Värt laga laddporten på Tab S5e?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Oxygenic, 12 feb 2023.

  1. Oxygenic

    Oxygenic Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Duet 5, 2-in-1 Chromebook
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    Till sist lyckades min 6-åring döda surfplattans laddport helt och hållet. Oklart om det är för att han tappat den XX-gånger i golvet, eller om han knäckt av usb-c uttaget när han med våld trycker in/drar ut kabeln. Den har iaf ibland klagat på främmande objekt/vatten i laddporten, ibland har den glappat. Har testat med olika kablar. Finns inget skräp där, har gjort rent. Surfplattan är trots misshandeln i väldigt fint skick (book cover är faktiskt ganska bra), med bra batteri.

    Frågan är nu - är det värt laga den? Eller ska man skaffa en nyare beggad platta? Om jag ska laga den - vart ska jag skicka den? Samsung har inga priser alls för surfplattor - detsamma gäller de flesta sajterna som erbjuder "skicka in din telefon - vi lagar allt". De listar mobiler, men surfplattor finns inte - eller så har de bara skärmbyten. Någon som lämnat in sin samsung platta och bytt laddport? Vad kostade det?
     
  2. Fjernb

    Fjernb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2022
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    5
    Nu hittade ja inte till exakt denna modell, men till andra Samsung modeller så ligger det kring 500-800kr.
     
    Oxygenic gillar detta.
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
  4. niklas1232

    niklas1232 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du har aldrig behövt betala någon Tull eller Tullmoms på den här varan ändå.
    Ingen tull på varor under 1700:-

    Du behöver inte betala någon Tullmoms heller på varor under 500:- undantag finns för Alkohol.

    Men Postnord tar ut en avgift ändå på 75:- eller vad det är för sköta om skiten för det kommer utanför EU, vet inte heller hur väl Alieexpress är på för registera varan hos Tullverket så det kan bli admistrationskostnader där också.
     
  6. niklas1232

    niklas1232 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Nej det stämmer inte öht. Postnord tar inte längre ut någon avgift då aliexpress redan sköter avgifterna innan försändelsen skickas. Så här har det varit i ett års tid. Om det fortfarande inte går in så är det fritt att googla. Mina sista 10 försändelser från aliexpress har tex inte belagts med någon avgift.
     
  7. mtempsch

    mtempsch Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2022
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5
    Japp varor under 1500-1700? SEK tulldeklareras ej, och Ali registrerar via IOSS (one stop international shopping)-systemet momsen (moms ingår i visade svenska priser, åtminstonde om man är inloggad?)

    Köper man något över gränsen för tulldeklaration så visar Ali fortfarande priset ink moms men vid betalning tas bara ex moms (80%) ut eftersom det inte går via IOSS, och, i vilket fall som helst skall tulldeklareras. Posten tar 125:- för admin av moms och tulldeklaration.

    Har man otur så skickar säljaren via en fraktjänst som använder transshipping (skickat via 3e land), vanligen Vanuatu, där paketet får nytt försändelsenummer/fraktlapp över den ursprungliga. Tyvärr uppdaterar de inte info i IOSS (om det ens är möjligt) och Posten ser inte ursprungliga numret,som är registrerar i IOSS, på paketet, och det nya finns inte i IOSS, och kräver en följaktligen på moms och 75:- för momsadministrationen...
    Betalar man inte skickas paketet i retur. När fraktfönstret gått ut begär man återbetalning från Ali då trackingen visar att det inte nått fram.
    Haft några sådana fall och alltid fått pengarna åter, även om det är drygt då fraktfönstret ofta är långt för standardfrakten.

    Rekommenderar att kolla att/om säljaren använder Alis egna frakttjänster. Problemen jag haft har varit med Cainiao och SYAETS även om Cainiao på senaste tiden varit bättre, men har just nu ett paket på väg där jag räknar med problem...

    Om man får ett trackingnummer som inte slutar på en tvåställing landskod för ett EU-land (typ HU, NL) så är risken stor att det skickas via ett 3e land utanför EU... I mitt nu aktuella fall så var det typ LS1245567890. Tittar man på trackingen för det numret på ex.vis parcelsapp så ser man att det fått ett nytt trackingnummer, typ UA1234567890VU. VU för Vanuatu... Tyvärr kan/vill Posten inte använda denna info, utan går bara på vad de ser på paketet.
     
  8. bom

    bom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2022
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Njaee..
    Jag har ett Ali-paket på g hos PostNord.
    Alis Annons visade pris ca 160+ Sek.
    När jag gick till Köpsidan (med lev-adress Sverige)
    visades pris inkl moms ca 2225 Sek.
    På Betal-sidan var priset igen ca 1690:-
    Det är vad jag betalade tll Ali.
    Fick sedan räkning från PostNord på 489:-.
    Så slutsumman passar med 25% moms +postens avgift-
    Men specen förbryllar:
    Import-moms
     
  9. mtempsch

    mtempsch Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2022
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5
    Annonser/mejlutskick, även om i SEK, är i min erfarenhet utan moms.

    Inloggad visas sedan pris ink moms, även om den inte tas ut vid köp av prylar över gränsen för tulldeklaration. 1690:- är egentligen under gränsen (kollade nyss, 1700:-), misstänker att det kan vara olika växelkurser inblandade hos Ali resp. Tullen...

    Vill minnas att min sista spec ( var ett tag sedan jag köpte något över tullgränsen) specade importmoms xyz :-
    samt
    administrationsavgift 125:- varav 25:- moms

    Edit: uträknade just på ditt PostNord belopp...

    489-125=364

    364 x 4 = 1456:- och då borde det inte vara tulldeklaration.

    Hmmm...
    Ali trodde uppenbarligen tulldeklaration skulle göras, och tog därmed inte ut moms och lade inte in försändelsen i IOSS, men Posten/tullen ser <1700:- och det är 'bara' moms + 75:-



    Då har mina specar sagt
    importmoms xyz :-
    Avgift 75:- varav 15:- moms
     
    Last edited: 18 feb 2023
  10. Delikaanli

    Delikaanli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2022
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 14pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 14pro
    Platta:
    Ipad pro ´11
    Övrigt:
    Philips Smart TV, Nvidia Shield, Apple Tv, IpTv
    Vet inte vad plattan är värd men det finns ju företag som fixar just sånt… Gör sånt på fritiden (hobby-mek) och sökte efter jobb inom området och det poppade upp företag i Stockholm lite här och där.