Varför backup?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av zappa79, 14 okt 2010.

1. zappa79

zappa79 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Ni som säger att man ska göra backup innan man installerar en annan firmware... Hur fungerar detta egentligen?

Min erfarenhet från wm/windows enheter säger mig att om man installerar en annan version av plattformen så fungerar inte backupen alls, eller också fungerar den dåligt!

Speciellt borde det inte fungera om man helt byter till en annan version av os:et, exempelvis froyo!
    Detta är väl som att jämföra en övergång från windows vista till windows 7, mycket är snarlikt men en backup från den ena och återställning till den andra är uteslutet!

Har jag missat något? Går detta verkligen att göra I android, och isåfall vilket program ska man använda sig av? Jag skulle gärna vilja göra en backup på min enhet, alla program, inställningar och även skrivbordslayouten, och sedan kunna återställa när jag byter till en annan firmware, exempelvis froyo!

2. infra

infra Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag kör backup på apps med appbrain, och kontakter via gmail, alternativt med kies till outlook.

3. seppok

seppok Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Backupp på vadå?

Hah!

All musik, bilderna och videorna finns ju på det externa minneskortet, vilket jag tar ut före installing Froyo t.ex.

Alla telefonnumren finns ju på SIM-kortet, vilket jag tar ut före install.

Alla e-postadresserna finns hos Google på internet!!!

Alla apparna hämtar jag på nytt SEDAN, då blir dom i rätt version och blir mera korrekt installerade!!!

Så jag förstår INGENTING!!!

Jag har ALDRIG nånsin krånglat till det med ett backupp...

Welcome Froyo!

4. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Man kanske vill göra backup på sms, mms, samtallista etc.

Gör man en backup på applikationerna så går det snabbare att få in dem igen.

Det bästa är dock att göra en nandroid-backup innan man byter ROM, då gör man en kopia av hela installationen man har så att man enkelt kan gå tillbaka ifall det strular med den nya ROM:en eller att man inte tyckte den var bättre.

5. ToHell

ToHell Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    OPO

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    OPO
    Alla SMS backar jag up till mitt gmail-konto med SMS Backup av Christoph Studer
    ...men jag skulle önska att den backade upp MMS också. Finns det nått bättre alternativ?

6. seppok

seppok Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Alldeles riktigt!

Vi alla har olika behov!!!

Vi är också olika lata/bekväma/dumma/kunniga/nervösa/stressade/etc blaha blaha...

Trevlig Froyo Weekend för alla!!!

7. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

här är ett alternativ den backar upp sms, mms och foton. det är tyvärr en betalapp.

Jag använder detta program och sen appbrain. telefonnr finns på gmail. och minneskortet är inte så intressant, fotona förs över till gmail med appen som jag länkar till.

8. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Backupen är väl främst till för om det skiter sig och den ROMen inte funkar. Då vill man ju gärna kunna "backa" telefonen till hur den var innan man började uppdatera.

Det blir ju lite jobbigt att försöka lägga in en ny ROM, så funkar det inte, så får man lägga in gamla ROMen och sen manuellt installera alla appar igen och göra alla inställningar som man hade gjort.

9. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Begränsar inte SIM-kortet informationen som kan lagras på varje kontakt?
    För övrigt tycker jag att det är smidigare med kontakter på telefonminnet, exporterar istället alla kontakter till en fil på minneskortet som backup. Går ju med nån enstaka knapptryckning.. :)