Varför finns det länder?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Knights, 14 okt 2012.

1. Knights

Knights Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Och varför skapades länder.

(Nu går jag väldigt off-topic med detta inlägg, men det är något jag undrat över ett tag)

De orsakar väl bara krig och konflikter...

Vad hade hänt om man tog bort alla länder och lät alla vara världens befolkning, istället för svenskar, kineser, engelsmän osv.

Städerna, kulturen, språken och de politiska systemen hade funnits kvar, bara det att "vi mot dom" tänket hade försvunnit. Idag består inte befolkningarna av homogena befolkningsgrupper, Sverige t.ex. har runt 2 miljoner invandrare och folk flyttar in och ut konstant.

Ändå uppmuntras segregering, hat och orättvisa i och med att landsgränser finns kvar.

Imperier, världskrig, fattigdom, rasism m.m beror väl ofta på länder.

Mitt syfte med detta inlägg är inte att uppröra/slänga skräp på nationalister etc, utan bara en rent allmän fundering.

2. danielc.se

danielc.se Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Jag tror att om vi skulle ta bort alla länder och göra en enda nation av hela jorden så skulle det bli kaos. Vi pratar olika språk, har helt olika kulturer, olika valutor med mera och "behöver" veta att alla som tycker ungefär lika kan finnas på samma plats. Vem skulle bestämma över hela jorden och hur skulle vi kunna få alla att gå med på detta?

Jag tror att det behövs ledare för att folk ska klara sig. Någon/några som ser till att det byggs sjukhus, skolor, regler uppehålls med mera. Världen är långt ifrån perfekt som den är, men jag tror att det skulle bli mycket värre utan länder.

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Ett sätt att "ta bort länder" är att arbeta för samarbeten i olika förbund och unioner som t ex FN och EU.

Men att ta bort länder är inte någon garanti för att bli av med alla krig, det finns också inbördeskrig som t ex det nu aktuella fallet i Syrien.

m v h Henrik

4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

EU är ett praktexempel på hur man inte sköter något, att påtvingat på ett sätt gå mot en gemensam kultur är helt sinnesrubbat.

5. anderssons91

anderssons91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Det landet man tillhör är även en del av vår och ens identitet, skulle alla länder sluta vara "suveräna" nationer skulle miljarder människors identitet bli skadade, räcker med en 40 års kris. Men skämt å sido så vore det förödande för rättsystemet om alla länder avsade sig sitt självstyre och sin suveränitet som nation. Tänk vilka krig som skulle utbryta i jakten på makt, hur vi skulle regredera 700 år i tiden.
    År detta säger jag bestämt nej, dålig idé. Lägg krutet på att hjälpa dom som behöver häll istället, 3e världen T ex.

Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300TG via Tapatalk 2

6. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag tror vi går mot en värld där länder inte har någon betydelse och där lagar och regler bestäms på ett internationellt plan.

Tror dock inte det är någon kommer bestämma utan snarare vara en väldigt långsam process genom typ FN och liknande. Så säg om 200år så tror jag inte man kommer prata så mycket om länder. Tror inte vi kommer ha så mycket att bråka om då heller då tekniken går så snabbt framåt.

Typ mineraler, energi och likande vanliga saker att bråka om kommer troligen inte vara några problem längre.

7. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Anledningen till att vi har länder (läs stater) är för att det en gång i tiden fanns kungar som pekade med gevär på olika marker och sa: "Det här är mitt nya rike, alla som bor under dessa gränser följer mina lagar, och alla som bor här är mina undersåtar". Detta kan direkt översättas till dagens samhälle.

8. Knights

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag anser att fred, miljöhänsyn, mänskliga rättigheter och minimerad fattigdom är det som världen ska fokusera på, oavsett hur landsgränser och allianser dras.

Girighet vet jag inte hur man ska lösa... kanske genom utbildning. Så länge det finns människor som kan tänka sig att trampa över andra människor (och djur) för mer makt, pengar och status än vad dom behöver så kan världen inte finna fred.

Ett annat problem är att makten är så centraliserad. I antikens grekland så turade folket om att vara statsminister, så alla fick vara statsminister någon gång. Idag är det en person som har makten själv i flera år och kan därför fatta oerhört korkade beslut utan att folket kan göra något. T.ex. Starta krig, imperier, avrättningar osv. Vi som "undersåtar" måste nog våga protestera oftare när vi känner att makten används på fel sätt.

Last edited: 14 okt 2012
  9. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

sålänge människor finns kommer det alltid se likadant ut vi har varit, vi är och vi kommer alltid vara vår egen och alla andras värsta fiende. Vår egen intelligens är vår egen dumhet.

10. Knights

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haha! Bra inlägg.
    Girighet i ett nötskal.

Last edited: 14 okt 2012
  11. Knights

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

2004 var tydligen världens militära utgifter:

1 trillion dollars

Vet inte hur mycket det blir i SEK.

12. Slajk

Slajk Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

Enligt Google: 1 trillion U.S. dollars = 6.69290285 trillion Swedish kronor

13. Knights

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack.

En annan sida:

"The annual amount needed to end world hunger is $30 billion while the US Military's budget is $530 billion per year"

14. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

6692902850000 sek.

eller 6,69 biljoner kronor.

eller väldigt mycket pengar

15. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Frågar du varför vi har länder eller varför vi har kvar dem?

Varför de finns är väl inte direkt så svårt att lista ut. Internet har inte direkt funnits för evigt.

Ifall vi hade haft ett land? Tja, min gissning är att det hade sett ut något som det här:
    <iframe width="640" height="360" src="http://www.youtube.com/embed/ZVDiaYQXBVs" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

16. brutus

brutus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

I de flesta länder är det inte en person som har makten på egen hand utan makten utgår från folket genom val där en stats/regeringschef utses som leder landet, dock utifrån en riksdag eller liknande. Beslut som att starta krig, "imperier" etc fattar inte en person på egen hand "bara så där". Om man använder USA som exempel så är det inte en president som bara har bestämt att intervenera i Afghanistan eller Irak utan beslutet grundar sig i flera saker, senatens, kongressens och medias vilja/åsikter. Det du försöker formulera skulle kanske stämma bättre in på en diktatur, i alla fall i teorin. Dock är diktaturer något hämmade av att det är lite farligt att starta krig för skojs skull - se bara på hur det gick för Irak i början på 90-talet.

I antikens Grekland turades man inte alls om att vara statsminister, däremot fanns det vissa ämbeten som utsågs genom lotteri. I Sverige så turas man ju "typ" om att vara statsminister genom möjligheterna att engagera sig politiskt och allmänna val. Du kan exempelvis bli statsminister.

17. brutus

brutus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Rent historiskt har folk slutit sig samman och bildat grupper alternativt gjort uppror mot en överhöghet för att skapa egna territorier (i förlägningen stater med specifika landgränser) där grunden påfallande ofta har varit en gemensam kultur och historia. Landgränser och dylikt har även påverkats av fredsavtal och dylikt där vinnare/förlorare vunnit/avträtt områden efter krig och konflikter där det intressanta har varit naturtillgångar, fördelaktig geografi och/eller buffertzoner.

18. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Hehe det är lite "the new world order" över den här tråden. En konspirationsteori som säger att världens Elit tänker gå samman och skapa en stat utav hela världen och att det ska finnas en världsregering som ska styra den här staten/landet (EU)? (FN)?

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Last edited: 15 okt 2012
  19. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    En väldigt stor tröskel till att avskaffa länder är religionerna. De flesta oroligheter i världen grundar sig i religioner och avarter av dessa.
    Börja med att avskaffa alla religioner. Få alla människor i världen att inse att det inte finns någon högre makt.

20. Knights

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallucinerar du eller?

Jag skapade denna tråd som en tankesmedja, en rent allmän diskussionsboard kring hur världen skulle se ut utan länder. Jag sa inget om världsregeringar och new world order och inget om en konspirationsteori, men det kanske är en sån du vill skapa eftersom du nämnde det?

Last edited: 15 okt 2012