Hej. Jag har ett (eller två?) problem med telefonen (Cat S62 med Android 11). Påfallande ofta vägrar den ansluta till WiFi trots att det är hur bra mottagning som helst och har den anslutit till en accesspunkt vill den inte byta till en bättre trots att det är så dålig mottagning att inte en Byte går fram... Jag har upplevt samma problem med mina tidigare Android-telefoner, men tycker det har blivit värre med tiden.
Jag har tre accesspunkter på samma nät med varsitt SSID De med ':5' på slutet är 5 GHz, de andra 2,4.
Så här kan det t ex se ut ibland när jag sitter still vid skrivbordet:
Visa bifogad bild 164020
Klickar jag på t ex "wall3" så ansluter den direkt. Ibland ansluter den själv efter en stund.
Ett annat scenario är att telefonen vägrar att släppa det nät den är ansluten till trots att kvaliteten är dålig. Ex:
Visa bifogad bild 164023
Drygt fem minuter senare ser det lika dant ut:
Visa bifogad bild 164024
Trots att telefonen själv tycker att "wall2" är för dålig så byter den inte till t ex "wall3". Det här upplever jag som ett större problem än det första. I det första scenariot går den ju över till mobildata istället, men när den har fastnat i den här vinkelvolten försöker den ofta använda det dåliga WiFi't och man måste gå in manuellt och avvaktivera/aktivera eller välja en accesspunkt för att komma ut på internet.
Vad gör jag för fel?
Click to expand...