Problem: Varför ansluter inte telefonen automatiskt till WiFi?

Diskussion i 'Allmänt' startad av useless1024, 22 sept 2023.

1. useless1024

useless1024 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Hej. Jag har ett (eller två?) problem med telefonen (Cat S62 med Android 11). Påfallande ofta vägrar den ansluta till WiFi trots att det är hur bra mottagning som helst och har den anslutit till en accesspunkt vill den inte byta till en bättre trots att det är så dålig mottagning att inte en Byte går fram... Jag har upplevt samma problem med mina tidigare Android-telefoner, men tycker det har blivit värre med tiden.

Jag har tre accesspunkter på samma nät med varsitt SSID De med ':5' på slutet är 5 GHz, de andra 2,4.

Så här kan det t ex se ut ibland när jag sitter still vid skrivbordet:

wifi1.png

Klickar jag på t ex "wall3" så ansluter den direkt. Ibland ansluter den själv efter en stund.

Ett annat scenario är att telefonen vägrar att släppa det nät den är ansluten till trots att kvaliteten är dålig. Ex:

Screenshot_20230922-125633.png

Drygt fem minuter senare ser det lika dant ut:

Screenshot_20230922-130210.png

Trots att telefonen själv tycker att "wall2" är för dålig så byter den inte till t ex "wall3". Det här upplever jag som ett större problem än det första. I det första scenariot går den ju över till mobildata istället, men när den har fastnat i den här vinkelvolten försöker den ofta använda det dåliga WiFi't och man måste gå in manuellt och avvaktivera/aktivera eller välja en accesspunkt för att komma ut på internet.

Vad gör jag för fel?

2. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    514

MINA ENHETER

Det är inte telefonen som väljer att byta wifi när signalen blir svag, det är acesspunten som kastar ut mobilen när signalen blir för svag. På många routrar kan man ställa hur låg signal som är för svag, öka det värdet.

3. useless1024

Mottagna gillanden:
    1
    Låter konstigt att telefonen inte har något ansvar alls för att sluta använda en accesspunkt som över huvud taget inte fungerar?
    Sen förklarar inte det det första beteendet med att den inte ansluter över huvud taget.

4. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    514

MINA ENHETER

Det var aldrig tanken att förklara två problem med ett svar......;)

5. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Låt accesspunkterna ha samma namn, då fungerar det mycket bättre.

Enda strulet jag råkat på med den lösningen är att vissa smarta enheter med wifi som inte stödjer 5 GHz kan vara svåra att ansluta första gången eftersom mobilen då måste vara ansluten till 2,4 GHz.

6. useless1024

Mottagna gillanden:
    1
    Jag körde så tidigare, men då jag hade problem bytte jag namn så man kan se vilken telefonen är ansluten till.

Last edited: 22 sept 2023
  7. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Vad var problemet då?

8. useless1024

Mottagna gillanden:
    1
    Samma. Dvs, den var ansluten med dålig signalstyrka trots att jag var på ett ställe med bra täckning.

9. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Vad har du för sorts wifi, jag har en Asus-router (sen gammalt) med varsitt namn för 2,4 respektive 5 GHz (jag har inte orkat göra om den) och köpte för något år sedan ett mesh, D-Link Covr där de tre enheterna har ett gemensamt namn och en av enheterna är ansluten med kabel till routern.

Tycker inte att det är några problem med hoppen mellan enheterna eller dålig täckning.

10. useless1024

Mottagna gillanden:
    1
    Jag har tre stycken Linksys-routrar (en är router, de andra bara acceespunkt) med WiFi6/AC1900.

Jag förstår att det blir bättre med mesh då accesspunkterna sköter en del av hand-overn, men som jag skrev tidigare så tycker i alla fall jag att telefonen borde inse att en accesspunkt man inte längre får kontakt med borde släppas till förmån för en annan. Det blir ju lite moment-22 om man ska vänta att accesspunken talar om att det är dags att släppa kontakten när man är utanför dess räckvidd...

11. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Jag överlåter åt någon annan som vet hur det funkar med en sådan konfiguration.

Eventuellt får du ta kontakt med supporten för routern och be dem hjälpa dig.

12. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    514

MINA ENHETER

Inte till förmån för en annan accesspunkt, när signalen blir för svag enligt nätverket så släpper den uppkopplingen, DÅ börjar mobilen leta efter en annan (bättre) anslutning.
    Problemet är nog mest att du inte accepterar hur systemet fungerar utan försöker hitta egna förklaringar utan att riktigt veta. Nog vore det enklare att testa något råd du fått, än att skriva en massa inlägg om varför de absolut inte skulle funka.
    Mitt råd är att googla och försök förstå hur det funkar först, eller bara köp ett mesh system.
    Lycka till!

MultiMan gillar detta.
  13. useless1024

Mottagna gillanden:
    1
    Jag har ganska bra koll på hur det funkar. På vilket sätt skulle ett mesh-system lösa problemet i min första bild? Dvs att telefonen inte ansluter till WiFi över huvud taget fast det finns flera bra nät i närheten?

Det andra problemet har jag stött på även när jag varit på ställen där det bara finns en enda accesspunkt. Telefonen vägrar släppa uppkopplingen fast det i princip inte är någon mottagning och tycker att trafik ut på internet ska gå via WiFi som inte fungerar.

Enligt min uppfattning har det andra felet ingenting med mesh eller inte att göra, utan telefonen har för låg tröskel för när den ska tycka att en WiFi-accesspunkt är användbar.

14. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 596
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Sätt samma SSID på alla APs och se till att de är på samma subnät så kommer det nog fungera mycket bättre. Då bör telefonen roama mellan dem.

Kristy gillar detta.
  15. useless1024

Mottagna gillanden:
    1
    Jag har testat lite... Ett problem är ju som sagt var att den inte alltid ansluter till WiFi trots att det är tillgängligt. När jag sitter still en lite längre stund och surfar eller spelar så brukar jag se att den kopplar ner för att koppla upp igen några minuter senare och så håller den på.

Nu testade jag att stänga av mobildata (mest för att lättare märka när WiFi försvinner) och då har anslutningen till WiFi varit helt stabil. Så frågan nu är varför telefonen kopplar upp och ner WiFi när mobildata är aktivt, men inte annars? Vad jag vet finns det ingen funktion i telefonen som ska koppla bort WiFi bara för att mobilnätet eventuellt för tillfället råkar vara bättre. Det är väl snarare tvärtom - WiFi (som är gratis) ska väl prioriteras före mobildata?

16. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Hur vet du att den kopplar ner?

17. useless1024

Mottagna gillanden:
    1
    WiFi-ikonen uppe i högra hörnet försvinner.

18. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Har du undersökt om routern har kopplat ner dig i det läget, ikonen är kanske inte en 100% garanti för att du är upp- eller nedkopplad.
    Hur påverkar den här "nedkopplingen" ditt surfande/spelande?