Problem: Vaknade till vit skärm

Diskussion i 'P30-serien' startad av fretig, 1 mar 2023.

  1. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Hej.
    Vaknade nu till en vit skärm där det stod typ

    Data partition corrupted.

    Kunde bara välja att starta om eller low lever reset.
    När jag valde denna så stannar den på typ 99% och sedan hände ingenting.
    Startade om ett par ggr och nu reagerar inte telefonen alls på några knappar.

    Vad gör man nu?
     
  2. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    hard reset?
     
    Kristy och fretig gillar detta.
  3. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER


    Hur gör jag då?
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  5. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det låter som att ditt minneskort har blivit korrupt. Då lär knappast en hard reset hjälpa.

    Antingen är det hårdvara som gått sönder eller mjukvaran som gjort datat korrupt. Troligen det första. Om du har tur och det är det andra så kan det hjälpa att flasha om telefonen med HUAWEI HiSuite. Oavsett så är ditt data förlorat så vi alla ber för dig att du har backup.
     
    jnsson, fretig och Kristy gillar detta.
  6. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

  7. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER


    Ja jag börjar tyvärr tro att det är fel på hårdvaran. HiSuite kan inte hitta telefonen :(
    Så då blir frågan om man kan ta det på garantin så som ett ursprungligt fel, kruxet är att det är snart tre år sedan jag köpte den, så bevisbördan ligger på mig.
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Garantin har sannolikt gått ut, en (frivillig) garantiutfästelse från butiken är ju ofta två år eller ännu kortare, t.ex. kortare för batteriet.
    Däremot kan du fortfarande reklamera enligt konsumentköplagen, upp till tre år efter varans avlämnande. Gissningsvis är det detta senare du menar, när du är inne på "ursprungligt fel".

    Du kan hävda att produkten är "sämre än vad du med fog kunnat förutsätta", eftersom den helt slutat fungera efter kortare tid än tre år. Just denna formulering om sämre än med fog kunnat förutsätta återfinns i konsumentköplagen, och är ett kriterium som kan göra felet till ett ursprungligt fel, dvs fabrikationsfel, även om felet visat sig senare. Att en produkt helt slutat fungera efter kortare tid än tre år anser jag vara sämre än vad man med fog kan förutsätta vad gäller telefoner. Som du säger, du har bevisbördan, och butikerna brukar sällan gilla detta argument (trots att det i sak är korrekt), men kan vara värt att testa. Att en garanti går ut efter två år saknar ju betydelse om du hänvisar till konsumentköplagen, en frivillig garanti från butiken kan aldrig inskränka de rättigheter man har enligt lagen, men det gäller att vara tydlig med vilket du åberopar, då många butiker automatiskt säger nej om garantin gått ut utan att ens bemöta en invändning enligt konsumentköplagen.
     
    fretig och Kristy gillar detta.
  9. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER


    Precis, har reklamerat och enl verkstaden var det ett defekt kretskort.

    ....vilket dom menade inte är ett ursprungligt fel. Helt utan motivering, inte heller bemöttes min berättelse eller att det saknas yttre åverkan.

    Så det här kommer bli en fråga om hur mycket man som konsument kan förväntas behöva bevisa. Elgiganten har hittills sagt nej rakt av med hänvisning till verkstaden.