val av surfplatta-hjälp uppskattas

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av babydroid, 1 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. babydroid

babydroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Hej!

Jag har nyligen börjas studera igen och pluggar nu till undersköterska och skall sedan plugga vidare inom psykologi/psykiatri

När jag har undervisning ect så skulle jag vilja föra anteckningar på en surfplatta ist för i ett anteckningsblock. Jag får även mycket mail från skolan. Uppgifter, tider osv.

Så jag funderar iaf på att köpa en surfplatta.

Jag har i princip bara tre krav

1: Välkänt märke (inga kinakopior eller liknande) Skall alltså finnas i fysiska butiker i sverige. elgiganten, siba osv

2: Plattan måste ha 3g stöd. Alltså ingen dongel. Utan det skall gå att stoppa i ett simkort.

3: Vill gärna ha bra batteritid. Vad som räknas som bra batteritid är ju individuellt, men jag vill kunna använda den eb hel dag iskolan, föra anteckningar och ha autosync på gmailen på hela dagen.

Det är mina krav så att säga.

Jag har kollat på galaxy tab. den med 7" skärm, men funderar på om den blir för liten att sitta och skriva på hela dagen. Och sen kanske den inte uppdateras nå mer? eller är snart "out of date" så att säga.

har kollat på galaxy tab 8.9?
    men jag har inte hittat några uppgifter om pris och lanseringsdatum

galaxy 10.1 är också av intresse.

Är det någon med en galaxy tab som använder den i jobbet/skolan som kan berätta vad du tycker om den.

Jag har inte några stora pengar att lägga på en surfplatta. Men jag är beredd att lägga 3-4000 för en platta då jag anser att det inte är någon onödig lekgrej utan en viktigt och bra sak att ha i plugget.

Så berätta gärna om era plattor/upplevelser och kom gärna med förslag

2. halvar

halvar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

har en galaxy tab till salu om du är intresserad

3. babydroid

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Har inte dom pengarna just nu. Men varför säljer du?

Sent from my phone using Tapatalk

4. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

7" är nog den enda som hamnar i din prisklass. Jag tycker själv att lägga den i landskapsläge så är den perfekt att skriva på. även porträtt med två händer och skriva med tummarna. Bästa är ju att man får med "thinkfree office" som använder samma filformat som nyare microsoft office (docx t.ex).

Tror nog att samsung ändå kommer att uppdatera den ett bra tag framöver då dom inte presenterat någon direkt efterträdare till den.

En ny 7" får du för 4400kr på netonnet eller elgigantens webshop.

5. babydroid

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Är väldigt sugen på en galaxy tab. Visst finns det tangentbord till den också? Att köpa till som en docka?
    Det jag ser som bäst med den är att den har 3g.

Men jag blir lite fundersam när det är väldigt många som säljer sina. På blocket osv.

Är den snabb? Eller är den liksom seg och laggig?

Sent from my phone using Tapatalk

6. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Jag tycker inte alls den är laggig, visst laggar den lite ibland men inget man störs sig på så himla mycket. Tror att vissa som säljer kommer köpa iPad 2 eller någon av dom nyare honeycomb plattorna.

Angående tangentbordet så ja det finns, går ju även att koppla in tangentbord via bluetooth vad jag hört :)

Jag köpte ju just galaxy tab av anledningen att jag ville ha en surfplatta som klarade i princip allt, skulle ju ersätta min mini-laptop och då är det bara galaxy tab som finns på marknaden.

7. babydroid

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”

okej. Ja det är ju trots allt samsung som gjort den. och min erfarenhet av samsung på den senare tiden är väldigt bra. Men som sagt så är jag osäker på skärmstorleken.

Va inne på siba idag och klämde på en viewsonic viewpad 7"
    den går dock bort direkt. Tyckte inte om skärmen, var alldeles urvattnad och plattan var seg. Kan ha varit en måndags ex som dom hade uppe. Men nej det blir inte en sådan iaf.

Har kollat upp viewsonics gtablet också. Tegra 2 prolle m,m men osäker på om den tar simkort. Kollade upp den lite på youtube och den fick inte så bra betyg. Sen har ju viewsonic lagt på världens fulaste gränssnitt/launcher. Ser ut som windows 95. Otroligt fult. Den går iaf bort direkt.,

Såg att onoff skulle få in asus Eee pad transformer som verkar ypperligt intressant. Dock hittar jag ingenting om den har 3g inbyggt. Kostade bara 4499 på onoff. och dom får in den i maj.

Men det lutar iaf mot en galaxy tab.

får hoppas jag får tillbaka på skatten så tidigt som möjligt.

8. halvar

halvar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

jag ska sälja den på grund av att jag har dåligt med pengar vill igentligen ha kvar den istället för min ipad men förlorar för mycket på att sälja ipaden så därför säljer jag taben istället mvh halvar

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.