Var lagras ljudfiler från Voice Recorder?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Fractalogic, 14 maj 2012.

1. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hej!

Jag tänkte göra en återställning av telefonen och jag vill spara viktiga filer först. Jag har några inspelningar som jag har gjort i Voice Recorder, en app av Mamoru Tokashiki.

Det jag undrar är var den här appen sparar ljudinspelningar?...

Jag har tittat i Q:\My Documents\My Recordings på SD minnet och där ligger det två AMR filer. Men dessa skapades av röstinspelaren som HTC levererar med sina telefoner. Det är alltså inte från samma app.

Jag har provat att söka på *.amr och .amr i Explorer med SD minnet monterat på datorn. Jag har också provat att göra en ny inspelning som test och söka efter den i ASTRO filhanteraren i telefonen. Men det gav inte mycket.

Var är de?... filerna?...

En medlem på Androidforums skriver sökvägen F:\com.tokasiki.android.voicerecorder men jag har inte kunnat hitta denna. Det där ser ut som namnet på en eventuell mapp där appen skulle kunna vara installerad. Men just bokstaven F och kolon tyder på att minnet är monterat i Windows och då ska man väl inte kunna se den här typen av mappar, om inte telefonen är rotad?...

Länk:
    http://androidforums.com/eris-support-troubleshooting/40487-where-voice-recorder-files.html

Last edited: 14 maj 2012
  2. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Okej, jag har hittat mappen com.tokasiki.android.voicerecorder-1. Sökvägen är /mnt/asec/com.tokasiki.android.voicerecorder-1 och måste öppnas med ASTRO i telefonen. Den innehåller dock endast appen som det ser ut som. Det finns bara en fil som heter pkg, det är en applikationsfil med resurser, klasser och allt som hör till.

Jag ser inte mina inspelningar där. Det borde vara AMR filer, eller hur? Just den här appen finns i olika versioner, både gratis och betalversion. Betalversionen är den som kan spela in som mp3 och den vanliga spelar väl in som amr.

Det här är ju helt mysko. Jag fattar inte varför han som gjorde appen inte har valt att lagra inspelningar på SD minnet, alternativt göra en exportfunktion i själva appen. Ni kanske har tips på någon bättre app som jag kan använda i fortsättningen?

3. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Okej, nu har jag hittat dem. För det första så sparas filerna inte som AMR filer. I varje fall inte som rena AMR filer. Utan de sparas som 3GP filer. De har alltså filändelsen 3GP. Men då 3GP är ett container format så kan det vara så att ljudet är kodat som AMR. Att jag fick för mig att det var AMR filer är för att jag har läst i beskrivningen av appen på Market att det skulle vara det formatet.

Sökvägen till filerna är /mnt/sdcard/com.tokasiki.android.voicerecorder och man ska också kunna se mappen när man monterar telefonen som disk på datorn. Jag vet inte varför jag inte såg den tidigare. Jag har ju redan varit där och letat efter mappar som börjar på com. Kanske har den varit dold på något sätt.

Det var först efter att jag sände över filerna från telefonen till datorn med hjälp av Bluetooth som jag insåg att det var 3gp de använde som filändelse. Sedan finns det också en inställning i Voice Recorder appen som gör att filerna döljs. Under Preferences, General settings, Voice data hidden. Den har jag tagit bort.

Nu är det fixat i alla fall. Tack ändå!