Våga lägga in Officiella 2.1?

Diskussion i 'Hero' startad av trotte, 17 jun 2010.

1. trotte

trotte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har kört följande 2.1 ROMAR:

Villain 10.3
    SenseHero
    Vanilla Eclair (rc4)
    ChoclateEclair
    Elelinux

Av dessa så märks att prestandan är klart lägre med alla utom Vanilla Eclair. Den gamla pre2.1 Modaco 3.2 flyter även på mycket bättre.

Märks mest då man spelar musik i Spotify och göra annat, då hackar eller stannar musiken medan telefonen arbetar. Men det märks även utan Spotify inblandat, det mesta är segare.

Kör jag tex LinPack bechmark så får Vanilla Eclair klart bättre resultat och jag kan inte få Spotify hacka än vad jag kör och gör i övrigt, helt stabil.

Så frågan är då om jag törs lägga in den Officiela 2.1 Romen från HTC när den kommer? Hört rykten att det inte är säkert går roota den, så kan bli fast med en ROM som kanske funkar dåligt på iaf min telefon.

2. drewi

drewi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 2 XL
    Det är bara att vänta och se vad dom som uppdaterar säger

3. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Tror största anledningen till att du märker av att spotify hackar är för att prioriteringen mellan program verkar skilja sig lite i 2.1.

Jag märkte av att telefonen blev märkbart mycket långsammare medans jag spelade/streamade musik via spotify, men aldrig att musiken hackade i 1.5.

I 2.1 så märker jag inte av någon större prestandaförlust i övriga delar av telefonen i samma scenario, men däremot så hackar musiken när jag surfar, då främst på icke-mobilsidor. Framförallt om man scrollar.

Förhoppningsvis kommer den officiella versionen "lösa" delar av dessa problem, men det är som sagt bara att vänta och se. Personligen föedrar jag att telefonen är lite mer responsiv med avkall på att musiken kan hacka när jag försöker göra annat.

4. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Mycket kort efter den officiella 2.1 släpps så kommer det förmodligen finnas rootade versioner som är nästan identiska.

De custom ROMs som fanns innan HTC släppte 2.1 i Taiwan är alla baserade på andra telefoner än Heron och därför funkar dom inte 100%. Taiwanversionen verkar dessutom vara rätt buggig men förhoppningsvis så kommer den europeiska versionen vara bättre och då kommer ROMar baserade på den också bli bättre.

Anledningen till att MoDaCos ROMar funkar så bra är att dom ligger väldigt nära original. De utvecklas också hela tiden och kommer ganska snart vara mycket stabilare och snabbare än originalet. Jag ser därför ingen som helst anledning att sluta med custom ROMs nu när dom verkligen har potential att bli riktigt bra.

5. backspace

backspace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    jishi: Har du några exempel på sidor som orskar så att musiken i Spotify hackar? Testkör nämligen själv precis nu men jag märker inte av några problem med två fönster med nwt.se respektive sweclockers.com.

6. Doomdancer

Doomdancer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kör 1.5 och Spotify hackar för mig då och då. Detta händer även när jag kör musiken i offline mode.

Trodde först att det var spotify som orsakade det, men märkte senare att även den inbyggda mediaspelaren hackade ibland.

Det verkar som att när man har taskig täckning hackar det mer. Jag kan sitta på jobbet och lyssnar på Spotify en hel dag utan minsta hack, men när jag sitter i bilen på vägen hem börjar det.

Så jag undrar som sagt om problemet är Spotify eller om det är något annat som suger kraft av telefonen som gör att musiken hackar.

7. trotte

trotte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När det gäller hackade Spotify så händer det även om jag swipar home screens VÄLDIGT snabbt, iaf om de har htc widgets av större format på sidorna. Kanske inget man brukar göra, men inte samma fenomen på Vanilla, men då har man ju inte HTC widgets of doom.

8. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Gällande hackande musik så kan jag inte vara till mycket mer hjälp än att jag varit med om det på någon ROM som varit lite så där. I senare 2.1 ROMar har jag däremot inte märkt av det.

Vad gäller att installera officiella 2.1 så rekommenderar jag att vänta till det kommer en version som någon har packat om. Annars är risken stor att det installeras en perfected SPL och då är det slut med Custom ROMs på telefonen till dess att (om alls) någon hittar ett sätt att komma förbi spärrarna.

Oftast tar det inte alls länge till det kommer en fixad variant från MoDaCo eller någon annan med koll :)

9. trotte

trotte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mm Kosmiq, får kanske ha lite is i magen och inte slänga sig på den efterlängtade htc romen direkt :)

10. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Det händer bara under rendering/ladding och när jag scrollar/zoomar.

Du kan testa tex www.hollywood.se, och prova zooma och sedan scrolla runt på sidan.

11. backspace

Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    Provade precis, det funkar fint. Inga hack i musiken.

12. trotte

trotte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan det faktum att alla inte upplever det bero på olika kvalitet på hårdvaran i olika exemplar? Jag kan tex inte köra VanillaEclairs orginalrom med den över/underklockning den har, medans andra kan det utan bekymmer (kör lowkernel).

Eller kan det bero på SD-kortet där all musik lagras?

Kan inte se annat i alla fall då jag wipar allt och formaterar om hela SD-kortet innan lagt in romar. Alternativt är folk olika bra på provocera fram lagg/hackig musik :)

13. backspace

Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    trotte: När man streamar via Spotify så används väl inte minneskortet vad jag vet?

14. trotte

trotte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kör offline spellistor endast. Då sparas musiken på sd-kortet :)