Varför finns behovet att hata andras val?

Discussion in 'Off Topic' started by YEAH, Apr 10, 2012.

1. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!
    Jag är väldigt nyfiken på människors beteende i allmänhet och det är svårt att inte lägga märke till att människor tycks ha ett starkt behov av att hata något som andra valt. Det kan vara fotbollslag, politisk åsikt, religion, spelkonsoll, operativsystem, mobiltelefon, osv.

Vad tror ni själva som hatar att detta beror på? Varför är det så viktigt?

Tråd för diskussionsunderlag: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=69844 Men det finns många exempel. Och här syftar jag både på de swedroidar som skriver i den länkade tråden samt den tråd som TS länkar till.

Jag gillar inte riktigt ordet hat i sådana här sammanhang, för mig är det ett väldigt starkt ord. Men jag antar att det har blivit urvattnat. Eller hatar ni verkligen, på riktigt?

Last edited: Apr 10, 2012
  2. Droid113

Droid113 Guest

Om man anser att någonting annat är sämre än det man har så anser man samtidigt att det man har är bättre än det andra. Att "hata" något får en att uppskatta sina egna föremål bättre.

3. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Någon form av kognitiv dissonans alltså?

Det handlar alltså inte om att man vill att andra ska göra bra val utan istället att själv må bättre genom att tracka ned på andras val?!

4. Droid113

Droid113 Guest

Det är så som jag tror att det funkar. Typ som räven och rönnbären.

5. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det är synd om människan.
    Om du tänker på hur dum en människa är i genomsnitt. Betänk då att hälften är ändå dummare.

6. felixdroid

felixdroid Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

+1, Det har du fasen rätt i ;)

7. Droid113

Droid113 Guest

Syftar du på att jag eller TS är dum, eller menar du de som klankar ner på andras val? :P

8. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    Jag tror att även avundsjukan spelar in en hel del i att man måste trycka ner den andres val.

Men sen har vi även "Jump The Bandwagon" fenomenet som spelar in. Man måste hacka på den andra produkten bara för att alla andra gör det och det är "coolt". Men för att kunna diskutera produkters för och nackdelar så måste man ha provat på båda sidorna en längre tid för att kunna jämföra dessa och i 99% av fallen så har dessa personer inte gjort det.

9. felixdroid

felixdroid Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Även det faktum att en person (i synnerhet män) "aldrig" gör misslyckade val och köp spelar in. Om köpet är misslyckat så säger man att allt annat är ännu mer misslyckat ;)

10. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Det handlar nog till stor del om bekräftelse. Genom att klanka ned på andras val så känner man att man samtidigt bekräftar sitt eget val som riktigt. Man tycker sig även vara en smart person som vet vad som är bäst. Kanske bottnar det i en rädsla över att man gjort ett dåligt val och att man är rädd att andra ska tro att man är inkompetent och inte vill att det skall skina igenom. Extra stark blir självbekräftelsen när andra som gjort samma val stämmer in i kören. Flockbeteendet stärker de osäkra.

Som bäst försöker hatarna att komma med faktiska argument men ofta landar det i personangrepp och annat fjant.

11. YEAH

YEAH Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja det var väl lite i dom banorna jag funderade i. Väldigt destruktivt beteende vi människor gärna sätter oss i. Tack för era synpunkter

12. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Detta sammanfattar nog ganska väl det hela. Jag håller med, men jag vill göra ett litet tillägg vad gäller internetmentaliteten där allting tenderar att förstärkas i kvadrat.

Något som i verkliga livet blott skulle resultera i ett nyanserat

Mja, nej, jag föredrar stora skärmar så Xperia ray är inte rätt för mig.

förvandlas ofta på internet, på grund av avsaknad av konsekvenser (relativ anonymitet och trygghet) och rädslan att inte synas om man inte skriker och överdriver, till ett

Men din jävla idiot, tror du inte att SGSII får plats i vanliga byxfickor eller? Skaffa riktiga byxor istället för dina äckliga skinny jeans! PUCKO!