Fråga: Värt att vänta på Galaxy Nexus?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av nike1, 19 okt 2011.

1. nike1

nike1 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har lite beslutsångest angående vilken mobil jag ska välja. Min nuvarande Xperia X10 Mini (som förövrigt är helt värdelös) går inte längre att ladda, och garantin har gått ut. Därför behöver jag en ny mobil inom en vecka eller två.

Problemet är att jag är rätt så sugen på Galaxy Nexus som presenterades tidigare idag. Är det värt att vänta tills slutet av November?

Det står mellan Galaxy Nexus och Galaxy S2. Har forskat lite och vad jag vet ser det ut som att S2 även kommer att kunna uppdateras till ICS, korrekt? (Någon får gärna bekräfta det då jag inte är 100%!)

Såå.. om vi antar att S2 kommer köra ICS precis som Nexus, vad är det då för stora förändringar? Är dom värda att vänta på? Kommer det vara märkvärdiga prestandaförändringar?

Sry för sluddrig text, är rätt trött...

2. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det är ALLTID värt att vänta på nästa generation. Frågan är hur länge du orkar vänta, inte om du ska. :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

3. nike1

nike1 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vill gärna se några prestandajämförelser, men verkar inte finnas några ännu. Kan ju se specifikationerna på mobilerna dock, men vill gärna se en "real" comparison. För om prestandan inte ökar någon märkvärt är det ingen större skillnad på mobilerna, eller? Inte när S2an kommer köra Ice Cream Sandwich.

Kan någon förklara vad jag går miste om om jag väljer Galaxy S2?

4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

en sjukt härlig skärm... snabbare gpu... vanilla android bara det är ju värt att köpa för... beroende på om man kan kasta ut pengar såklart ;)

5. nike1

nike1 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Skärmen på Galaxy S2 är redan sjukt härlig, det är t.om. samma skärm som används. Skillnaden är att Galaxy Nexus har högre upplösning. Och sen GPUn... är den verkligen snabbare? Har hört att den är slöare, men den använder sig av hardware acceleration vilket boostar hastigheten rätt bra. Vill så gärna se comparison mellan mobilerna.

Och ang. Vanilla kommer Galaxy S2 kunna köra samma om ett tag väl? "Vanilla Android" är väl Ice Cream Sandwich, eller? Isf är det ju ingen skillnad där...

Något mer? Tack för svaren btw! :)

Oh and one more thing!

Om man kör in Ice Cream Sandwich på Galaxy S2, hur kommer kameran fungera då? Kommer den vara lika snabb som på Nexus eller är det hårdvaran som förlänger hastigheten?

Last edited: 20 okt 2011
  6. p1er

p1er Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Svårt val där. Prisskillnaden verkar bli runt 1500 kr mellan S2 och GN.

Angående skärmar så har väl S2an SAMOLED+ medan GN "bara" har SAMOLED, men med högre upplösning. Jag skulle nog välja högre upplösning över "plusset" men det vet man ju inte förrän man sett dem sida vid sida.
    Jag har jämfört min SGS med brorsans S2a och det är stor skillnad på de skärmarna, så det där "plusset" kanske är rätt mycket värt ändå..

Sen är GNs kamera endast på 5MP jämfört med S2ans 8MP, vilket är lite oroande. Fast snabbheten i GNs kamera är ändå lockande. Så man kan ju hoppas att optiken är bättre i GN (då optik > pixelantal).

Sen angående ICS så kan det ju hända att den innehåller massa barnsjukdomar och då är det ju skönt att ha äldre versioner att gå tillbaka till, till S2ans fördel. Det vore tråkigt om ICS inte känns färdig när man köpt en mobil som helt förlitar sig på den versionen..

Ska bli intressant att testa Galaxy Nexus när den kommer, om det nu blir November återstår att se.

Last edited: 20 okt 2011
    nike1 gillar detta.
  7. nike1

nike1 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Intressant det du sa om SAMOLED.

Ang. kameran så är jag inte alls orolig över att den har 5MP ist för 8MP. Har aldrig och kommer troligtvis aldrig (okej, kanske, men inte inom snar framtid iaf :)) ha någon som helst nytta av en 8MP kamera, det är ju brutalt stort. Som sagt, optik > pixelantal. Vad jag önskar är en större kameralins, samt 60fps filmning (60fps får jag dock vänta på ett tag känns det som).

Väldigt bra sagt det om ICS, tänkte inte på det från den vinkeln. Och ang. kameran, är det ICS som gör zero-shutter-time eller är det kamerahårdvaran i sig? Skulle varit underbart om man kunde få det på en Galaxy S2 om man har över ICS på den. :)

Det är väl konfirmerat att den kommer till Sverige i slutet av November? Dock får man vänta på att operatörerna ska få in den på lager... osv, så antagligen i December?

8. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

nej rommen släpps av samsung så den har touchwiz osv så det är inte vanilla. gpun ska ligga på 384mhz tror jag det var.. mot original 200 mhz...

man får ju en bra mobil oavsett vilken man tar och om s2 går ner mycket i pris så är den ju lätt ekonomiskt mer försvarbar ;)

vanilla har du bara på nexuslurar... det som kommer närmast vanilla är cm 7..

9. nike1

nike1 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

I don't get it. :(

Vad exakt är "Vanilla" då? Kommer ICS för Galaxy S2 inte ha samma funktioner? Vad är det för skillnad?

10. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

vanilla är alltså android i sin renaste form... utan tillägg från tillverkare tex htc sense eller samsungs touchwiz samt tema på gränssnitt och andra appar osv...det kan vara till det bättre och det sämre.. samsungs kameraapp tex är jävligt bra jämfört med vanilla.. Jag vill ha vanilla just för att jag vill köra android och inget sketet brandat hopkok från tillverkarna. ICS för vilken annan lur som helst kommer säkerligen ha samma funktioner men då temat eller tillagsa funktioner.. som tex samsungs message hub eller vfan det heter.. satans påfund är det iaf...

nike1 gillar detta.
  11. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Vanilla är helt standard android
    Som vilken aosp rom som helst
    En sgs2 med ics kommer ha alla mjukvarufunktioner som GN har fast kanske med lite samsung bonusar till det positiva eller negativa
    Zero shutter lag är ics och inte gn hårdvaran
    Plusset i sgs2 skärmen står bara för rgb matrix och inte pentile som gn kör
    Skillnaden skärmarna mellan får vi nog se mycket mer om närmare release

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

nike1 gillar detta.
  12. nike1

nike1 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej, då är det som jag trodde då! Det är dock inget större bekymmer, tror jag klarar mig med Samsung ROM tbh, så länge funktionaliteten är samma. Om dom slänger dit någon extra app är det inte hela världen (går ändå att rensa upp om man rootar telefonen om jag inte minns fel?). Sen kommer det väl nya ROMs till SG2 med ICS som är ännu mer awesome än orginalet gissar jag på?

13. nike1

nike1 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Made my day! Blir nog SGS2 trots allt :)

14. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

finsn inget som är mer awesome än original imo men smaken är ju som röven, delad ;)

15. nike1

nike1 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Så sant så! :)