Fråga: Vanliga T9?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Mellwing, 19 dec 2011.

1. Mellwing

Mellwing Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har köpt min Galaxy Nexus nu och tänkte dra iväg ett sms.
    Hittar inte vanliga T9 (eller vad det heter, T9 kanske bara är ett samlingsord för ordstavning?), hittar bara värdelösa qwerty.
    Jag menar iallafall 1=abc 2=def osv. ni förstår säkert vad jag menar..
    Har laddat ner "GO Keyboard" nu från market för att försöka få in det, och vips så hade jag mitt T9, men nu finns inga personliga ordlistor? kan någon förklara för mig vad jag ska göra för att bli nöjd? Det var ju en av de stora fördelarna jag såg i jämförelse mot iphone, för dom har bara qwerty.

Min galaxy S var ju jätte lätt att skicka sms med, google kan väl inte ha tagit ett steg bakåt?

2. Largeman

Largeman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Med personliga ordlistor, menar du en egen ordlista, eller svenskt språkstöd?
    Språkstödet måste man vad jag vet installera själv, Länk till market

Att köra "T9" på en telefon av GN storlek verkar dock väldigt märkligt, nästan lite dumt ;), fördelen med T9 är ju att det blir stora knappar, jag använde det själv på min HTC Hero eftersom det där var svårt med qwerty i "porträttläge", men på en GN har du ju en väldigt stor skärm vilket torde bidra till att det är plättlätt att skriva.
    Jag reserverar mig dock eftersom jag inte fått min ännu och således inte hunnit testa.

3. Mellwing

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag menar framförallt egen ordlista, där jag kan lägga in mina egna ord.
    Jag har försökt med qwerty nu och jag verkar ha för klumpiga fingrar, för jag trycker på 2-3 knappar samtidigt. jag är mycket snabb på vanliga T9, men med qwerty får jag ju sitta i all evighet och svära för mig själv.. :P

Faktiskt stör det mig så pass att jag börjar fundera på att gå tillbaka till galaxy S och sälja min nya Nexus..
    :ehm:

4. Largeman

Largeman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ok. Jag kan som sagt känna igen mig, men sedan jag bytte till 3,7 tum eller större skärm har jag inte haft problemet.

Har alltså GO Keyboard inte stöd för egen ordlista? De flesta andra tangentbord jag testat har det, på ett eller annat sätt.

Har du testat nån annan variant? T.ex. Smart Keyboard Länk, finns i en trial version med. Nu var det ett tag sedan jag provade men jag tror de har stöd för egen ordlista.

Själv kör jag uteslutande Swiftkey, med superb ordlista, men inget "T9"

5. hellgun

hellgun Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 4A

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 4A
    Testa att skriva i horisontalläge, då blir knapparna större. Annars har du en uppsjö tagentbord att välja på i market. Finns kanske någon T9-variant. Kan annars tipsa om swiftkey som är ett bra tangentbord med egen svensk ordlista med ordförslag.

6. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Känner verkligen igen mig. Tog lång tid innan jag tog steget till qwerty från T9. När jag väl gjorde det, svor jag och förbannade utvecklingen i några veckor.. Efter det kunde jag hantera qwerty, som är så mycket bättre än T9 :-) Så mitt råd är att öva på att skriva, så kommer det kännas naturligt efter ett tag. Om du inte hittar ett T9 tangentbord då. Angående egna ord, så kommer de automagiskt efter du skrivit dom några gånger på tex swiftkey.

7. Mellwing

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nae, dom har inte egen ordlista, funderar på om det är för att det inte finns i mobilen orginal?
    Ska testa smart keyboard så får vi se om det hjälper.
    Visst, horisontalläge fungerar det ju, men då måste jag använda båda händerna, för mobilen är så jävla stor! :)

Hoppas verkligen att det kommer en ny uppdatering som innehåller T9, det kan ju omöjligt skada någon att ha det med, ni som inte vill använda T9 väljer bara bort det..

Tråkigt!

8. hellgun

hellgun Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 4A

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 4A
    Swiftkey HAR egen svensk ordlista!

9. Mellwing

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Pratade om att "GO keyboard" inte har egen ordlista.
    Och problemet är inte om det finns svensk ordlista eller ej, utan en personlig, där jag kan lägga till egna ord, i T9.

Och till Smart Keyboard.. Jag har installerat, valt det i inställningarna, men det kommer bara upp androids egna.. Det står att jag ska långtrycka för att välja smarts, men trycker och trycket, men får inte upp så jag kan välja...?

10. Mellwing

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Va fan har jag gjort nu? :S
    Nu försöker jag välja GO igen men det kommer bara upp androids egna hela tiden!
    suck...

11. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Har du gått in i inställningar och aktiverat det? Du måste först aktivera det och sen när du drar fram tangentbordet så kommer det fram en ikon i notifierings-baren som du klickar på och väljer GO-tangentbordet.

Det var så innan att man höll ner i ett textfält för att få fram en meny där man valde tangentbord men det är nu ändrat i 4.0

12. pbv302

pbv302 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Håll ner spacebar på android stock KB så kan man välja inmatningsmetod.
    Sen kan jag också rekommendera Swiftkey (inte smart keyboard) som listar med hjälp av vad man brukar använda för ord inte bara föreslår ordet du skriver utan även det kommande i meningen.

13. simonjoh

simonjoh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Swiftkey X fungerar klockrent på Gnex. När den väl lärt sig ditt språk så räcker det oftast med att skriva (f)örsta (b)okstaven på varje ord sen trycka på förslaget. Ofta kan man trycka på förslaget direkt då den redan vet vad jag vill.. ;-)

Kan hålla med om att T9 har sina fördelar, men främst på telefoner med mindre skärmar.. Vet att det på HTC's tangentbord gick att välja T9..