Varför är roaming så dyrt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av 7twenty7, 20 aug 2011.

1. 7twenty7

7twenty7 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En bakgrund till mina fråga:
    Jag är på väg till Spanien i en vecka och har laddat upp min X10 med alla appar jag kan behöva under resan. Kartor, appar med turistinformation och annat som kan behövas. Har tänkt använda min smartphone till just vad den är, en handenhet som har allt jag behöver när jag är ute och reser.

Idag besökte jag 3's hemsida för att kolla vad datatrafik i utlandet kostar och fick en mindre chock när jag såg att data kostar 25 kr/mb. Även om jag tar tillvalet 3Global Bredband så kostar trafiken 6 kronor/mb, något som gör så jag inte kan använda min smartphone till det den är tänkt.

Resultatet nu blir att jag köper ett spanskt kontantkort som jag använder under semestern, men det känns löjligt att jag ska behöva göra så när det (med viss sannolikhet) är samma sändare som används. Jag menar, chansen är rätt så stor att jag köper ett kontantkort av samma operatör som 3 har roamingavtal med, men betalar betydligt mindre för datatrafiken.

Jag vill egentligen inte diskutera det här, jag bara undrar om någon här kan svara på varför man sätter en så hög kostnad på datatrafik utomlands när samtidigt data är nånting som alla operatörer och tillverkare delvis använder som säljargument för smartphones.

2. xtreemjohan

xtreemjohan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det är helt galet vad det kostar utomlands, det kan ingen förneka. EU försöker ju reglera det här, har ju börjat komma nu lite med den här gränsen på 500 kr (va det EU?).
    Men det finns mycket kvar att göra.
    Jag antar att operatörerna ser det här som en inkomskälla, trafiken går väl genom Sverige ändå tror jag, och det höjer väl priset, men det borde inte vara mycket.

Tips är ju att försöka ladda ner så mycket som möjligt av informationen i förväg om det finns möjlighet.

3. 7twenty7

7twenty7 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

500 extra känns som överpris även det, speciellt när jag redan nu betalar 699 för 3 Total där 10 Gb data ingår. Men det gäller ju bara inom Sverige...

Operatörerna kanske ser det som en inkomstkälla, men jag förstår inte hur dom kan göra det när majoriteten av alla utlandsresenärer (iaf privatpersoner) stänger av roaming och undviker att använda mobilen när dom är utomlands.

4. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

5. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Jag skulle säga att detta är en ond spiral. Telia ser ingen fördel med att förhandla fram bra priser med en spansk operatör för det är ju ändå inte många som använder datatrafik där nere. Den spanska operatören tycker likadant, varför lägga pengar på bättre avtal när ingen spanjor surfar i Sverige. Eftersom ingen operatör har speciellt bra avtal med utländska operatörer finns inte heller "konkurrensincitament" för att ta steget. Kort sagt, operatörerna är nog rätt nöjda som det är. Inte mycket administration (avtal och liknande) and ganska bra lönsamhet på utländska surfare (antar jag).

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Frågan är om det verkligen är så dyrt. Se ex när jag var i USA så ringde jag för 25kr/minuten. Men det samtalet åker trots allt runt halva jorden för att komma fram. Blir samma grej med roaming.

Utöver det handlar det nog mycket om efterfrågan och tillgång som Adam2 var inne på. Kan nog kosta operatörerna en del att försöka förhandla fram bra utomlandspriser. Eftersom efterfrågan är rätt så låg så finns det bättre saker för operatörerna att satsa på. Orkar själv inte läsa men tittade igenom det och det lät som intressant läsning: Roaming gör mobilsamtalet utomlands billigare

7. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Min teori är att det är företagsanvändarna som gör att de kan behålla dessa priser. Säkert en och annan direktör som kollar sin mejl på resan med sitt mobila bredband. Han får en räkning på 15000 som han aldrig ser själv och som är kaffepengar för företaget.Den utländska operatören har tjänat massor av pengar för minimala mängder trafik.

Någon måste ju använda tjänsten. Annars skulle priserna sjunka.

Roaming är att man lånar en annan operatörs nät vad man än gör i det. Du roamar så fort du kopplar upp dig till det. Sedan är det skitsnack att det skulle vara dyrt för operatörerna. Med 3Global ringer man för 18 öre/min från Sverge till USA mot en fast avgift på 29 kr/mån. Det samtalet ska också gå över halva jorden.

Graffen gillar detta.
  8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Ni som skriker ocker borde ju bli sura för att man då betalar för en tjänst som man inte använder om man betalar en fast avgift.
    Bara för att det kostar 18 öre/min om du har tjänsten betyder inte det att det är den faktiska kostnaden. En sådan affärside med fast kostnad brukar i princip subventioneras automatiskt av de som har beställt tjänsten men inte nyttjar den för den kostar ju fast per månad.
    Det finns flera parter som behöver vara med när det handlar om roaming utomlands och företag existerar för att tjäna pengar, så typiskt svenskt att skrika över att företag inte får tjäna pengar. Tycker du inte din operatör har schysta priser, informera dem om det och byt. Det gäller inhemska kostnader precis som kostnader för roaming.
    Supply and demand...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

9. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    284

MINA ENHETER

Precis som med kostnader för samtal och sms så vill EU införa ett maxpris för datatrafik och detta ska sedan sjunka för varje år.

EU vill stoppa dyra roamingavgifter - Ekonomi - Corren.se - Östergötlands största nyhetssajt

EUROPA - Press Releases - Den digitala agendan: Ökad konkurrens, bättre urval och lägre priser när mobiltelefoner används utomlands

Tele2 tar 25kr/MB inom EU så det blir ju en ordentlig minskning men det är ju dock ännu inte så billigt så det går att använda full ut på en smartphone.

Tillsvidare är väl lösningen att köpa ett kontantkort med surf på plats. Gjorde så i Finland nu under semestern. Och använde sedan GoogleTalk för att kommunicera hem.

10. DCLXVI

DCLXVI Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tele2 tar ~15 kr / Mb i Sverige om man inte har datatrafik så så stor skillnad är det inte...

11. KraXarN

KraXarN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

12. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Att Tre kan sälja samtal till USA för 18 öre/min tyder på att det kostar mindre än så att koppla samtalet. Annars skulle man ju riskera att gå med förlust om någon använde tjänsten för mycket. Inte särskilt troligt.

Tres normalpris för samtal till USA är 4,25 Kr/min. Om vi antar att det kostar 10 öre/min att koppla samtalet så blir det 4250 % marginal! Visst ska ett företag tjäna pengar, men sinnesskjuka marginaler tyder på att det råder kartellbildning eller liknande på marknaden.

13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Nu är det bara för många gissningar och siffror från tomma intet. Det finns inga tvivel på att tjänster som det ofta subventioneras. Det är därför du får en telefon gratis eller din tvbox gratis för att du har tecknat dig. Det är en väldigt bra affärsmodell.

Men hur det än är så finns företag för att tjäna pengar. Varför är det så fult och dåligt? Datan är trots allt inte så dyrare än vad den är i Sverige, att den är för hög utan flatrate abb är givetvis något de tjänar bra på och tycker du inte om din operatör kan du byta.

Last edited: 26 aug 2011
  14. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

10 öre är en gissning, ja. men aldrig i livet att Tre skulle sälja samtalen med förlust trots att du har en tilläggstjänst för 29 kr/mån. Siffran är med andra ord högst 18 öre/min. Om vi räknar med det priset så blir det 2261 % istället. Även det är en marginal som kräver kartellbildning för att kunna fungera.

Du har rätt i att man subventionerar mobiltelefoner, Tv-boxar och liknande saker, men då är det i samband med en lång bindningstid där företaget vet att kunden kommer att betala minst ett antal tusen kr. Om produkten kostar 25% av den summan så är företaget garanterat en saftig vinst ändå.

3global har en månads uppsägningstid d.v.s. Tre är bara garanterade 29 Kr för att de låter dig ringa billigare. Inte en chans att de skulle sälja samtalen med förlust då.

15. RBS

RBS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    När man väl har infrastrukturen på plats (mobilnät, kärnnät, frekvensband, m.m.) så är kostnaden för ett samtal eller en MB extremt låg. Marginalkostnaden för ett extra samtal i nätet borde mest var kopplad till något förhöjd energiförbrukning, samt eventuellt minimalt extra slitage i nätutrustningen.

Problemet är att alla samtal och all datatrafik ska betala för alla grundinvesteringar...

16. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    I Sverige kostar data ingenting. Däremot tar de betalt för att man ska köpa ett
    färdigbyggt paket efter hur mycket man förbrukar.
    Då har operatören en garanti på att de får betalt för datatrafiken oavsett om du använder
    upp hela eller inget av den.

Utomlands; Jag var i Libanon i somras i en månad. Jag klarade mig utan några som
    helst problem utan datatrafik. Laddade ned allt i mobilen och körde utan data.
    Wifi fanns det där jag bodde så jag kunde "synca" allt jag behövde för dagen.

Däremot var kostnaden sjuk: 120kr/MB via mobilnätet i "extreme speeds" som de
    kallade sin hastighet (256Kbit). :D

// A

17. knaalto

knaalto Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skulle också vilja höra en bra motivation till det var i Tokyo nyligen, där kostade det 140kr / MB

Jag brukar personligen alltid stänga av datatrafik i telefonen inställningar när jag är utomlands men jag fick ett välkomst SMS av Tele2 med denna uppgift.

Hur kan man motivera det ?

18. Hellis

Hellis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Har tänkt på detta också.
    Men undras om de inte tjänar på att sänka priset till, säg 1 kr per MB.
    Visst är det dyrt, men jag skulle nog kunna tänka mig att använda datatrafik utomplands då.
    Och jag tror dessutom det kommer ge mer pengar än de få som skiter i kostnaden för att surfa, för jag tror de är väldigt få

19. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Helt uppenbart så tänker ni inte på att det finns en investeringskostnad som behöver betalas av... och sen tillkommer drift och underhåll för att inte tala om löner för personal... samt givetvis lite vinstmarginal på det...

Det behöver man inte vara ekonom för att förstå...

20. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

De måste tjäna pengar på något ;)