Varför får jag konstiga sms?

Diskussion i 'Allmänt' startad av ThisAintGucci, 12 sept 2018.

1. ThisAintGucci

ThisAintGucci Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Hej, jag vet inte om jag har satt denna tråden i rätt kategori, men jag hoppas jag kan få lite hjälp och information i alla fall [​IMG]

Det är så att häromdagen fick jag ett konstigt sms, från detta numret
    +44 7668 186080 , det är då ett nummer utomlands. Sms:et lyder :

"GRATTIS På födelsedagen Viggo, såg en bild på dig på din nya moppe, coolt!! Ringer i morgon försatt gratulera ordentligt, kramar Faster"

Jag tänkte först att det var kanske någon som sms:ade fel, men blev lite skeptisk eftersom jag har fått massa spam och bluff sms/samtal denna sommaren. Blir det negativa konsekvenser om man ignorerar det och blockerar numret? Ska man svara? ska man ringa upp? Hade varit superbra om någon kunde en eller två saker om detta [​IMG]

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-12 16:34
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...garnas-nya-sms

hittade lite saker om skumma sms

2. Rosén78

Rosén78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Övrigt:
    Apple Watch 8
    Skulle absolut inte svara på det.
    Är ju ett utlandsnummer till att börja med.
    Vet ju dock inte om du känner någon som bor med +44. Det framgår ej.
    Bara blocka numret.

Men gör du inte det, så ska du inte svara på det.
    Det är klassikern med alla förbannade utlandsnummer.
    Jag kör nu kontantkort oreggat, o peppa peppa så har jag sluppit skiten, inklusive alla försäljare som är som iglar

3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är absolut ingen fara att svara. Prata lite med dem. Jag brukar oftast svara. Ibland när jag är lite trött spelar jag dum och att jag inte kan någon engelska alls (om de pratar engelska). Då tröttnar de ganska snabbt. Annars kan man få dem att prata på ganska länge.
    Nu har det inte ringt någon på länge. Jag saknar dem lite. De kanske tröttnade på mig :)

Ring aldrig någonsin upp ett nummer du inte känner igen.

Kristy, eastbound och Rosén78 gillar detta.
  4. ThisAintGucci

Mottagna gillanden:
    2
    Märkte att du svarade i Flashback också.. tackar XD, jag vågar dock inte svara eller prata med dem.. har haft så mkt otrevliga saker hända mig denna sommaren.. full med hot angående bluffsamtal, sms som spammas, mejl som hävdar betalningskrav osv. Jag undrar och oroar mig mest över hur dem fick tag i mitt telefonummer... och varför just mig?

5. ThisAintGucci

Mottagna gillanden:
    2
    Som du säger, så känner jag ej någon som bor med +44 och inte heller heter jag eller känner jag någon vid namn Viggo... oroar mig bara vad dem kan göra med mitt telefonnummer och hur dem fick tag på den..

6. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det kan ju vara så enkelt att de skickar ut till en hel nummerserie. Det var ju inte ett särskilt hotfullt meddelande. Om du svarar på SMS:et, klickar på eventuell länk eller ringer tillbaka så verifierar du att telefonnumret existerar och de kan sen sälja det vidare och fortsätta skicka spam.
    Att svara när någon ringer blir inte samma sak. Om man ringer upp godtyckligt nummer så får man direkt svar på om numret existerar oavsett om någon svarar eller inte.

Kristy gillar detta.
  7. ThisAintGucci

Mottagna gillanden:
    2
    Är det en bra ide att blockera numret då? Eller kan det bli negativa följder om man gör så?

8. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Troligtvis inget negativt.
    Hur blockerar du? Både sms och telefon? Om de ringer så märker de att du finns på numret oavsett. Då är det bara att ringa upp via ett annat nummer om de nu vill det.
    Jag hade en period då jag blockerade nummer. Då fick jag sms från min operatör om att någon hade ringt, men inte lämnat något meddelande så den tjänsten fick jag stänga av. Sen hade jag även ett problem med att telefonen ibland inte hann blockera numret innan en signal gick fram. Det beror på telefon och app.
    Jag valde istället att skippa blockering och prata med dem. Då tröttnade de snabbare.

Kristy, ThisAintGucci och bernard gillar detta.
  9. ThisAintGucci

Mottagna gillanden:
    2
    beundrar verkligen folk som kan sköta bluffsamtal/sms …. själv vågade jag inte göra nånting och vände mig istället till olika myndigheter (för saker angående bluff och bedrägerier)

10. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Jag har blivit uppringd tre dagar i rad från två olika +44-nummer (från Slough i England) och googlade numren (det var två olika) och det verkar handla om bluffsamtal så jag blockade både samtal och SMS.

Jag har ingen som helst lust att prata med dem för att fördriva lite tid.

11. ThisAintGucci

Mottagna gillanden:
    2
    fick du även sms? isf vad stod i texten? i mitt fall så hävdade dem bara att dem var en bekant till mig och trodde/påstod att jag hette Viggo...

12. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Nej, jag har inte fått något SMS men det kan ju bero på att jag blockade SMS strax efter att jag blev uppringd, då ser man inte ens i loggen om de har försökt att skicka SMS.

13. ThisAintGucci

Mottagna gillanden:
    2
    Okej, men när dem ringde dig, vad sa dem? Eller var det bara tyst i luren? Var dem utländska? Jag är lite nervös, har fått 3 samtal idag

14. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Jag svarar aldrig på sådana samtal, jag lägger på direkt.

Appen hitta.se visade "Slough" på displayen och eftersom ingen som jag känner befinner sig i England så bestämde jag mig för att inte svara, sen googlade jag numret och fick några träffar som indikerade att det var oseriöst.

Jag har blivit uppringd tre gånger från två nästan identiska nummer, enbart sista siffran skiljer sig åt vilket ytterligare tyder på att det är en organiserad bluff (troligen ett företag).