Värt att köpa Nexus 7 om man har Nexus 4?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av alexm, 15 dec 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. alexm

alexm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

Det är säkert att jag ska köpa en Nexus 4 (förhoppningsvis i veckan) och jag är dessutom sugen på en Nexus 7. Frågan är om jag verkligen behöver en N7 om jag har en N4.

Har haft kanske 10 olika surfplattor tidigare men bara en utav dom har varit 7" och det var på den tiden då jag hade en HTC Legend (3,2") vilket gjorde den väldigt användbar. Men nu med en 4.7" skärm, är det värt att köpa en surfplatta som är 2.3" större? Kan tillägga att jag först och främst surfar, kollar på film och lyssnar på musik.

Uppskattar alla råd jag kan få!

2. Withered

Withered Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    LG Nexus 5X 32GB

MINA ENHETER

Telefon:
    LG Nexus 5X 32GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note II
    Du kanske skall satsa på en Nexus 10 istället? Blir ju större skillnad i alla fall. :)

3. Galaxxy

Galaxxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag skulle göra som tidigare post föreslog, satsa på en N10. Jag köpte en Galaxy S3 igår och känner att min Galaxy Tab 2 7.0 är helt oanvändbar. Jag har även en iPad på 9,7'' som jag använder betydligt oftare.

4. alexm

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

Har funderat över en N10 men eftersom jag har en ny påkostad ultrabook känns en 10" lite för mycket. Men med 7" blir det ju samma sak :P

Just nu funderar jag över ingen eller båda! :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

5. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Jag kände tvärtom. Jag sålde min iPad 3 och använder endast Nexus 7. Då får man tänka på att jag ändå äger en Note 2. Stor skillnad mellan de två.

6. Gorynytj

Gorynytj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Är det verkligen det? Sitter själv i funderingar just nu, om man ska satsa på en 10" eller N7. Men lite rädd för att den inte skulle vara stor nog, har precis som du en Note 2. Det är en sak att känna på dem i affären, men en helt annan sak att testat det under en längre tid.

Tack på förhand.

Hoppas detta är ok, handlar ändå lite om ämnet.

7. general_z

general_z Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

En stor skillnad är att du med N7:an kan stoppa den i jackans innerficka och plocka fram den som om det vore en telefon.

Beror helt på var du tänkt använda den mao.

Köpte och använder min N7:a mest för resor till och från jobbet eller i övrigt när jag åker kommunalt i Stockholm. I de fallen tycker jag den känns överlägsen.

Kan i rusningstrafik bara plocka fram N7:an och hålla den i ena handen och en av stödpelarna i andra medan jag tittar på film. Svårt att se någon med en 9-10"-platta så enkelt bara ta fram den och göra det.

Edit: Måste tillägga att jag även faktiskt har promenerat och tittat på serier samtidigt med N7:an i ena handen utan större problem. Det understryker lite hur bra portabiliteten är och är man ute efter det så är det i min mening ett givet val. När jag är ute och äter med vänner eller dylikt är det inte direkt så att de har med sig sina iPads på 9,7".

Last edited: 22 dec 2012
  8. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Har N10, N7 och N4. Kan säga att alla har sina olika användningsområden. Det är ordentlig skillnad mellan en N4 och N7 mycket trevligare att surfa på en N7 och även att spela på. Som flera tidigare skrivit så är det smidigt att ha med sig en N7 men ska man mest använda den i soffan så skulle jag säga att N10 är trevligare.

Skulle jag bara köpa en av N10 och N7 så hade jag valt N7 då den är smidigare att ha med sig.

9. darkshippo

Mottagna gillanden:
    1 210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Jag känner att formatet för N7 är en perfekt avvägning mellan storlek och portabilitet. En N10 vill jag ha på jobbet och inte släpa omkring. N7.an går ned i jackfickan och är perfekt. Även som skärmarna har snarlik upplösning, Note 2 och Nexus 7 har samma upplösning så får man tänka på att PPI;n är inte allt. Det blir helt enkelt lättare att läsa på en Nexus 7 jämfört med Note 2, med N4 blir skillnaden ännu större.

Jag är dock sugen på en Nexus 7 med 3G, så min Nexus 7 16GB lär åka på marknaden igen.

10. alexm

Mottagna gillanden:
    104

MINA ENHETER

Tack för alla svar! Det blev en Nexus 7 idag och jag är väldigt nöjd :)

Vet inte hur jag ska "klara av" att använda min N4 nu när man börjar vänja sig med 7". Åh, vilka problem man kan ha :P

11. darkshippo

Mottagna gillanden:
    1 210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Portabiliteten är det som är skillnaden mellan N4 och N7, sen har du ju tabletmode på N7 (vet att du kan fixa det på N4 med custom roms).

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.