Var är uppdateringen?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av adalbehrt, 23 juli 2010.

1. adalbehrt

adalbehrt Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Alla!

Jag äger en Nexus One sen i mars, den är en direktimport från USA (köptes via Googles websida). Min Androidfirmware är 2.1 och jag har fortfarande inte fått någon uppdatering - meddelandet jag fortfarande får är "Your firmware is up to date"... Har jag missat något? Hur får jag in version 2.2 ? Tacksam för tips!

/Adalbehrt

2. sandstroem

sandstroem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Testa dra fram datumet lite och söka på nytt.

3. adalbehrt

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, har just testat flytta fram datumet, fortfarande ingenting... :(

4. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Nej det går INTE att flytta fram datumet på en Nexus One... så fort den snackar med googles servrar så återställs det.

För att kontakta googles servrar o kolla efter update skriv checkin i dialern:
    *#*#CHECKIN#*#*
    det blir altså:
    *#*#2432546#*#*

5. Kindis

Kindis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Vad har du för firmware idag i din telefon? De telefoner som fick uppdateringen först från Goole utgick ifrån ERE27 och gick till FRF91 (om jag inte minns fel).

6. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

I värsta fall får du kanske ta och lägga in uppdateringen manuellt. Lite tråkigt och extra bökigt kanske, men om inte annat kommer du ju upp i den version som de som lyckats installera OTA.

7. Meandow

Meandow Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tar typ 2 minuter max att uppdatera manuellt...

uppdaterade min för flera månader sedan

8. onetwo

onetwo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tog även ca 2min för mig att uppdatera också, väldigt enkelt och snabbt. Det finns en tråd här på swedroid med exakt beskrivning om hur man går tillväga.

9. JonCe

JonCe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men checkin-tricket ovan borde _verkligen_ funka, annars är något väldigt fishy...

10. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Att något är "fishy" behöver inte innebära att det nödvändigtvis är något fel eller att man meckat runt, osv, men det är för all del fortfarande relevant. Men vi vet nästan ingenting alls egentligen;

Just nu kan vi anta
    - Att bootloadern är låst
    - Att recoveryn är original
    - Att ROM:en är original
    - Att det är en ERD/ERE-ROM som ska upp i FRF

Det är dock inget som vi fått bekräftat.

Så antingen så får vi svar på alla frågorna och försöker ta oss vidare därifrån eller så kör man in en uppdatering och ser om det går bra. Visar det sig att det går som det ska då får man hålla ögonen öppna vid nästa OTA och se vad som händer.

11. adalbehrt

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Och stort tack för alla svar. Jag har varit tyst de senaste dagarna, för jag har vänt mig till Nexus (Android)-supporten på Google. Även de föreslog *#*#CHECKIN#*#* som första åtgärd, men det fungerade inte. Sedan bad de mig genomföra Factory data reset och prova igen - återigen, ingenting. Så, vi får se hur det går; nu bad de mig skicka in IMEI-numret, så kanske de lägger in min bortglömda telefon i sin databas... Annars är jag mer än villig att prova manuell uppdatering. Problemet är att uppdateringsfilen har tagits bort från Googles servrar (eller så sökte jag dåligt). Det enda jag hittar är kopior på en del mirror-servrar och jag vet inte om dessa går att lita på. Om någon vet varifrån man tryggt kan ladda ner uppdateringen så är jag tacksam för URL. Jo - en sak till. Jag har inte modifierat telefonen på något sätt. Den är original, inte rootad. Regards, /Adalbehrt

12. adalbehrt

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

firmware på min telefon är ERE36B

13. djstoffe

djstoffe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Det bör inte vara några problem att ladda hem filen från andra ställen än Google. Eftersom den den måste vara signerad av dem för att kunna installeras.

14. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Japp, det är min uppfattning med. Alltså innebär det att man kan ta _i princip_ vilken fil som helst på internet och försöka uppdatera och se om den går igenom.
    Helt klart, i dagens IT-samhälle så kan det ju förekomma vilt hackade kopior men i det här fallet kan jag inte se att risken är stor för det.

Jag uppdaterade för övrigt Nexus One-wikin med en uppdateringsguide, om det känns lite skakigt att försöka på egen hand.

15. adalbehrt

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Imorse dök då min update äntligen upp!!! Nu har jag version 2.2 som alla ni andra! :) Det var alltså inte nödvändigt att uppdatera manuellt; igår mailade jag över mitt IMEI-nummer till Googles Androidsupport och jag förmodar att de har lagt in det i databasen. Tusen tack för alla goda tips och råd, särskilt till DrLaban för den manuella uppdateringsguiden, tänkte faktiskt använda den nu i helgen men som sagt - det är inte längre nödvändigt. Cheers! /adalbehrt

16. mrmozart

mrmozart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hm, lånar tråden lite. Jag lade in den där beta-2.2 manuellt när den kom, men har sedan dess fått in FRF91 via OTA. Är FRF91 den äkta slutgiltiga 2.2-versionen? Eller väntar vi på något mer?

17. DrLaban

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

@adalbehrt: Ingen fara, jag hjälper gärna till där jag kan. Kul att du hittade någon nytta med det, även om du nu inte behövde i slutändan. Välkommen i gänget, förresten! :)

@mrmozart: Nix, vi väntar inget mer än FRF91 på ett tag nu. Sen kan det ju helt klart dyka upp fler inkrementella uppdateringar än denna, men det verkar rätt lugnt på ryktessidan. :)