Varför är det så jävla dåligt batteri i high-end lurar?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Mundane, 3 juni 2011.

1. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Ja, som sagt. Plöjt igenom att par high-end Android lurar, och varenda jävel klarar knappt 24h även dom den ligger på skrivbordet med sync, wifi och allt annat avslaget.

Testar en Galaxy 5 nu. Har snackat en del i telefonen och den har hållt 4 dagar and counting.
    Är som en välsignelse att slippa bry sig om laddningen.

Nu till frågan.

VARFÖR drar high end telefoner så mycket mer kräm?
    Även fast det är bättre hårdvara i dem så bör inte telefonen dra så mycket mer kräm i standby.
    Även fast man clockar ner dem till lägre hastigheter än tex en Galaxy 5 så drar de mer ström.

Är det pga att de stödjer högre hastigheter? Exempelvis Desire HD stödjer 14.4 Mbit/s och den har nada batteri.

2. worldwide

worldwide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

samsung t.ex. har underclockat processorn till 500mhz eller nåt när du släcker skärmen. Andra företag kanske underclockar till 100mhz. Detta gör en STOR skillnad.

3. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Kollade du inte vad det var som drog ström? Det är ju skapligt lätt att kolla.
    Min legend brukar hålla ca 16-20 timmar och när jag testa en desire hd så höll den lika länge, vid liknande användning. Min skärm brukar dra mest, tätt följd av wifi

Edit/ Lgenden är underklockad till 245 som lägst och min är överklockad till max 806mhz märker som regel ingen större skillnad i batteritid om jag går ner till 600, antagligen maxas inte cpun särskilt ofta

Last edited: 3 juni 2011
  4. Mundane

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Ja, men om man kör med set CPU så kan den dra ner prollen till ~200 Mhz, detta förbättrar ändå inte batteritiden så att den blir likvärdig en sämre telefons.

5. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Min Desire HD klarar sig utan problem i 2 dagar och då lyssnar jag på mycket musik med den också. Skickar jag bara SMS och ringer lite så kan jag få den att hålla i 3 dagar. Det är helt och hållet hur man använder den och vad man har igång. Jag har aldrig 3G eller wifi igång när jag inte behöver det t.ex.
    Har alltid all syncning avstängd. Då brukar batteriet hålla en bra stund till.

6. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Därför att de har och använder funktioner som drar mycket ström.

Om du har GPS-enheten påslagen kommer batteriet räcka endast ett par timmar. Detta tycker de flesta är acceptabelt för en GPS-navigator från Garmin eller TomTom, men många förväntar sig att telefontillverkare med någon slags magi borde kunna undvika detta faktum.

Om du sitter och surfar via mobilnätet på en laptop räcker dess batteri bara några timmar. Återigen, detta tycker de flesta är acceptabelt, men telefonen med sitt lilla batteri förväntas räcka mycket längre?

Det är nog mest för att telefonen inte är i "standby". Även när du tycker att du har din telefon avstängd i fickan så har du sannolikt dess internetkoppling påslagen och den har ett antal appar som går ut och hämtar information på nätet.

Häromdagen fick jag höra att en bekant missat en grej därför att hennes kalender inte påminnt henne. Hon hade inte haft telefonen uppkopplad på internet på ett tag. Skälet till att hon ständigt har internet avstängt är att batteriet då räcker mycket längre. Hon behöver ladda sin HTC hero ungefär var fjärde dag. Själv laddar jag hellre min telefon varje dag än att jag är utan internetkopplingen.

m v h Henrik

7. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    De flesta av oss bor ju inte i skogen utan har både ström på arbetsplats/skola samt hemma så den kan laddas. Ska man ut i skogen så får man väl använda hjärnan och stänga av surf/sync så den håller bättre just då.

Min dotters ZTE blade (visserligen inte high-end) hade 48% batteri kvar efter över 5 dagars passning. Hon har mest haft den som en vanlig "gammal" telefon under de dagarna.

Min mans LG optimus 2x hade faktiskt 40% kvar efter 2dgr och 4timmar vid normal användning. Han syncar mm..men arbetar ju 8h så han sitter ju inte och spelar/streamar under den tiden.
    Min SGS2 håller minst två dagar, brukar sätta den på laddning då oavsett hur många % jag har kvar.

High-end lurarna har ju ofta mera strömslukande saker som stor skärm, snabb cpu och är ju dessutom mkt trevligare att surfa/spela på så man surfar/Spelar oftare på dem kan jag tänka mig.
    Jag surfade ogärna på min Blade men på SGS2 är det en fröjd och surfar mkt gärna på den så där dras det ju mera ström

8. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Välskrivet svar :)

9. D2N2

D2N2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

varför drar en jumbojet mer bränsle än liten cessna? Där har du svaret.

10. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Jag tror det beror på att batteriutvecklingen ligger efter övrig utveckling av tekniken i mobilerna. Hade vi haft nya typer av batterier med betydligt högre kapacitet så hade man inte behövt ladda mobilen varje dag.

11. Mundane

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Du missförstår mig.

Ta en Galaxy 5 tex. ALLT "onödigt" avstängt. Wifi, sync, GPS etc.
    Likadant på en Desire HD.

Galaxy 5 håller ~3 gånger längre i standby än vad Desiren gör, även om man inte har några applikationer som ligger i bakgrunden och drar ström.

Nu har jag visserliggen nästan alltid allt igång på mina telefoner och får således ladda 1-2 gånger om dagen.

Nu när jag kör med en Galaxy 5 och har GPS, wifi osv igång så håller den ändå 4 dagar.

Det är i princip samma finesser på dem. Även om jag bara pratar i telefonen och inte har skärmen igång värst mycket (Säger sig självt att en Desire HD drar mycket mer batteri när skärmen är igång) så räcker den sämre telefonen mycket längre.

12. swanden

swanden Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Tycker att så länge telefonen håller över dagen så bryr jag mig inte mer. Laddar över natten gör jag alltid oavsett batterinivå. Har man inte tillgång till laddare får man anpassa sig och stänga av onödiga grejer typ wif

13. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

En Volvo S40 1.6 drar mindre än en Volvo XC90 V8.

Mer kraft = mer juice :)

Min Atrix har efter en dags användande (runt 18 timmar) runt 50% kvar. Ibland 30% men då har jag kört Runkeeper och Spotify under en längre tid. Min drar ungefär 2% per timme när den inte gör något alls. När Runkeeper och Spotify kör så drar den runt 10% i timmen.

Min flickväns SGS2 laddar hon varannan dag om hon inte gör något speciellt. Verkar som om hennes skärm drar mindre ström än min Atrix även om den är 0,3" större. Eller nåt annat.

Men vanan vi båda har är att ladda den varje natt. Inget jobbigt.

14. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Jag har svårt att tro att det kan skilja en faktor 3 i strömförbrukning mellan två lurar som är i standby på samma vis. En så stor skillnad kan inte förklaras av hur mycket ström CPUer av olika typ eller klockfrekvens drar.

Jag har också svårt att tro att en telefonmodell kan levereras med ett standardbatteri som har tre gånger så hög kapacitet (mätt i mAh) som en annan telefonmodells standardbatteri.

Däremot kan strömförbrukningen skilja en faktor 3 i standby om lurarna befinner sig i mobilnät med olika god täckning. Färre "staplar" innebär sämre täckning och kräver mera effekt ut från telefonen.

Jag kan också tänka mig att det kan skilja en faktor 3 eller mera i kapacitet mellan ett helt nytt batteri och ett gammalt "slitet" batteri.

Och naturligtvis kan "standby" skilja sig mer än en faktor 3 sett till hur mycket data som tankas beroende på vilka appar man har och vad de tankar med telefonen i standby.

Menar du verkligen att du kan ha GPS-mottagaren igång konstant under 4 dagar utan att behöva ladda?

När det gäller wifi och strömförbrukning är min erfarenhet följande:

Om du skall tanka mycket data för en liten stund lönar det sig att tanka via wifi i stället för via 3g, då räcker batteriet längre.

Om du inte håller på och tankar stora mängder data räcker batteriet längre med wifi avslaget.

m v h Henrik

15. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Tycker som sagt att det låter väl extrem skillnad, mer som att en lur var trasig.

Har testat både mellanklasslurar och highend och inte märkt någon jätteskillnad mellan dem, nån eller ett par timmar hit eller dit isf, se arc var en av de bästa lurar jag testat och den höll nästan 2 dar med min normala användning, de flesta lurar verkar hålla strax över 20h med min användning om jag inte spelar musik hela dagen förstås. Har alltid både wifi och 3g igång, ibland låst till 2g för att jag får stabilare mottagning. Synk 1 ggn h utom väder som synkas var fjärde timme och facebook som synkar var 30minut

16. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    749

MINA ENHETER

Användningen är A-O

Min gamla SGS tillhör numera min fru och när jag hade den så räckte batteriet ca 20 vid min normala användning och ca 35timmar när jag använde den lite.

Kollade nyss hennes lur och efter 2 dagar och 11 timmar senare så ligger den på 27% så hon klagar inte

All sync är igång
    3g
    GPS aktiverad
    mm

17. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag vill också dra några analogier.

Varför äter valar mer än makrill?

Varför kräver slott mer energi än koja?

Varför drar min åkgräsklippare mer bensin än farsans handjagare?

Varför kostar det mindre att värma upp min pool än kommunens simbassäng?

Analogier blir aldrig helt bra och vi karlar är alldeles för duktiga på att använda dem, jag själv inkluderad. :D

OnT. Själv batterisparar jag inte alls, det gör telefonen mindre användarvänlig tycker jag och får anpassa laddandet efter det men visst var det trevligt när ens gamla gsm klarade en vecka eller mer i stby.

Förresten minns jag då gsm kom, de hade en drifttid som låg på en tiondel av vad nmt 900-telefoner presterade. Tillverkarna behövde lära sig att integrera nya funktioner (gsm) i integrerade kretsar. Till en början låg de i olika kretsar och det drog mer ström. Kanske är det en del av svaret här. Förutom skärmarna då som är fyra gånger så stora idag som för fem tio år sen. Där blir det nog svårt att kapa något om det inte dyker upp helt nya typer av skärmar.

18. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Android är inget särskilt bra OS för mobiltelefoner. Där har du svaret. Det bränner nämligen väldigt mycket resurser. Tillverkarna tvingas då slänga in högpresterande och dyr hårdvara, som dessutom bränner massor av ström.

Ett annat problem är androids oförmåga att hantera dataanslutningar på ett bra sätt. Koppla upp när ett program behöver internetåtskomst och stäng sedan ned. Vem sjutton behöver livesync av kalender, kontakter och mejl? Hur svårt kan det vara, Google?

Om du vill ha en kompetent mobil med bra batteritid kan jag starkt rekommendera en med symbian^3

19. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Du skojar nu va? Sämsta argumentet jag har hört.

20. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Varför skulle jag skoja? Vad var det sämsta argument du hört? Jag skrev en hel del i mitt inlägg