Varför finns mellanrummet mellan skärm och botten kvar?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Hårig, 7 nov 2013.

1. Hårig

Hårig Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Varför finns det ett mellanrum mellan skärmen och botten av telefonen på mobiler som har mjukvaruknappar istället för fysiska?

2. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 335
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    För att man ska ha något att hålla på.

3. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 270
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det sitter säkerligen även komponenter där under som behöver ta lite plats.

4. Lafsen

Lafsen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Personligen kan jag inte förstå varför de inte lägger mer fokus på att minimera detta utrymme. Eller varför det är svårt att göra det om de nu lägger fokus där. Vissa modeller har ju extremt lite kant medan andra har ett par mm.

5. monkie79

monkie79 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Skulle jag inte ha ytan under skärmen skulle jag knäcka tummen varje gång jag ska trycka på mjukvaruknapparna för att det blir för långt ner.

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Samma här. Det går inte att ha en framsida med 100% skärm såvida man inte planerar om menysystemet i telefonen.

En annan sak som slog mig som en blixt ifrån klar himmel här om dagen var; varför i helvete sitter inte meny-knappar, bakåtknappar, textfält osv osv på nederdelen av skärm?

Jag håller telefonen i handen på det viset att mitt lillfinger är under nedersta delen av telefonen och resten av fingrarna bakom. Jag vill kunna använda en hand till att styra min telefon.

Hade de byggt upp apparna som på bilden jag lagt upp här ovanför hade det inte varit några problem!

7. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    this!

8. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Samma sak i Tapatalk.

Det är lika puckat som att sätta tangentbordet i toppen av skärmen. Makes no sense...

Skickat från min Nexus 4

9. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 270
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Har också tänkt på det där. Vet inte varför det ska vara så svårt. Det är väl inprintat i deras hjärnor att titel/statusgrejer ska vara i topp. De tänker inte utanför lådan helt enkelt. Det skulle göra navigering så mycket lättare. Högst oergonomiskt som det är nu. Men det är här Android ligger sämst till just nu tycker jag. Navigeringen runtom i systemet. Dess ergonomi.

10. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Men är inte appar uppbyggda som olika fält på skärmen? Borde inte en root-app kunna ändra om på ordningen på något vis? Fan vet jag men det hade vart op :-)

Skickat från min Nexus 4

11. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 635
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
  12. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nästan mer irriterande att de inte fixat ned allt. Känns som att de lika gärna kunde ta steget fullt ut där istället för att nöja sig med att ha det halvbra. Bättre än Android dock. Får väl hoppas att Google löser det nånstans i Kitkat med w/e som behövs.

13. Jed

Jed Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

MS fick rätt på det i IE på windows phone för ett par år sedan (address-bar längst ned). en av de (få) saker jag gillade på min Lumia 800

14. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Jag har inaktiverat touchknapparna på min s3 o kör med navbar bara för att det är så lätta att komma åt dem när de sitter så nära kanten. Så bedrövligt irriterande att råka trycka bakåt när man t.ex kollar på youtube. Lite döyta bör det vara. Sen behöver det ju inte gå till överdrift.

15. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Tror de flesta lösningar som minimerar dödyta har testats av tillverkarna. Om det var praktiskt genomförbart att bygga en telefon utan ram skulle det redan ha gjorts. Men som andra redan sagt skulle en sådan design ha fruktansvärd ergonomi och leda till en massa feltryck.

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Tog mig lite tid att hitta inlägget som jag tyckte var bra.

17. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Prova Ubuntu Touch, där sitter de flesta menyer i botten på skärmen, och det märks att de har tänkt på ergonomin på andra ställen också, då man navigerar med enkla sveprörelser.

När det gäller döyta så håller jag inte med er som säger att det behövs, iallafall inte för mig! Skulle räcka med en mm på långsidorna och tre mm på kortsidorna, och för att komponenterna ska få plats så kan de göra mobilerna tjockare istället!

18. Phukkitt

Phukkitt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det undrar jag med, jag hade för mig att ett av argumenten som google använde när de tyckte att alla skulle överge fysiska knappar var att de tog upp för mycket plats och att man med istället kunde använda den ytan till att göra skärmen större, med mjukvaruknappar som endast syntes när de behövdes. Ändå verkar döytan utan knappar ha blivit större på många tillverkares modeller jämfört mot hur stor ytan var förr (inklusive fysiska knappar). Som ett extremfall kan t.ex. Sony nämnas.

Så håller jag min telefon med, och jag når alla fyra hörn med tummen. Länge leve 4"-skärmar! ;)
    (Skulle nog gissa att jag klarar det även upp till runt 4,5", och jag har ändå inte stora händer. Du måste ha ganska små händer?)

Håller med till 100%!

islandmountain gillar detta.
  19. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Inte onormalt små. Jag tror det största problemet är att jag gärna håller min telefon så att tummen kommer i mitten av skärmen som längst. Kanske är mina tummar som är korta :P

Hur som helst känns det inte riktigt normalt att flytta tummen diagonalt rakt över telefonen till det övre vänstra hörnet. Man behöver inte ha menyer och annat där uppe. Det finns liksom ingen mening med det.