Varför är priserna så höga i Sverige?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Mannlicherman, 25 sept 2025 kl 09:35.

1. Mannlicherman

Mannlicherman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    848
    Jag har under flera år valt att köpa min nya mobil utanför Sveriges gränser pga den brutala prissättningen här hemma. Jag förstår att flera aktörer i försäljningsledet ska tjäna pengar via sina påslag, MEN så är det ju även inom alla andra marknader inom EU!!! Även där är det ju tull och momspåslag, och människor som ska tjäna pengar på produkten innan den når oss konsumenter. Kan någon ge mig en rimlig förklaring hur det kan skilja så extremt mkt i pris inom EU vs Sverige? (8000skr är ju en ju jäkla stor prisskillnad för samma telefon:eek:)

Samsung Galaxy Z Fold 7 5G smartphone 12/512GB (Jetblack)

Samsung Galaxy Z Fold7 5G Jetblack 512GB and 12GB RAM (SM-F966B)

Last edited: 25 sept 2025 kl 09:49
  2. Toss3

Toss3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335
    Du borde nog jämföra med riktiga butiker utomlands och inte Movertix som säljer begagnade mobiler som om de vore nya.

Vill du ha en billig telefon kan du ju alltid köpa ett obundet abonnemang och försöka hitta en telefon som är subventionerad och sen bara säga upp abonnemanget. Tycker allmänt elektronik oftast går att hitta betydligt billigare i Sverige just pga en massa rabatter etc. bara man orkar leta runt lite.

3. Mannlicherman

Mannlicherman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    848
    Begagnade? Vad menar du? Både jag och min arbetsgivare har köpt elektronik där ifrån under flera års tid! Nya och förseglade produkter med samma treåriga EU garanteranti som dom flesta andra länder erbjuder inom unionen.

4. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 768
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Lite äpplen och päron över den jämförelsen. movertix är väl oftast billigast i Europa? D v s de är knappast representativa för en butik i stil med elgiganten i Spanien, Frankrike eller Tyskland. Dock instämmer jag med att det ofta är smartare att beställa från just en sådan butik. En annan favorit är gomibo som kanske inte riktigt är lika billiga men som erbjuder gratis frakt och allmänt bra service. Movertix tar runt 300 kr i frakt så för billigare lurar blir ofta gomibo lika billiga eller billigare, dock en annan sak för t.ex. Z Fold 7 där fraktkostnaden blir en liten del av totalpriset. Vore förresten intressant att veta hur movertix kan hålla så låga priser.

5. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 768
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Källa på det? Låter konstigt.