Västtrafik, Nästa tur

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av jett5, 7 dec 2009.

1. jett5

jett5 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Get On That Bus

Detta blir nu istället en CHANGELIST

Senaste versionen (0.5):
    Sök på Västtrafik på Market och installera Get On That Bus

Screenshots
    Screen 1
    Screen 2

CHANGES

v0.5
    * Stödjer nu Tattoo

v0.4
    * Bytt ikoner
    * Signerad app
    * Finns nu på market

v0.3
    * Långa namn nu tillbaka (ex. Göta, Borås Hållplats)
    * Favoritlistan binds om när man går tillbaka till "Mina platser"
    * I resultatlistan visas nu "ca" istället för "~"
    * Resultatlistan är nu sorterad efter linjenummer
    * På söksidan är spinner med förslag på hållplatser gömd tills den har något innehåll. Detta gäller även för knappen för att lägga till favorit och knappen för att söka avgångar.
    * Alla spinners är sorterade i bokstavsordning

v 0.2
    * Tydligare listor
    * Tydligare hantering av favoriter
    * Man kan nu ta bort favoriter
    * Använder det korta hållplatsnamnet istället i sökresultat
    * Sökresultatet innehåller info om handikappanpassning
    * Sökresultatet innehåller info om tiden är ungefärlig (visar i så fall t.ex. ~5)
    * Det står med vald hållplats högst upp i resultatlistan

ÖNSKEMÅL
    * Rätt bakgrundsfärg bakom siffran i "Linje"-rubriken
    * Uppdatera reslutatsidan en gång i minuten
    * Locationbaserat
    * Widget
    * Möjlighet att välja vilka linjer (inkl riktning) som man är intresserad av på sina favoriter
    * Komplement/alternativ till location-baserat: möjlighet att ange sin huvudfavorit (som visas i widget) - baserat på tid och dag.
    * Visa de senaste två sökningarna på startsidan

Last edited: 12 feb 2010
  2. qvintus

qvintus Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag är ingen utvecklare men jag testade appen och jag gillar den :)

Den funkar precis som du säger och jag gillar att du laggt med favoriter eftersom jag ofta kollar samma hållplatser. Du har gjort mitt liv aningen enklare för nu slipper jag gå in på http://www.trafiken.nu och klicka runt ;) riktigt bra jobbat!

3. sniff

sniff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

verkar funka fint... har nog bara en liten synpunkt och det skulle vara att texten när man väljer hållplats är lite liten så jag tryckte fel när det var många hållplatser.

jo föresten, appen satte min första sökning som favorit och sedan var den kvar där även om jag sökte på andra hållplatser och jag kunde inte hitta något sätt att ta bort den.

4. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag håller med Sniff.

Raderna är för små och det är förvirrande hur man lägger till och tar bort favoriter. Jag tycker det borde vara en knapp på sök-sidan för att lägga till den valda hållplatsen som favorit och så borde man kunna långklicka på rader i listan över favoriter för att ta bort dem som favorit. Annars ser det lovande ut.

Jag har själv funderat på att göra en app av denna typ. Har du tänk släppa källkoden? Det skulle ju gå att utöka funktionalliteten en del t.ex:
    * Widget
    * Möjlighet att begränsa vilka linjer som visas på ens favoriter

5. jett5

jett5 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

CHANGELIST flyttad till första inlägget.

*j

Last edited: 11 dec 2009
  6. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Jag hade ögonen på att också utveckla en för västtrafik då jag snart flyttar hem till Göteborg igen. Vad jag skulle vilja se är;

Locationbaserad Widget som visar avgångstider för närmsta hållplats, kanske manuellt uppdaterad så man slipper dra batteri hela tiden när man inte tänkte åka.

Har inte testat din app än... :P

7. suzpel

suzpel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Lovande !

hej,
    Testade lite snabbt igår och det fungerade bra.
    Fattar dock inte hur man får in en hållplats som favorit ?
    Sedan är dropplistan för hållplatser för "låg" dvs texten får inte riktigt plats på höjden i den.

// Suzpel

8. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Toppen applikation,

Får stämma in med resten i att alternativen i listan är lite för små. Sedan förstår jag inte tänket kring favoriter riktigt? Lägger den till allt man sökt på innan? Den är inte helt intuitiv, jag var tvungen att starta om appen för att nånting skulle komma dit över huvud taget.

Jag skulle helst se att flödet var:
    1. Jag söker på en hållplats
    2. Väljer en hållplats, väljer "Visa avgångar"
    3. En knapp "Spara som favorit" finns med
    4. En dialog dyker upp där det står en textruta, förifylld med hållplats, t.ex. "Axel Dahlströms Torg, Göteborg (Hållplats)", som jag kan ändra till bara "A. Dahlströms Torg", som namn på min favorit (texten bryter ut ur spinnern som det ser ut just nu).
    5. När jag klickar på spara binds spinnern med favoriter om direkt.

Dessutom vore det guld med en widget som man kunde peka till en speciell favorit-hållplats.

Ge gärna toasts med feedback. Jag vill ha felmeddelanden och info som "Ingen hållplats har valts", "Den här hållplatsen har lagts till i dina favoriter", så att jag förstår att det händer någonting, och inte bara tror att appen inte märkte att jag klickade.

9. Bobby

Bobby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Hej Jett5, hur svårt är det att skapa en liknande app fast för Kalmar Läns Trafik? Inte för att jag åker alls mycket buss men de gånger man skulle åka hade det varit nice med en sådan. Jag är helt grön på att sätta ihop apps och att ens programmera. Vilka förkunskaper behövs? Skulle vara nice att slänga ihop en för mina kompisar :) Tack och keep up the work.

10. jett5

jett5 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallå!

Tack för all feedback!

Håller med om alla punkter jag fått på förslag! Jag uppdaterar listan ovan med punkterna ni föreslår så att jag bara har en lista att gå efter!

Bobby: Hur svårt det är beror såklart på förkunskaper. Jag kommer från ASP.NET-världen med c# så syntaxen är rätt lik. Man bör ha lite koll på Java, annars är det bara att köra tutorials och lära sig den vägen. http://developer.android.com/index.html är ett bra ställe att börja på!

Ha det!

*j

11. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Så nu prövade jag också, trevligt att ha den informationen, jätteskönt!

12. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Sen underlättar det ju om Kalmars länstrafik har vettiga webtjänster att hämta data från...

13. woody

woody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Ytterliage önskemål:

* Möjlighet att välja vilka linjer (inkl riktning) som man är intresserad av på sina favoriter
    * Komplement/alternativ till location-baserat: möjlighet att ange sin huvudfavorit (som visas i widget) beroande på vekodag och tid
    exempel: på vardagar mellan 06:30 och 07:30 är jag oftast intresserad av hållplatsen jag åker hemifrån till jobbet och mellan 16 och 18 på vardagar är jag intresserad av hållpatsen som tar mig från jobbet.

14. jett5

jett5 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

woody: Dina tillägg är uppdaterade i listan! Tack!

*j

15. Dins

Dins Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Oneplus 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7
    Platta:
    Huawei media pad M5
    Bar app, och med de föreslagna ändringarna borde den bli ännu bättre.

Jag hade själv börjat utveckla ett liknande program men inte hunnit längre än att jag kunde söka på hållplats och få fram avgångarna.

Lite saker som jag hade gjort och som jag hade tänkt implementera var:

Det vore trevligt att se hållplatsnamnet i fönstret som visar avgångarna.

Sortera avgångarna. prognosen man får från västtrafik är helt osorterad. Själv sorterade jag på linjenummer och sedan på text så ordningen blev 1,2, BLÅ, RÖD t.ex. man kan också sortera på tid till nästa avgång, men jag tyckte det blev mer överskådligt att sortera på linjenummer.

Inte ett måste, men jag tänkte använda attributet för bakgrundsfärg och textfärg som man får från västtrafiks sida för linjenumret. (line_number_background_color och line_number_foreground_color)

Det ser inte ut som om du använder next_quality och next_next_quality fälten. Om dom är 2 så är det en ca: tid.

Sen kan man använda next_trip_image_code som visar om det är handikappanpassad, låggolvsfordon etc, men det känns som nåt som man kan göra senare.

16. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

För det flesta är det bara bonus-grejer som får det att se lite mer professionellt ut, och för den sakens skull kan det väl vänta. För andra skulle det däremot kunna finnas en påtaglig poäng i att kunna välja "visa endast handikappanpassade" etc

17. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

18. sniff

sniff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

inte för att gå off-topic, men den är inte död...

ska bli roligt att testa nästa version, med de ändringarna du har listat borde den bli rätt så smidig.

19. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Vore inte dumt om de två applikationerna kunde slås ihop så att de kan samarbeta (En BRA applikation är bättre än två halvdana).

Det vore inte dumt med GPS-stöd så man får närmsta hållplatserna, samt avstånd till dessa för att kunna välja rätt hållplats när det finns flera i närheten. Extra användbart om man kan lägga på ett linjefilter så att man bara ser de linjer som man är intresserad av och i rätt riktning...

20. jett5

jett5 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

pacman: Du kan ha en poäng där. Dock är den ledordet för min app enkelhet. Jag är väldigt sällan i behov av en reseplanerare, utan vill ha ett snabbt och enkelt sätt att kunna se när bussen/vagnen går innan jag kommer fram till hållplatsen. Därför vill jag ha en app som gör just det och ingenting mer.

*j