Vågar man köpa en "Obskyr" kinaplatta?

Diskussion i 'Allmänt' startad av blueman, 11 apr 2024.

1. blueman

blueman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Iphone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Iphone 13 mini
    ROM:
    Löjrom?
    Det finns rätt många spännande kina tabletts som inte verkar nå EU, t ex oneplus pad GO, vivo pad 2 etc.
    Man kan hitta dem på ebay och vissa sajter (ej EU).

Det som jag funderar på är de som har "china rom". Kan det bli probs med sådana? Tänker t ex att registrera sig, google play store etc? Kanske annat också? Spyware?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det kan bli en hel del problem med tex strömingstjänster som kan kräva att plattan är kompatibel med Widewine (krypteringsstandard) eller som inte är certad för Netflix så HD-uppspelning fungerar osv.

Det är mycket mindre huvudvärk att köpa en platta som säljs i EU.

Jag hade heller inte köpt en platta som är "förflashad" om det inte är från en seriös ÅF, tex Wonda Mobile eller TradingShenzhen. Är inte helt sällsynt att mer obskyra ÅF som flashar om med "Global firmware" eller "EU firmware" skickar med spyware eller trojaner och dylikt.

Men med just OnePlus eller Vivo bör det inte vara några större problem om du bara hittar en bra ÅF och försäkrar dig om att det går att flasha om till Global/EU-firmware för tex OnePlus. Finns en officiell firmware att tillgå där Google-tjänsterna följer med borde det inte vara några konstigheter, då plattan bör vara "Google Play Services Certified". Det är ju inte direkt obskyra plattor, mer obskyrt är "noname-plattorna" man hittar på aliexpress eller wish och dylikt.

Last edited: 11 apr 2024
    blueman gillar detta.