Varför bara 1.0.A.1.38

Discussion in 'X10 Mini/Mini Pro' started by Casper, Sep 3, 2010.

1. Casper

Casper Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det känns som om alla här inne har haft android i typ flera år, själv införskaffade jag mig en denna veckan. Och har fortf inte förstått mig på den. :(

Då jag går in på inställningar och kollar vilken version jag har står det "1.0.A.1.38" Medan alla andra har mycket nyare versioner, hur gör jag för att uppdatera? Jag har klickat på uppdatering av program, och mobilen söker i ca 30 sek, sen säger den att den inte gick att ansluta till nätverk. Jag kommer ju ut på nätet å så(Wifi), men däremot har jag fortf inte reggat mitt konto till mobilen (får inte heller det att funka).

Hur funkar det här?

2. twintin

twintin Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Programkan man installera på 3 olika sett, OTA (det du just testat), med det medföljande PC-Companion (finns på minneskortet och kan även laddas ner från SE's hemsida) samt med SE Update Service (går att ladda ner från SE hemsida). Man får testa med alla tre.

Oftast hittar man ny SW på en av dessa, men sällan på alla tre. När en ny version kommer kan det ibland ta upp till en månad eller så tills alla får uppdateringen. Ibland kan vissa versioner enbart vara avsedda för specifika operatörer varför alla inte får dessa och ibland är det okänt varför alla inte får en specifik version.

Finns mycket mystik kring det här som ingen riktig kan förklara, inte ens på SE support, så det är bara att bita ihop.

3. Casper

Casper Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för svaret.

Då kommer några följd problem,
    1. jag kommer inte åt mitt SD-kort, hur kommer jag åt det via mob?(i en "vanlig" mob ser man ju vad som är vad) Men i denna mobil förstår jag ingeting.

2. när jag då går in på SE hemsida och laddar ner den filen Update filen som ärpå 35.4 Mb, stämmer det? Hur för jag över den till mobilen?

Känner verkligen mig super dum som inte kan något, uppskattar ifall ni kunde förklara med detaljet så att ett barn som jag förstår. tack tack

Vad betyder SW? *frågar försiktigt*

4. syndikhat

syndikhat Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

1) Du kan ladda ner en filhanterare, exempelvis Astro File Manager, så ser du innehållet på SD-kortet i filträd.

2) Filen du laddar ner är en installationsfil som du kör på datorn för att installera en uppdateringstjänst. När den är installerad och klar så följer du bara instruktionerna som programmet ger dig.

5. Casper

Casper Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

1) Hur laddar jag ner "Astro File Manager", jag som trodde att alla "saker" man laddar ner måste gå via market. Ok, jag laddar alltså ner filen från? Sedan kopplar mobilen till datorn sen? Måste jag ladda fullt batteriet innan?

2) Ska prova det sen :) Tack

PS är det någon skilland att ladda mobilen via datorn eller via vägguttaget?

6. Casper

Casper Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har googlat "Astro File Manager" nu och aktiverade kameran för att "ta kort" på "koden" Då uppstår samma prob som från början, att jag måste in och regga mitt mail. Då loggar jag in mig som vanligt sen står det "Det kan bero på ett tillfälligt fel eller så är ditt SIM-kort inte anpassat för datatjänster, ring kundtjänst om problemet kvarstår...Med andra ord tillbax till ruta ett :(

Vad ska jag ta mig till :(

7. floordust

floordust Youth Droid Medlem

Telefon:
    S24

MINA ENHETER

Telefon:
    S24
    Kan du komma ut på nätet (utan WiFi) med t.ex. webbläsaren?

8. Casper

Casper Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har har provat att komma ut på nätet utan Wifi. Har hört att det kostar rätt mycket, det vet väl du som oxå har comviq :)

9. floordust

Telefon:
    S24

MINA ENHETER

Telefon:
    S24
    Så jag tar det som att det funkar utan WiFi? Fram till igår så har det bara kostat max 1kr/dag, nu så är det "gratis" för påtankning av Kompis 195. Men nog om det, om ditt Internet funkar så räcker med att öppna Market, regga din Gmail och sen är du klar!

10. tysk

tysk Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Uppdatering, registrering av gmail, ... går all utmärkt via WiFi, om den verkligen kopplar dig upp till internet. Öppna webläsaren, och skriva "swedroid.se" (utan ") i fältet för web addressen. Vad hända då?

11. syndikhat

MINA ENHETER

Ajdå. Jag hängde inte med på att du inte kom ut på market. Men då får du helt enkelt leva utan en filhanterare tills du har hittat nån lösning på registreringsproblemet. Uppdatera telefonen kan du fortfarande göra.

Ang laddning så har jag inte fått det att funka alls med laddning via datorn, så jag kör i vägguttaget all-the-time.

12. floordust

Telefon:
    S24

MINA ENHETER

Telefon:
    S24
    Ladda via datorn är inga problem. Dock ger USB endast ut 0.5A i ström när väggladdaren ger 1A. Så lite slöare går det med datorn, men det funkar :)

13. syndikhat

MINA ENHETER

Kanske därför jag fått för mig att de inte funkar.

14. Casper

Casper Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Sorry allihoppa, var lite snabb med tangenterna. Jag har INTE provat att koppla upp mig på nätet utan Wifi. Utan jag har alltid gått via Wifi hela tiden. Ska jag koppla upp mig via 3G nätet istället?

15. tysk

tysk Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Der borde gå bra med WiFi också, men måste säkerställa att telefonen stänger inte av WiFi under uppdateringen. Enklast är det att koppla laddaren och ställa in att skärmen ska aldrig släkas, under "inställningar."

16. Casper

Casper Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har tyvärr inte Wifi på jobbet, kollar det ikväll hemma igen, men jag kommer ju åt aftonbladet osv. Så det ska inte vara någon större prob.

17. Casper

Casper Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har provat med ett flertal gånger, genom att klicka på skärmen med jämna mellarum för att skärmen inte ska slockna, räcker inte det?

18. floordust

Telefon:
    S24

MINA ENHETER

Telefon:
    S24
    Testa att surfa utan WiFi först. Funkar inte det så kolla dina Internet-inställningar. Testa även med ett annat sim-kort/operatör.

19. syndikhat

MINA ENHETER

Vilka är de olika uppdateringarna förresten? Ser nu att frugan har 1.0.A.1.36, och har inte uppdaterat under hela sommaren. Men enligt alla tre uppdateringstjänster så har hon den senaste programvaran?? Måste ju ändå finnas nån version mellan 1.36 och 1.174? Hennes mini är helt bananas, kameran muppar sig och den är barnsjuk i största allmänhet...

20. twintin

twintin Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Casper,

bara för att klargöra en del saker.

1. För atgt köra Market behöver du antingen ett Google konto eller ett Gmail konto.
    Jag antar att det är någon av dessa två du syftar på när du säger att du registrerat ditt mail.

2. PC-Companion och SEUS är båda PC program. PC-Companion ligger förinstallerat på SD kortet och när du pluggar in telefonen till datorn via USB så är tanken att den automatiskt skall installeras på din Windows maskin efter ditt godkännande. I den version av programvara som ligger på din telefon fungerade detta dock inte alltid, så därför sa jag att du som alternativ kan ladda ner PC-Companion från SE's hemsida och manuellt installera det.

3. Du behöver ingen file manager på din telefon för att uppdatera telefonens programvara.

4. Vill du titta på filerna på ditt SD-Kort, så är det bara att plugga in telefonen till datorn via USB, välj montera på telefinens skärm, vänta tills drivrutiner har installerats och sen använda t.ex. din dators file manager.