Våra svenska operatörer.

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ptre, 24 april 2010.

1. Ptre

Ptre Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter att ha läst metervis av inlägg om hur våra svenska operatörers nät funkar eller inte funkar, tänkte jag redogöra för en del fakta om hur det egentligen ligger till. Och en del andra begrepp också...

Vi börjar med det mest grundläggande, vad är en operatör? En operatör är ett företag som säljer någon form av tjänst (i vårt fall telefoni/data). En operatör behöver inte äga ett eget nät, utan kan agera som en sk MVNO (mobile virtual network operator) i någon annans nät. Ex Halebop i Telias nät.

Nätägare är ett annat begrepp som behöver redas ut. En nätägare äger alltså det nät som används för att förmedla dom samtal eller annan datatrafik det kan handla om.

I Sverige har vi flera nätägare som inte agerar operatör. Ett exempel är tex Nätbolaget som i era telefoner syns som Sweden 3G. Indirekt är ju detta detsamma som Telia & Tele2 i 3G sammanhang. När det gäller 2G (GSM) har ju Tele2 & Telia varsitt nät, men delar alltså ett 3G nät.

3 & Telenor har ett liknande upplägg där man har sina egna 3G nät i Stockholm,Göteborg & Malmö men delar nät i övriga Sverige genom det samägda bolaget 3Gis.

I dagsläget kan man alltså säga att Telia&Tele2 borde ha samma 3G täckning i Sverige och att 3 & Telenor har det samma utanför ovan nämnda städer.

Hoppas detta gav några aha upplevelser...

Mvh
    Ptre

2. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som telenorkund så använder jag på Sweden 3G när jag inte har täckning på deras eget nät.