Varför byter/köper man ny mobil ofta?

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 25 sept 2021.

1. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Ibland kan man se inlägg från någon som köper ny smartphone ganska ofta, ibland upptill fler gånger i året. Jag undrar varför? Inte för att kritisera, men jag tycker det som oftast är jobbigt att "starta upp" med en ny mobil. Först och främst att vänja sig till skillnaden från den man redan är van vid.
    Själv har jag som huvudorsak att köpa ny, när appar jag använder mycket inte stöds längre av OS:et i den jag redan har. Sen, batteritiden försämras.

Jag har kört med Motorola i den lägre halvdelen av prissegmentet några år nu, och det har jag varit nöjd med. Dock har Motorola en tendens att uppdatera OS:et bara ett steg upp på dessa "billiglurar", så sisådär tre-fyra år mellan varj ny.

Nu har jag några nya kriterier, (för mig själv vill säga). Jag skall ha ett OS som är minst ett steg upp från den jag redan har efter den är slutuppdaterat. Sen vill jag självklart ha alla hardware förbättringar tillverkaren generellt kommer med, typ batteri, skärm, kamera etc.

Jag är ute efter lite nya impulser för att köpa ny lur lite oftare, (annat än "villhöver")...

Btw, inlägget rör sig INTE alls om Motorola, men smartphones generellt.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 847
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det beror nog på om man främst ser telefonen eller [insert valfri teknik] som ett verktyg, eller mer som en hobby. För en hel del ligger det nog i att man har ett stort intresse för ny teknik, så att prova det senate ingenjörerna på Samsung, Xiaomi, Apple eller Google hittar på ger helt enkelt glädje. Att prova ett nytt UX/tillverkarskal blir snarare spännande än ett aber.

Det är dock lite drygt att lägga in BankID för jämnan :)

Jämför med att vara exempelvis bilintresserad. Visst behöver man inte byta bil eller köpa en ännu en bil eller dona och byta saker om man redan har en som fungerar, men finns ett intresse för det och det ger en något i utbyte, så varför inte?

Finns så klart andra aspekter, som tex att det kan vara en statusmarkör att ha det senaste av något, men det tror jag knappast så många här bryr sig om.

Last edited: 25 sept 2021
    Hatsune Miku, ratscore, Helge67 och 8 andra gillar detta.
  3. frassedylan

frassedylan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 092

MINA ENHETER

Själv har jag som huvudorsak att köpa nya kalsonger, när det blir hål i de jag har. Sen ser jag kompisar som köper nya heeeeletin vilket jag undrar varför ;)

Skämt åsido så tänker jag att det också kan vara en jakt på känslan av "nyhetens behag". Att det också kan vara roligt att installera sig på ny mobil och testa. Sen kan själva köpandet och säljandet också vara rätt kul. Ett intresse helt enkelt.

Helge67, bernard och geobjork gillar detta.
  4. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Jag håller helt med @bernard@bernard. :) Alla måste få ha en hobby för att må bra, och de som håller till här på forumet har teknik och däribland mobiltelefoner som ett av sina intressen. Då tycker man om att läsa, diskutera och prova nytt - inte för att det på något sätt är nödvändigt utan för att det är roligt och spännande. :)

Sedan tycker jag nog att för den som är fotointresserad kan kamerauppgraderingarna år från år fortfarande vara stora nog att motivera relativt frekventa byten. Visst, den som är fotointresserad har säkert en systemkamera (som man inte alls behöver uppgradera särskilt ofta) men den bästa kameran är alltid den man har med sig vilket i många fall bara är mobilen.

Jag tycker inte alls det är jobbigt att byta telefon - allt jag behöver utom Bank-ID finns hos Google så det är bara att logga in så finns det tillgängligt. Sedan vill man såklart anpassa telefonen med inställningar, bakgrund, tema mm, men det tycker jag bara är kul och det är ju ingen panik att göra det första dagen utan det pysslar man med när man hinner. När det gäller inställningarna har jag gjort en lista som jag följer för att inte glömma något viktigt, men det skiljer ju mellan olika telefoner så man får ändå gå igenom det. Vill man kan man ju såklart föra över från den gamla telefonen också, men det brukar jag inte göra när jag har en helt ny telefon utan bara när jag gjort en återställning på min gamla.

Hatsune Miku, Puttesson, tojjetok och 4 andra gillar detta.
  5. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

"I got your point here". Jag är själv "frälst" på datorer, och 90% av mitt digitala göra försiggår på den. Stort interesse för ny teknik finns, har byggt många datorer genom åren, alltid något nytt att fördjupa sig i.

Mobilen har varit ett verktyg för mig upptill för ett par år sedan när jag började med smarta hem, Google Home. Sedan har jag utökat lite, senast med digital brevlåda, mobilt bankID, och lite annat som tillhör vardagslivet. Rätt så roligt att hålla på med, men jag har gått tom för idéer, och söker lite nya impulser betr. smartphone. Min frågeställning i inlägget är väl lite klantig, börjar kanske i fel ända...?

Btw, du har helt rätt i jämförelsen med bilar. Gamla Jänkara har varit mitt huvudinteresse hela mitt vuxenliv från moppenivå, tills hälsan satt punkt, och det digitala tog över. Mindre krävande på fysisk hälsa!

Puttesson, Kristy, frassedylan och 1 annan gillar detta.