Val av operatörsnät

Discussion in 'Blade' started by svedroid, Jul 7, 2011.

1. svedroid

svedroid Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Köpte en Blade härom dagen från Comviq, upplåsningen gick smärtfritt men nu är jag lite kluven huruvida jag faktiskt ringer på comviqs nät eller på Telias (har Telia SIM i nu).

På lockscreen:en står det comviq, i statusraden finns det två rader där det står Comviq respektive Telia. Om jag går in på:
    Inställningar->Om telefonen->Status
    står det att nätverket är Comviq.

Om jag manuellt ställer in nätverket på Telia via "Alternativ för GSM/UMTS" kan det stå Telia under ett kort tag (under Status) innan det slår över till Comviq igen.

Har tagit bort Comviqs APN:er och lagt till Teilas, men som jag förstår det har det bara att göra med MMS och datatrafik/internet.

Så jag undrar vilket nät jag använder och hur jag ska bära mig åt för att byta till Telias nät för rösttrafik och SMS i fall jag kör Comviq nu vilket jag tror att jag gör.

Som det är nu riskerar jag väll roamingavgifter?

2. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Jag skulle inte tro att det är något att bry sig om. Comviq/Tele2 delar nämligen nät med Telia, så några roamingavgifter kommer du hur som helst inte att drabbas av.

3. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    När du väljer Telia så är det GSM-nätet du väljer och du verkar ha telefonen inställd på att använda 3G-nätet före GSM så den byter automatiskt till 3G-nätet. 3G-nätet är gemensamt för Tele2 och Telia och heter Sweden3G. Din rom är ju brandad till comviq så de har säkert lagt in att Sweden3G ska heta Comviq i din telefon. Har du ett Telia-sim i telefonen så ringer du med Telia. Prova att ställa in telefonen att bara använda GSM(2G) så kommer du att få upp Telia som operatör.

svedroid and pandionutv like this.
  4. svedroid

svedroid Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Det stämde bra att jag fick in Telias nät när jag bytte till GSM.
    Jag har dock inte någon trea eller liknande vid staplarna när den visar Comviq som nät men det stämmer nog det du säger.

Tack för att ni tog er tid att svara :)

Allt verkar vara som det ska ändå men nu blev jag lite nyfiken, går det inte att byta 3G operatör/nät utan att byta SIM? Det verkar ju gå att byta på GSM.

5. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Nja, om operatörerna har roamingavtal mellan sig så kan man byta nät utan att byta sim men ingen av operatörerna i Sverige har det och det är lika vare sig det gäller GSM eller 3G. I just detta fall så är ju Telia och Tele2/Comviq bara virtuella operatörer i samma 3G-nät