Varför antar folk att iOS är lättare?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 6 jul 2012.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Detta är ingen pajkastningstråd, så låt det inte bli en heller. Jag vill bara veta.

De flesta säger att om man "bara vill ha en smartphone som fungerar" så ska man tydligen ha en iPhone. Varför? Vad är det med android som inte "bara fungerar?".

Om man kollar hur saker och ting går till på de båda operativsystemen, hur skulle då iOS vara lättare? Det finns t.ex. ingen drag-and-dropp-flyttning av saker utan externa program och/eller jailbreak.

Varför är det just såhär?

2. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Om man tar en snabb titt på utsidan av båda systemen blir det väl ganska självklart. När jag har gett telefonen till andra att leka med blir de förvirrade när de kommer åt hemknappen och vet inte hur de ska tillbaka in i appen, trots att appdrawerna är ett tryck bort. Allra mest har jag tyckt att folk väntar sig att menyknappen ska öppna just det, menyn(som i gamla dumbphones).

När det gäller iOS har Apple vart duktiga och nu vet i princip alla vart allt hamnar, direkt på en skärm utan krångel. Vad jag själv däremot vart förvirrad av är vart man hittade appspecifika inställningar för vissa appar. För mig är det ologiskt att inställningar för galleri inte nås via galleriappen.

Så det handlar kanske inte så mycket om vilket system som är mest komplicerat, utan vilket som man själv vänjt sig vid.

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

I och för sig kan det ju vara aningen marigt att lära sig en ny androidtelefon om man gått från en annan då väldigt mycket kan skilja, men i grund och botten är det mesta samma.

4. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 302
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    På jobbet får jag allt som ofta frågor av kollegor hur man det här och hur gör man det där på sin Android telefon. Jag har aldrig fått något fråga från någon som kör en iPhone.

Just sayin'.

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Olika telefoner har olika hårdvara och inte samma krav på interfacet som Iphone har. En enda knapp på telefonen i sig och krav på apparna leder nog till allt känns mer intuitivt på en iphone. Eller snarare väldigt mycket.

6. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det finns även mycket som inte är i närheten av att vara intuitivt. Ett sådant exempel som jag blev frågad om senast för någon dag sedan är hur man bifogar en bild i ett mail man påbörjat. Istället för att i Mail-appen kunna lägga till den får man gå till Galleri-appen, lägga till den i ett nytt mail och sedan kopiera över texten från det första mailet till det nya (något som i början inte ens var möjligt).

Jag skulle snarare säga att det har väldigt mycket att göra med att folk har vant sig vid iOS eller sett andra använda det mycket och därmed har större koll på hur gränssnittet är uppbyggt. En del kan kanske också skyllas på bristen av tydliga riktlinjer för UI-designen innan ICS. Resultatet har blivit att appar haft helt olika gränssnitt (ibland raka portningar från iOS) vilket har lett till att det inte varit lika tydligt hur man generellt navigerar appar. Tillverkarnas egna skins tror jag också i viss mån har förvärrat detta. Innan ICS var det inte lika allvarligt då det ändå inte fanns ett tydligt designspråk.

Till viss del skulle jag även tro att det faktum att "iOS är lättare att förstå än Android" upprepas så ofta får folk att börja tro att så är fallet, utan någon egen erfarenhet att basera det på.

7. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja. Exempelvis det är oftast mycket lätt för oss att lära oss engelska då vi blivit bekant med det passivt innan man börjar lära sig det på redigt. T.ex spanjorerna som roar sig med att dubba allt får inte alls denna passiva inlärning i unga år (särskilt om vi går tillbaka typ 20 år).

Sedan blir det ju ett problem att detta med fragmenteringen. Ja alla androids ser ju olika ut för det otränade ögat, vanilla, htc sense osv.

Till och med i reklamen undervisar apple hur telefonen fungerar. Androidlaget roar sig med andra saker i sina reklamer;
    http://www.youtube.com/watch?v=4KvikehOkdw
    http://www.youtube.com/watch?v=4CvS9lfy7dw

vs

http://www.youtube.com/watch?v=Xn8jkyu88bw
    http://www.youtube.com/watch?v=k4lRxyHGTwM&feature=related

8. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Dock tycker jag att just de fysiska knapparna är det som gör Android till ett system som är lättare att använda än iOS. Jag har hittills inte sett en Android utan hemknapp. Ofta, dock inte alltid, finns ett hus på den knappen, vilket borde få användaren att förstå att man "går" hem om man trycker på den.

Dessutom finns en tillbaka- och menyknapp vilka också underlättar användandet. På iOS finns inga sådana. Tillbakaknappen finns på skärmen och kan således dyka upp lite här och där. Troligen i ett hörn, men det finns ju fyra sådana :) På en Android med tillbakaknapp däremot finns knappen alltid på samma ställe vilket gör att man inte behöver leta efter den när man ska backa i någon meny.

Så om man tänker på knapparna förstår jag inte varför folk tycker att iOS är lättare.

9. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är väl rätt uppenbart att iPhones OS är enklare än vad Androids är?

Färre valmöjligheter = Enklare
    Fler valmöjligheter = Svårare

10. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    +1 på den

11. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Känns mer som en gammal myt det är svårt att få död på. Jag har fått assistera både Android- och iOS-användare när det kommer till saker som att dela ut 3G.

12. borehead

borehead Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Folk köper en iPhone för att alla andra har en iPhone.
    Äldre köper iPhones för att deras barn/barnbarn säger åt dem.
    Kids köper det för att det är det som är inne.
    Business köper det för att det är flashigt att slänga upp Apple-loggan på presentationen.

För att inte nämna alla tillbehör som finns till denna telefon.

Vi nördar dock, vi kör på Android för att vi vet att det är bättre och för att det är roligare att kunna välja lite själv. Sen kan man göra massa saker på sin Android som gör den slöare - för att man "får" lägga in saker på den. Något Apple konstant spärrar. Men om man vet vad man håller på med så blir det oftast rätt.

Jag har själv gått från Samsung Galaxy S (1) till iPhone och nu tillbaka till en SE Arc S.
    Jag bytte tillbaka för att jag tyckte att iOS var begränsat och "tråkigt". Men telefonen fungerade ju suveränt.

Folk är dumma. Folk gör som folk. Därför har alla iPhone.

13. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 661
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Som någon skrev. Med fler valmöjligheter så upplevs android som mer krångligt.
    Jag kan, som vid det här laget är mycket van med Android, uppleva vissa svårigheter med mer invecklade saker som alla gester på skärmen, smart-stay, sensorer hit och dit för lutning osv.

Jag tror, säger tror, att android är ganska enkelt om man inte vet vad man faktiskt kan göra. Nu är vi ganska nördiga på detta forum.

Tänk dig att du ska skicka sms, ringa och skicka ett mail, surfa lite med stock webbläsare, gå in på ett WiFi-nätverk osv. Det är riktigt basic på en Android nu för tiden

14. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det är värt att köra ios bara för att få corporate emails att funka bra.. mail är fan pinsamt vidrigt dåligt på android det är nog det enda som driver mig till fullständigt vansinne. Det finns tom bättre stöd på symbian s60 än på android för fler-exhange och sync av fler kalendrar ;) Nu har jag iof en iphone via jobbet så problemet är ju löst förutom att jg måste bära omkring på 2 as ist för 1.