Varför allt i en ROM?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Grimfango, 21 mars 2010.

1. Grimfango

Grimfango Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är inte direkt insatt, men om jag förstått rätt så är det stora problemet med att det inte kommer nya uppdateringar beroende på att tillverkarna inte släpper drivrutinerna för HW.

Varför har man gjort ett sådant system. Hade det inte varit smartare att ha flera ROM filer. En för HW lager som förstås måste komma från tillverkaren och sen ytterligare en ROM med Android OS. Då skulle vem som helst kunna ladda ner senaste Android versionen om man så önskar. Sen när Tillverkaren kommer med nya optimerade/förbättrade drivrutiner så laddar man det det för sig. Det borde ju redan idag finnas fasta gränssnitt mot HW.

Är det något jag missat eller varför har man löst det på nuvarande sätt?

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Delvis är det så redan idag. Det är uppdelat i en "radio image" och en "system image". Ibland kan man behålla sin gamla "radio image" fasten man uppdaterar sin "system image".

Man brukar säga att ett OS är just den mjukvara som ligger närmast hårdvaran. OS med sina drivrutiner presenterar ett gränssnitt åt ett bibliotek (typ glibc) för att detta bibliotek skall komma åt hårdvaran. Biblioteket i sin tur presenterar ett API för applikationer. Dock blir det per automatik så att biblioteket och OS hänger väldigt tätt ihop.

Ja, men ibland finner någon anledning att ändra i detta fasta gränssnitt. T ex vill kanske någon lägga till stöd för andra skärm-upplösningar än 480x320, det gjordes i version 1.6 av Android. Kanske vill någon lägga in stöd för multitouch, det tror jag inte finns officiellt i någon Android-version ännu. Denna typ av ändringar kräver modifieringar i hela kedjan för att kunna utnyttjas. Applikationerna måste modifieras, API mot biblioteket måste modifieras och gränssnittet mellan bibliotek och OS måste modifieras.

m v h Henrik

3. Grimfango

Grimfango Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för ditt svar.
    Jag hoppas dock att det kommer att bli lättare att uppdatera i framtiden så att man inte är beroende av tillverkaren. Man vill ju alltid ha det senaste, Det är ju lite det som får alla teknikintresserade att välja Android (+ några mer fördelar :-)

4. eak

eak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag trodde alla android lurar skulle inehålla i princip samma kretskort som google ritat och sagt detta ska en android lur ha i hårdvara och här är opensource drivisar för skiten.
    Men tydligen så är det inte så. Ska det vara massa hmeliga drivrutiner och skit stälelr det ju bara till med bekymmer. tycker tillverkarna av lurarna iallafall ska släppa drivisarna för sina lurar i paket som tillåter dig att använda dom till olika versioner av kärnan som ex grafik drivisarna till ditt ati eller nvidia kort i linux. så att man alltid bara kunde ta och köra in senaste hur man ville.

5. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det som ställer till det är som eak säger att tillverkarna sitter och trycker på sina drivrutiner, så hobbykodare - hur skickliga de än må vara - är väldigt begränsade i vad de kan göra utan tillverkarens hjälp. Android i sig är relativt öppet, men tillverkarna gör vad de kan för att även fortsatt ha kontroll över sin hårdvara. De vill inte att det skall bli en situation som på PC-marknaden där slutkunden har nästan all kontroll och kan hålla sin maskin uppdaterad och förlänga livslängden med flera år.