Varför är allt så grått?

Discussion in 'Allmänt' started by Tocator, Sep 6, 2009.

1. Tocator

Tocator Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker det är lite tråkigt att alla program som släpps ska använda samma layout/design. Alla program har en tråkig grå bakgrund, och de är helt livslösa.

Jämför t ex Spotify för Android jämfört med iPhone.
    http://www.youtube.com/watch?v=7ALGPknOsiU
    http://www.youtube.com/watch?v=QNCb1IdmJ_0&

Varför utvecklas ingen grafik för programmen i Android? Visst att funktionen är viktigare. Men jag skulle verkligen vilja ha en bättre design i programmen, lite mer liv, och lite mer färg.

Är det här någon restriktion från Google? Går det inte att designa programmen på något annat vis?

Kan jag ladda hem ett tema som gör att det blir något annat än grått?

2. topfs2

topfs2 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Android har stöd för flera teman, svart bakgrund med ljusa saker är standard men vit bakgrund och resten mörkt (som iPhone) finns även.

Både nya facebook appen och nya android market finns uppvisat i vit tema.

Personligen tycker jag båda är snygga men jag tycker därimot att svart bakgrund fungerar mycket mycket bättre i dagsljus, skönare att använda i ett mörktrum (man slipper stirra in i en glödlampa) och faktiskt snäppet snyggare men det är objektivt.
    Sen om man ser framåt i tiden när och om oled skärmar blir stort så kommer svart bakgrund öka batteritiden.

MVH
    Tobias

3. Tocator

MINA ENHETER

Ah, okej. Tack för informationen!

Går det att byta teman så att det byts i alla program, eller är det programmeraren som väljer det? Skulle väldigt gärna vilja testa vitt, men har inte hittat hur man gör för att byta?

4. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Tänk på att smaken är som baken. ;)

5. Tocator

MINA ENHETER

Jovisst. Men om jag kan få en vit bakgrund istället så skulle jag bli riktigt glad. Hur byter man tema? Går det att ställa in? Går det att modifiera/ändra bilderna?

Tycker den nya market ser riktigt bra ut och vill gärna att hela mobilen ser ut som den gör. :)

6. frippz

frippz Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Smaken är verkligen som baken och personligen älskar jag att Android har vitt på svart! Men det är ju en preferens jag alltid haft. För att citera Maddox: "Staring at a white background while you read is like staring at a light bulb" :D

Last edited: Sep 7, 2009
  7. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker att spotify var ett lite dåligt exempel på "tråkiga program i jämförelse med iPhone" faktiskt. iPhone-versionen av spotify såg riktigt tråkig ut tycker jag, även om det inte var någon riktig skönhet för android heller, så ligger den versionen mer i linje med originalutseendet av spotify måste jag säga.

Men jag kan hålla med om att över lag så känns det är rätt mycket standardtema på de flesta applikationer som släpps. Men just nu handlar det väl mer om att etablera sig än att släppa flashiga program så det får man väl ta...

8. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

MINA ENHETER

Spotify appen till android ser inte ut så som i den videon.

9. Tocator

MINA ENHETER

Ja, det var en gammal preview. Har testat nya Spotify nu och tycker personligen det skulle vara oändligt mycket snyggare med vit bakgrund. Vore ju inte helt fel om man kunde ändra mellan grått/vitt beroende på tid på dygn.

Då alla program har det gråa eller vita gränssnittet så måste det ju finnas någon bild, eller fil i telefonen som talar om vilken bakgrund som ska användas. Dessa borde ju även kunna ändras på något vis? :)

10. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Sedan tycker jag det är smidigt när man använder sig av samma utseende.

Se på Windows.. Där har du ett nytt utseende för varje program du installerar. Hur vackert är det egentligen? Inte alls genomtänkt. :)

11. Tocator

MINA ENHETER

Jo, men tänk om du kunde byta det gråa till vilken färg du vill, samt ändra färgen på typsnittet? Samma som med Windows.

Då kan vissa använda svart, andra grått, medan några föredrar grönt eller vitt. Det borde ju gå, och vore helt klart en fördel.