Var köper man kyl/frys och får det fraktad hem och installerad.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av geobjork, 18 aug 2023.

1. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag söker i första hand inte råd om vad jag ska köpa, men var jag ska köpa det.

Mitt kylskåp tog kvällen, och jag är själv 100% fysisk oförmågen att göra något för att byta det.
    Inte så känd ikring här jag bor, dock vet jag det finns Elgiganten och Ikea ca. en mil från här jag bor.

Någon som kan ge tips om var man kan köpa kyl/frys, få det hemfraktat och monterad, och bli av med de gamla grejorna?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nästan alla erbjuder det som en tjänst man betalar lite extra för, brukar väljas som tillval vid beställningen:

Retur:
    Retur av gammal produkt (elavfall) - Elgiganten

Installation:
    Installation | Tjänster | Elgiganten - Elgiganten

trjberg, Jörgen Ö, Kristy och 1 annan gillar detta.
  3. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 213
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    trjberg, Kristy, fkt67 och 2 andra gillar detta.
  4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Dubbelkolla med kundtjänst att du verkligen får den leverans och installation som du behöver.

Tretti.se har en rubrik "Leverans med uppbärning och installation". Låter bra så långt. Men på hjälpsidan om det, står en massa regler/undantag om att installatören inte kan/får göra olika saker, tex "I enlighet med arbetsmiljölagen får installatören inte lyfta tunga vitvaror."
    Deras regler finns på https://www.tretti.se/terms/

Finns det någon mindre lokal vitvarubutik som är lättare att prata med kanske? Eller en elektriker kanske?

trjberg, Kristy, geobjork och 1 annan gillar detta.
  5. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Vi köpte tvättmaskin på Elon och fick den installerad mot extra avgift. Sen fick iofs hyresvärden komma hit och komplettera lite men det var inget stort.

bernard, Johnh3, Kristy och 1 annan gillar detta.
  6. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag tackar alla för svar!! Nu har man igen lärt något nytt på Swedroid, det stämmer att de lite större leverantörerna erbjuder vad jag är ute efter, som tillval. Åtinstone Elgiganten, IKEA och Elon. Det var jag inte medveten om.

Nu är det att bestämma vad man ska köpa. Här är jag totalt "analfabet", och utvidgar min fråga i fall det är någon här som har kompetens.

Jag prioriterar storleken på frys långt före storleken på kylskåp, låt oss säga ungefär 60% frys/40% Kylskåp. Alla kombinationsskåp är omvända i storleksförhållande. Då återstår alternativet två separata enheter att ställa ovanpå varan. Jag har lite svårt att hitta något som passar i mått och design som passar att ställa ovanpå varan.

Någon här med kunskap om det?

Buzz gillar detta.
  7. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

När jag flyttade senast så "fick" jag separat kyl och frys, dvs en fullhöjds av varje. Tar väl nästan en kvadratmeter extra men är rätt trevligt. Kanske kan vara ett alternativ att skaffa extra frys att ställa någon annanstans?

Kristy gillar detta.
  8. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 213
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Jag tror det är bäst att fysiskt besöka en butik exempelvis Elon så kan en säljare ge råd.

Kristy och Pfefe gillar detta.
  9. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max
    Skulle nog glömma staplings varianten, hur ska du tippskydda?
    Tvivlar du får någon vitvaruleverantör att stå för det jobbet!
    Ett vanligt kylskåp och separat frysskåp eller box i nått hörn på 90-200+L?

Kristy, bernard, katho och 1 annan gillar detta.
  10. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Min lägenhet är en 45kvm etta med begränsade möjligheter att ändra konfiguration på placering av kyl/frys.
    I dagsläget består kyl/frys av en enkelt enhet, inbygt i ett 180x60x60 cm utrymme med städskåpet som ena sidan. Ungefär 50/50 delning på kyl/frys i höjd, frys nederst. Höjden har jag mycket att gå på. På köket är det omöjligt att placera om utan en större ändring av köksinredningen.

Orsaken till att jag prioriterar fryskapaciteten är, enpersons hushåll, pga rörelseshinder kör jag elrullstol med dramaten på släp till stan ungefär en till två gånger i månaden och handlar. Rundtur 6-7 km. Ca 90% av vad jag äter, inklusive bröd, läggs i frysen. Jag har rätt svårt att ta mig 9km till köpcentret för att själv kolla på grejorna, därför måste det mesta skötas via Internet.
    Blir lite jobbigt det här när det rör sig om stora enheter som kyl/frys. Och sen har man inga kunskaper om det, detta är första gång i mitt 77 åriga liv jag ska inhandla sånt, så för mig är det Internet/telefon som gäller för information. o_O :ehm:

trjberg gillar detta.
  11. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Man behöver knappast tänka på tippskydd, vi har en kyl (från en gammal husvagn) stående på en kyl (köpt billigt på black Friday med hemleverans) och det är inga som helst bekymmer, de är 60x60 i grundmått och de flyttar inte speciellt mycket på sig, jag har lagt ett litet korkunderlägg under varje fot på kylen för att dämpa vibrationer lite (inte för att det hjälper, kylen låter ändå), that's it...

12. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Det går inte att ta bort/flytta väggen så det får plats ett bredare skåp? För då hade kanske Bosch Kombinerad kyl/frys KFN96AXEA (Black inox-antifingerprint) - Elgiganten varit en möjlighet. Men det kräver då drygt 90 bredd. (inte var det billigt heller)

Men om du inte redan hittat det själv så går att filtrera på volym i frysen på elgiganten. Vet inte hur pålitligt det är men kanske går att prova sig fram på något sätt där.

13. ad72

ad72 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    489

MINA ENHETER

Mammas diskmaskin gick sönder igår, hon var på elon de hade inget hemma och flera veckors väntan på installationstid, så hon åkte till electrolux home, de hade hemma och kom och installerade samma dag, riktigt bra service, så kan vara värt att kolla upp om du har en sån butik i närheten :)

Bifogade filer:

14. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 335

MINA ENHETER

Filtrera på prisjakt på det du behöver, sen bara att klicka sig vidare och se om företaget har installation, klart.

pebe292 gillar detta.
  15. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Ja här är du inne på mitt tänk! Försöker hitta en frys ungefär 1 m hög och en kyl 60-70 cm att ställa ovanpå den. Skulle inte vara svårt att tippskydda det.

Nej det är låst mellan städskåpet på ena sidan och en dörr på andra sidan. Alla måttändringar utom höjden blir av ett omfang som inte ligger på min "todo list"...

Det var väl något i den riktning jag fruktade. Man kanske inte har kylskåp förrän till jul. :mad: Som tur är funkar frysen fortfarande. Jag får undersöka med IKEA och Elgiganten på måndag. De är de enda jag har i mitt område.

16. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    894
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Beställde diskmaskin från tretti.se med leverans och montering. Andra våningen utan hiss. Kostade typ 1200kr och var klart värt det. Gick jättesmidigt och installatören var proffsig. Tog med allt skräp när han var klar.

Med det sagt kan jag varmt rekommendera att beställa från tretti :) Har familj och vänner som beställt liknande tjänste från elgiganten med varierad framgång.. Ingen som varit direkt nöjd med varken leverans, montering eller bemötande.

Kristy och trjberg gillar detta.
  17. geobjork

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Problemet med Tretti är jag har drygt 40 mil till närmsta butik.
    Jo jag har också rätt så blandade känslor för Elgiganten. Vet ej hur IKEA är, men just nu är det nog mitt förstaval att kontakta. Jag behöver både rådgivning om vilken lösning att välja, och sen allt det andra med leverans och insallation.

18. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

Måste de ha butik? Trodde du inte var beroende av det. De säljer främst via nätet.

trjberg och katho gillar detta.
  19. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Du kan kolla maskiner och få rådgivning i vilken vitvarubutik som helst utan att sedan behöva handla därifrån. Lite fult kanske, men men... Nu tycker väl i och för jag att det är värt en del att handla lokalt, i alla fall på min lilla ort där vi ju annars blir av med service. Kanske inte lika angeläget i Göteborgstrakten.
    Tretti är väl framför allt näthandel?
    Var beredd på, vad du än köper, att bli irriterad på utrymmet i frysen! Ett modernt skåp har i regel mindre innervolym än de gamla med samma mått. Säger jag som bytte ut mitt gamla kombiskåp för ett par år sedan.

katho och bernard gillar detta.
  20. trjberg

trjberg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Vilken bredd funkar? Bara 60cm? Eller funkar ca 70cm eller 84cm?
    Vad får den kosta?
    Är det frysen nederst som gäller?