Varför är inte "Internet-telefoni" större?

Diskussion i 'Off Topic' startad av hobbitar, 27 apr 2010.

1. hobbitar

hobbitar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag funderade lite på innan varför T ex "Skype" inte är mer utbrett bland befolkningen än vad det är i dagsläget?

Nu är jag inte jätteinsatt i skype och mobiltelefoni i allmänhet men om jag har fattat det rätt så är Skype helt gratis att ringa med.

Om alla hade skaffat ett mobilsurf till ett fast pris varje månad och använt sig av skype så hade man ringt obegränsat till ett mycket lågt fast månadspris. Dessutom går det väl att skicka meddelanden till varanda med Skype?

Tänker jag fel här?

//Hobbitar

2. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

jo skype är gratis att ringa med så länge du ringer via din datanslutning.
    problemet som jag ser det i dagsläget är att täckningen kan vara lite bristfällig emellanåt och man upplever en hel del lagg på uppemot flera sek vilket jag tycker är störande. sen finns det än så länge ingen officiell skypeklient som stödjer detta utan bara fringe, nimbuzz och andra voip lösningar

Personligen tror jag skype och liknande kommer slå stort med 4g

3. robboten

robboten Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

om ni missat det såg jag nyss att 3 har satt in en spärr för skype via deras nät... trist.

4. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tillhör gruppen användare som tycker att "det där" är för krångligt och bara använder det när jag är utomlands eller pratar med vänner/kollegor på resande fot, dock inte från telefonen. Den dag som telefonin är så pass inbyggd att den med enkelhet kan ersätta den integrerade i telefonen så kommer jag dock med glädje att köra på det - och när tekniken hakar på så det är lika bra eller bättre som vanlig GSM!

5. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Den stora anledningen är väl att det är för "osäkert". När man tittar på datatrafik så skiljer man på paketförmedlat (som internet) och kretskopplat (som vanlig telefoni och GSM).

Vid kretskopplat så är varje "nod" garanterad en viss bandbredd, man får alltid samma bandbredd oavsett vad man har för behov och delar den inte med någon annan.

Med paketförmedlat finns det ingen garanterad bandbredd (det måste i såna fall lösas med QoS, som det då dessutom måste finnas stöd för hela vägen).

Många teleoperatörer använder ju idag IP-telefoni, men de gör det då ofta på egna dedikerade nätverkt där man har fullt QoS-stöd hela vägen.

Sen handlar det ju också om det här med att för att det skall vara "ren" IP-telefoni så måste bägge parter använda det.

6. hobbitar

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok då är det helt enkelt lite för dåligt utvecklat ännu för att fungera smidigt.

Det mest optimala i framtiden vore enligt mig om man betalade en fast summa t ex max 200 kronor och då får man ringa/surfa/messa obegränsat i telefonen. Detta finns väl iof redan men då får man väl lägga ut minst 500-600 i månaden?

#Robboten
    Hm då var det tur att jag har sagt upp mitt 3 abonnemang :) Inte för att jag kommer använda skype dagligen men det är ändå kul att ha möjligheten.

7. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Du tror helt allvarligt att de ska utveckla tekninken, bygga nya master etc och samtidigt sänka priset till 200 kr? Vill vi ha bättre täckning, 4g etc får vi nog räkna med att betala mer.

8. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Problemet är att "garanterad bandbredd" är så mycket dyrare än normal bredbandsbandbredd, eftersom man måste ha såna enorma marginaler.

Ett litet räkneexempel.

Tänk att vi har två små orter med 1000 hushåll vardera. Varje hushåll har en telelinje (64 kbit/s, det är den normala datahastigheten för vanlig telefoni). Det innebär att linan mellan de två orterna måste vara på minst 64 Mbit/s. Det låter ju inte så mycket.

Men då kan vi bara ringa mellan de två orterna!

Tänk nu att vi har 100 såna små orter som är sammankopplade via en stor central televäxel. Varje ort har en 64 Mbit/s lina mot den växeln, men växeln måste internt ha en kapacitet på 6,4 Gigabit/s.

Tänk nu att vi har fyra såna grupper om 100 orter (400 orter a 1000 hushåll). Då är vi uppe i en kapacitet på 25 Gigabit/s...

Och detta enbart med 64 kbit/s till varje hushåll. Tänk nu att varje hushåll istället skulle ha 1 Mbit/s bredband (med garanterad bandbredd). Det är 1 Gigabit/s till varje ort, 100 Gigabit/s för den centrala växeln och 400 Gigbit/s mellan växlarna...

Dagens bredbandspriser bygger på det enkla faktum att alla kunder inte utnyttjar all bandbredd samtidigt. Gjorde de det skulle bredbanden gå som sirap.

9. hobbitar

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej jag tror inte priset kommer kunna pressas ner till 200 kronor, men som jag skrev vore det "det mest optimala".... Sen om det blir så eller inte är en helt annan fråga:)

10. hobbitar

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

#NERRE

Tack för ett bra och informativt inlägg!