Varför använder så många väder widgets?

Diskussion i 'Allmänt' startad av dannejanne, 21 jul 2011.

1. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 206
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Som titeln nämner, varför har så stor del av alla androidare en väder widget på sin homescreen? Tittar man igenom screenshot tråden till exempel så ser man en himla massa väder widgets hit och dit.

Varför helt plötsligt denna besatthet utav väder när android telefoner kom? Brukade ni sitta och refresha smhi.se eller yr.no innan ni skaffade en android?

De flesta vet väl hur väl långtidsprognoser brukar stämma och enligt min lilla erfarenhet med olika väder widgets så visar de sällan rätt även på dagens väder vilken väder service man än använder sig av. De stämmer rätt så uselt rent ut sagt för det mesta tyckte jag. Räcker det då också inte med att titta ut genom fönstret och titta istället för att ha dagens väder på telefonen?

Tycker personligen de är rätt värdelösa med andra ord. Men känns som att jag borde vara ganska ensam om denna uppfattning om man tittar runt lite på denna sida.

I sann swedroid anda: Vad tycker du om väder widgets? Varför är de så populära? Dela med dig av dina erfarenheter och tankar om dessa.

appel, papinho och perror gillar detta.
  2. swematte

swematte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Använder inte nån själv,men varför tittar folk på vädret på tv? Sen uppdateras ju widgeten av sig självt så man behöver ju inte tänka på det.ska nog leta upp nån liten clean å testa igen:-) min fråga är,varför inte ha en?

3. Droidoptimus

Droidoptimus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hi3G
    Telefon:
    Motorola Moto X 2014

MINA ENHETER

Operatör:
    Hi3G
    Telefon:
    Motorola Moto X 2014
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Black
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 3:
    Htc One X
    ROM:
    Cyanogenmod 11
    Info:
    Nova Prime
    Det är ju inte bara vädret man får reda på utan att behöva lyfta huvudet från skärmen.. Man får faktiskt även koll på var man befinner sig.. Det om något är ju en extremt bra information :-)

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Jag hade det i början när jag skaffade mina första Androider. Mycket var väl bekvämligheten. Men på den tiden satt jag och gjorde om min homescreen några gånger i veckan också. Det gör jag inte längre då jag inte har så mycket tid längre att pilla.

Men besattheten har nog legat lite i hur bekvämt det var att få tag på informationen och därför använde jag den. Se så som jag använt väderinformation tidigare, när jag var liten tittade jag ganska ofta på vädret och hade jag missat vädret någon gång så knappade jag in texttv hos SVT för att kolla vädret.

När datorn och internet kom blev det att använda mer internetbaserade tjänster, stundtals texttv på nätet och sedan yr.no och dmi.dk.

5. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 206
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jo men vädret på TV sänder ju inte 24 timmar om dygnet! Jag har inte en för att den tar upp plats och för det mesta visar felaktig information :)

6. Hellis

Hellis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Har en mest för att det är en del av klockan.
    Det är ganska ointressant väder dessa widgets ger.

Men hade jag kunnat ha en TAF/METAR widget så hade jag hellre haft det än sol/moln bilden.

Fredro gillar detta.
  7. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Vädret just nu på den plats man befinner sig kan jag hålla med om är ganska onödigt, bara att titta ut genom fönstret. Jag använder Snowstorm för att ha ett par prognoser smidigt till hands. Om man funderar över golf, fiske, grillkväll eller att måla om huset är det ju smidigt att kunna få en överblick över dagens/morgondagens väder.

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Nja, du har ju text tv. Där kan du alltid se vädret.

Det är just prognoserna jag är ute efter. Det finns många scenarior det här är viktigt, även prognoser som är enstaka minuter längre fram, dvs snarlikt det som den visar.

9. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Svarar med en motfråga. varför ska man ha ständig tillgång till Internet? För bara några år sen dög det att bara kunna telefonera med sin telefon. Ännu tidigare var man hänvisad till uppslagsverk och liknande, nu googlar vi och wikiläser så fort en fråga uppkommer.

För egen del kollar jag rätt ofta på väderprognosen, mest för att jag har sjukligt dåligt minne men jag tror att många med mig tar in så otroligt mycket information idag att man undermedvetet väljer att inte komma ihåg allt man läser, det är ju så lättillgängligt ändå.

Hälsningar från superpsykologen ;)

P.S Under bondesamhällets era tror jag man la en inte oansenlig mängd tid på att tolka molnformationer, rönnbär och allt annat för att spå väder, vi följer den traditionen via våra widgets D.S

10. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag har ingen TV, läser aldrig tidningen och lyssnar aldrig på radio. Därför är det smidigt att kunna slänga ett öga på telefon och kolla vad det är och vad det blir för väder.

Sedan är det fint att pryda hemskärmen med också. :)

11. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Eller varför inte via alla tv-kanalers hemsidor typ svt play där alltid senaste väderprognosen ligger fast folk orkar väl inte se igenom en hel sändning när man kan läsa det i sin widget eller som du säger på text-tv.

12. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Att trycka F5 på smhi är inte riktigt samma sak som att alltid ha det när man tar upp telefonen.

För min del så intresserar det mig vad det skall bli för väder. Därför har jag min.

13. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det är snyggt! Varför har du en bakgrundsbild? Förmodligen av samma anledning, trots den inte fyller ngn funktion.

14. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Har iofs bara en liten minimalistic text med väder för tillfället, men ska jag vara ärlig känns det ganska onödigt. Tror det har en del med utseendet att göra samt att det blivit lite av en trend att alla har det, finns inte allt för många andra sorters widgetar som fyller någon som helst funktion och ser bra ut heller.

Jag tycker dock att en app som snowstorm kan komma till nytta för att kolla någon prognos lite då och då för att få ett litet hum om hur vädret skall bli utan att använda dess widget.

15. swematte

swematte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ny i android-svängen lr?finns det inte många widgets som fyller några funktioner?ALLA fyller ju nån funktion....

16. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    jag använder snowstorme, för se hur vädret blir senare idag eller imorgon,

17. twisted

twisted Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

För min del är det mest en fråga om utseende.
    En snygg väderwidget passar in bra på min hemskärm.

18. Cirap

Cirap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

undrar samma sak.

jag brukar kolla ut genom fönstret så ser man ju vädret nu och får en uppfattning om de närmaste timmarna

19. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

När jag skall gå ut, så gör jag 4 grejer:

1. Stänger av Wi-Fi.
    2. Sätter full kraft på skärmen.
    3. Kollar vädret.
    4. Tar/tar inte min jacka och keps.

Eftersom min entré saknar fönster, så är steg 3 kritisk för mig.

20. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Om vi provar att läser igen, som fyller en vettig funktion OCH ser bra ut. Smaken är som baken dock, om du tycker alla widgetar ser bra ut så är väl det helt ok...