Var hittar jag appars nedladdade "offline"-filer?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av jossan1986, 21 juni 2016.

1. jossan1986

jossan1986 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Hej!
    Jag undrar var filer som laddas ned via appar hamnar? Exempelvis Viaplay-filmer, som appen laddar hem för att man ska kunna se filmerna offline?

Har precis laddat hem en film på 3h, (offline på Viaplay alltså) och som jag sett tagit 3 Gb av min lagring! Men den filen på 3 Gb finns ingenstans! Var har den hamnat?

Har en Galaxy Note-platta. Men misstänker att filerna hamnar på liknande ställen även i andra android-enheter.

Tack på förhand!

2. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.938

MINA ENHETER

Den hamnar i Appens "Data", dvs Inställningar - Appar - Viaplay (I ditt fall) - Data..Där bör även finnas ett alternativ för "Rensa data" som tar bort allt som Appen sparat lokalt.

Dock så hanterar ju Viaplay borttagningen på dom filmer/serier du laddat ner...Du kan radera inne i Appen via Meny - Sparat Offline - Långtryck på filmen/serien du vill radera, varvid det kommer en pop-up som frågar om du vill radera. Välj Ja.

3. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    De kan hamna lite olika beronde på hur appen fungerar och det finns två alternativ:
    1. Appen själv är installerad på partitionen /data. Där finns dels appens apk och dels dess sparade data som den vill hålla för sig själv.
    2. Många appar väljer ibland att spara data på /sdcard, d.v.s. de filer du ser när du ansluter telefonen till en dator. Exakt var appen väljer att lägga filerna på /sdcard är upp till appen själv. En del appar skapar en egen mapp medan en del andra lägger dem i t.ex. /sdcard/data/paketnamn. Det är lite olika.

Den stora skillnanden mellan dessa två alternativ är att alla appar kan läsa varandras data om datan ligger på /sdcard/. D.v.s, om app A sparar något i /sdcard så kan även app B använda sig av den datan, vilket både har sina för- och nackdelar.

Om appen däremot sparar sina filer i sitt utrymme på /data, kan enbart den app som sparat filerna använda sig av dem. Detta är tack vare en av Android säkerhetsfunktioner (sandboxing). Ligger filerna du söker efter på /data är det troligen därför du inte hittar dem: det är bara Viaplay som kan se dem. Var Viaplay sparar sina filmer vet jag dock inte. Om du vill ta bort dem borde ett alternativ för att göra detta finnas i appen.

Edit: som @iterva@iterva skriver kan man också cleara data för en app. Detta tar bort appens filer som finns på /data. Om en app har sparat filer på /sdcard kommer de dock inte försvinna om man clearar appens data.

4. jossan1986

Mottagna gillanden:
    2
    Tack för snabbt svar!
    Det är just denna data som jag skulle vilja se som en fil i filhanteraren någonstans. Och det jag undrar över är var denna mapp i filhanteraren finns någonstans? Eftersom det tas utrymme av lagringen på plattan, borde ju denna fil finnas ngn stans.
    Min tanke är att ladda hem flera filmer på Viaplay, sedan spara undan dessa filer på ett sd-kort, för
    Tack för era svar!

Anledningen till att jag vill hitta var i filhanteraren denna mapp med de nedladdade filerna ligger, är att jag ska kunna ladda ner flera filmer offline. Jag har inte tillräckligt med plats på interna minnet, och tänkte då tillfälligt slänga in de filmer som jag inte ska kolla på in på sd-kortet. För att sedan flytta över den film jag ska kolla på till rätt viaplay-mapp. Så att appen hittar den. Om det fungerar, återstår att se. Men det jag skulle vilja hitta är just viaplay-mappen i filhanteraren.

Tycker att det inte borde vara så svårt att hitta den eller de filerna, då de är ensam eller tillsammans 3,64Gb stora!

Men som du lassekongo skrev om att filerna kan ha hamnat i appens /data-mapp. Finns det ngt sätt att komma åt dessa filer ändå? Jag menar, de finns ju lagrade PÅ min platta. Måste ju gå att göra dessa filer synliga? :D

5. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1.121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Filhanteraren är en app som alla andra appar och kan därför inte se andra appars filer på /data. Det är endast appen som har sparat filerna på /data som kan se dem.

Du skulle kunna prova att flytta Viaplay till minneskortet, om du har ett externt minneskort. Detta gör du under enhetens inställningar - Appar - Viaplay - Flytta till minneskort (eller något liknande).

6. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.938

MINA ENHETER

Testa med det @lassekongo@lassekongo föreslår. Tror nämligen Viaplay krypterar filerna, I.e det är inte bara att flytta dom, utan kräver säkerligen en hel del trixande, och kanske t.om root..Om det ens går då. Viaplay vill ju skydda sitt innehåll, så det inte hamnar i obehörigas händer.
    Hur som helst är detta inget jag har erfarenhet av. Men lycka till!

7. jossan1986

Mottagna gillanden:
    2
    Aaah såklart det inte går då... Går inte att flytta den till sd-kortet heller tyvärr...
    Ska prova att koppla platta till datorn. Då är det ju ingen app som är filhanterare. Utan det är ju datorn då. Tack snälla för dina svar!

8. jossan1986

Mottagna gillanden:
    2
    Jag förstår. Men jag tänker också att det är filer som är krypterade och inte ska gå att öppna i någon annan app, utan bara i viaplay-appen. Men då kunna flytta dessa krypterade filer fram och tillbaka från sd-kortet till internminnet. Roota har jag ingen lust att göra nej precis... Hmmm ska prova öppna plattan i datorn som sagt.
    Tack! Och tack för dina svar!

9. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1.121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Vad händer när du försöker flytta det?

Tyvärr kommer det nog inte heller att gå. Datorn kommer bara att visa /sdcard och eventuella externa minneskort. Android har väldigt hög säkerhet och denna säkerhet skulle vara väldigt låg om man kunde komma åt /data och därmed alla appars filer via en dator.

10. jossan1986

Mottagna gillanden:
    2
    Nä just det. Låter rimligt...
    Hmm bli till att spela kort och läsa böcker på semestern utan internet då. iofs sjukt mysigt det också!
    Såhär ser det ut på skärmen när jag försöker flytta. Dvs det går inte att klicka på den knappen "Flytta till sd-kort". Eller finns det ngt annat sätt att flytta på också eller?

Bifogade filer:

11. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1.121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Tyvärr blir det nog så, men det är ju kul det också :D

Nej, det är nog enda sättet. Du skulle kunna prova att trycka på "Rensa data" och se om det aktiverar "Flytta till SD-kort". Notera dock att det kommer ta bort alla appens inställningar o.s.v.

12. jossan1986

Mottagna gillanden:
    2
    Funkade inte det heller... Men tack snälla för hjälpen ändå!
    Får inte glömma kortleken och böckerna! :D