Varför är custom-roms bättre än orginal?

Discussion in 'Allmänt' started by concorde, Jan 17, 2011.

1. concorde

concorde Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Känns som många upplever att flasha in en custom-ROM till deras telefon gör den snabbare än original ROMen. Men varför är det så? Är tillverkarna så dåliga att optimera sin mjukvara? För enligt mig borde tillverkarna ha de bästa möjligheterna för att göra en så optimal ROM. Beror det på brist på kompetens? Eller vad beror det på?

För bevisligen finns det fullt med massa duktiga programmerare därute som kan göra underbara ROMar. Ni borde för tusan se till att få anställt av företagen, för ni gör ett bra mycket bättre än dem.

Skulle vara kul att höra era åsikter till varför custom-ROMs oftast är bättre än orginalet.

2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

När man jobbar för ett företag är det inte alltid som man har oändligt med tid till att göra klart något. Ofta har man en plan som säger; "vi har release om 1 månad, och då skall allt vara klart".
    Ev kan man skjuta på releasen, men oftast är målet bara att göra något som är good enough. Tid är pengar.

När man utvecklar något brukar man även utveckla det så att det är anpassat för den stora massan, och något som är bäst för den stora massan är inte alltid bäst för varje individ. En custom rom är oftast anpassad så att den passar en smalare målgrupp.

3. windmark

windmark Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Custom roms känner jag dessutom utvecklas tillsammans med användarna mer än vad företagen gör :) De har liksom utrymme att misslyckas med en version eftersom de som använder den är medveten om vad de gör och då inte blir lika griniga som den stora massan. Istället kommer de med feedback till utvecklaren. Oftast är det även open source vilket innebär att ett helt community i princip kan hjälpas åt med problemen :D
    Det tror jag är anledningen till att de blir bäst i slutändan.

4. Vejto

Vejto Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad jag har förstått det som så pressar inte tillverkarna processorn på samma vis. Till exempel om man undervoltar, det skiljer för olika telefoner hur lågt de klarar utan att bli instabila. Med andra ord använder tillverkarna lite marginaler så processorn alltid fungerar. Detta gör ju inte ROMsen på samma vis så därför kan de få bättre batteritid.

5. concorde

concorde Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Men vore det inte bättre om företagen hade en dialog med användarna? T.ex som Microsoft gjorde med en öppen RC för alla. Även företagens ovilja att hjälpa utvecklare att förbättra deras produkt känns fel. Att öppna upp sin mjukvara för att låta folk modifiera den som de vill. För det är lite det som android handlar om varför många just har valt android tror jag. Om en tillverkare skulle öppna upp mjukvaran för enkel modifiering tror jag det skulle få ett enormt intresse på marknaden. Kolla på linxys gamla linux routrar som fortfarande säljer bra. En bra produkt borde genera ännu mera pengar än en halvdann!?

6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

De flesta, om inte alla, har en dialog med sina användare, men sedan måste de även tänka kommersiellt om de vill överleva. Det är väldigt få företag som helt öppnar upp sin mjukvara för att låta folk göra förändringar precis hur de vill. Om t.ex HTC låter utvecklare göra förändringar så kan det leda till nya buggar, och det är HTC som sedan får skit för buggen, och inte utvecklaren som gjorde en dålig förändring. Ofta är det även så att ett företag har en övergripande tanke eller idé bakom utvecklingen, och externa utvecklare som gör förändringar brukar oftast tänka mer lokalt, bara fixa det lilla problemet istället för att ta itu med det stora övergripande problemet.

Jag försöker inte försvara något läger, utan försöker bara förklara varför vissa företag kör med öppen källkod medans andra inte gör det. Båda lägren kan dessutom hävda att deras modell leder till bättre kvalité.

7. maxa

maxa Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det stora företaget måste dessutom se till att saker fungerar även för personer som inte är nördar som vi. Tänk på att en väldigt stor del av deras kunder är personer som vill kunna starta telefonen och så är den som den är. De vill ha en "surfmobil".
    Ett specialutvecklat rom är som sagt riktat till de (i sammanhanget) få personer som vill och kan specialanpassa, vet vad vi vill ha och kan prioritera bort vissa saker.

Så det är viss skillnad mellan att göra ett ROM som passar för 3-4% av brukarna, mot att göra ett med målet att passa nära 100% av brukarna.

Inte så specifikt, men med de kloka svar ovan så tror jag budskapet är klart :)