Varför flyter ej android trots gpu-acceleration?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Defeat, 19 okt 2011.

1. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tjenare, har en asus transformer, och visst är flytet ganska mjukt, men den kan sega och lagga i animationerna ÄNDÅ. Speciellt när man öpnnar app-drawern

Vad beror detta på? Trodde GPU-acc skulle lösa allt lagg? Detta får mig att tyro att ICS kommer lagga med...

Fattar inte varför inte google lägger mer tid på att optimera? Textinmatning i webbläsaren lider av nästen 1 sekunds fördröjning vilket gör att textinmatining är fruktansvärt jobbigt både med tangentbord och skärm-tangentbord. Det går inte att skriva på den alltså..

Detta får mig att snart åka in och byta plattan och skaffa iPad samt byta telefonen och skaffa iPhone, visst, instängd som fan men det går iaf att använda skiten utan att bryta ihop av frustration..

Lösning? Överklocka med 600mhz vilket alltid behövs göras med en android-enhet för att den ska gå att använda eller?

Min överklockade optimus 2x med launcher-pro flyter bättre än min transformer med honeycomb och gpu-acc liksom..

2. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Generellt sett så har längre fördröjningar på halv sekund eller mer sällan något med GPU-accelerering att göra, det är små-hack som försvinner i första hand med GPU-accelerering (men det är inte alla små-hack som försvinner heller).
    Längre fördröjningar beror normalt sett på något annat, t ex garbage-collection i Java-motorn eller kanske nåt som väntar in en läsning från flash-minnet t ex.

Men hw-accelerering av det vanliga GUI't är en viktig del i ett super-mjukt användarinterface eftersom CPU'n har svårt att i alla lägen uppdatera alla grafik 60ggr i sekunden. Så det är nödvändigt men inte tillräckligt :)

Kan ju påpekas att just garbage-collection är rejält förbättrad i ICS eftersom den kan köra på en annan processor-kärna än app'en, så det ska minska det problemet.

Varför din tablet fungerar så kasst har jag ingen aning om, men textinmatning på min SGS2 är blixtsnabb, det är i stort sett ingen delay från det att jag trycker ner en bokstav till det att jag ser tecknet på skärmen.

Last edited: 19 okt 2011
  3. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Optimera till vilken av de hundratals Androidenheter som säljs idag?

droidgren gillar detta.
  4. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag tycker laggproblemet främst ligger hos HC och plattorna.
    Vet att bla samsung tab verkar påverkas mkt av widgetar vilket jag märkte när jag provade den på mediamarkt. Tog bort ett par widgets och allt flöt på bättre.

5. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Man behöver inte optimera till en specifik androidenhet för att lösa problemen med att intefacet inte är lika mjukt som iphone/wp7.

Vissa prestandaproblem kan man göra work-arounds på om man vet exakt vilken hårdvara man kör på, men det går att skapa bra flyt på all enheter som har vettig hårdvara, t ex alla high-end telefoner som sålts senaste året, HTC Wildfire är nog körd däremot (t ex ingen GPU...).

Ett stort problem är mjukvaran från telefontillverkarna (inte Android-delen), de är ofta lite för snabba att släppa sina modeller så det är för mkt buggar när de släpps.

Så om vi användare ser till att ställa krav på våra enheter, tex läsa tester på swedroid och välja modeller efter hur bra flyt de har så tror jag detta kommer lösa sig. T ex snabbt flashminne & mkt RAM-minne är bra för att slippa lagg, detta är nåt som sällan framgår i specar, så bra om vi kunder trycker på om sånt.

Som sagt så är SGS2 redan rätt bra på den här fronten och den säljer ju extremt bra, jag lovar att konkurrenterna noterar detta :)

Allt talar ju för att ICS kommer vara klart bättre än Gingerbread så jag kan inte se att dåligt flyt kommer vara ett vanligt problem i framtiden på lite bättre telefoner iaf.

Men halvkassa widgets och liknande kan nog alltid slöa ner scrollningen på hemskärmen, men då får man ju välja om det är värt att ha widgeten eller inte.

Last edited: 19 okt 2011
  6. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Den här har ju postats överallt redan, men den passar i den här tråden. Detta ser ju inte så lovande ut:

Galaxy Nexus with Ice Cream Sandwich: pictures, video, and hands-on | This is my next...

As to overall performance, we saw a good deal of stutter in the Galaxy Nexus before us. Taps were not always recognized and there were occasional delays in performing an instruction, though in Google’s defense, it was a phone fully loaded with running tasks and the software is being continually improved and optimized (i.e. it’s not yet fully baked). That having been said, it unfortunately remains the case that Android isn’t as swift and responsive as iOS or Windows Phone (or even MeeGo Harmattan on the N9). Or at least it wasn’t on the demo phone we got a look at. The subtle, pervasive lag that has characterized the Android UI since it inception is still there, which is not a heartening thing to hear when you’re talking about a super-powered dual-core device like the Galaxy Nexus.

7. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Det står ju också att telefonen var fullpackad med massor av grejer som med all säkerhet slöade ner den. Tror det kommer att bli riktigt bra under ICS

Sent from my HTC Desire Z using Tapatalk

8. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Läste något om att det är sagt senare att de bara hade fått tag i en tidigare betaversion, de fick testa en nyare version och där var allt smooooooth!

9. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Nej gpu-acc har ju inget att göra med seg textinmatning, men trotts gpu-acc är det inte iphone-flyt TROTTS att transformer har en ganska vass gpu. Fattar inte att det kan vara så svårt för google att få till det?
    Jag menar det kan ju inte var en enda person i hela världen som kan programmera gpu-acc, och just han jobbar hos apple?

Det lär ju finnas flera? Varför löser inte google detta bara?

10. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Det räcker väl att optimera till de fyra chipen som hududsakligen sitter i highend-enheter? Nvidia tegra 2, Samsungs dualcore-chip, qualcomms dualcore-chip och texas instruments dualcore-chip.

Är det VERKLIGEN bara jag och Steve Jobs som fattar att en vanlig människa köper en telefon som känns lyxig och som har naturligt flyt, snarare än att köpa en plasttelefon som laggar. Trotts att plasttelefonen egentligen är dubbelt så bra. Nej jag tror inte det, google måste väl inse detta med? Varför gör de inget åt det?

Jag menar vad ger det för signaler när en iPhone 3g flyter medans en samsung galaxy sII som är 10ggr så snabb laggar...

Nej, jag väntar och ser om ICS flyter okej, gör det det så väntar jag och ser om HTC Sensation får ICS (klarar inte av alla andra jävla plasttelefoner.. Jag menar, de flesta som köper top-telefonerna är över 18 år, de är inte 3 år gamla, varför tillverka telefonerna i leksaksplast då? Nej metall och glas skall det vara)

Får inte sensation ICS så får det bli en iPhone 4s, antingen får jag vänja mig vid fängelset eller jailbreaka. Jag är trött på att behöva överklocka varenda jäkla android-lur för att den ska gå att använda - batteriet dör ju direkt.

11. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Man ska inte behöva stänga av processer aktivt för att telefonen ska flyta.

Kanske låter pessimistiskt nu, men jag förstår inte hur android har lyckats så bra. Visst, det är ett bra OS för nördar och teknikintresserade, men resten av folket då? Varför köper de lagg-android?

Varför kan det inte finnas ett OS som har allt? iOS har flytet och ser bra ut, dock för simpelt. Android är perfekt, förutom att det laggar så mycket att man till slut inte står ut. Windows phone flyter ju med, men det ser ju förjävligt ut och är ologiskt så det är uträknat direkt.

12. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Stämmer inte så bra med detta:
    "Enhetens gränssnitt sägs vara riktigt rappt och erbjuda ett bättre flyt än en Galaxy S2. Att växla mellan hemskärmar är enligt sajten snabbare och mjukare än det någonsin varit på en Android."

Hands on-videos som visar Samsung Galaxy Nexus och Ice Cream Sandwich | Swedroid

Jag tror vi ska vänta på riktiga tester innan vi kan uttala oss om hur flytet är på Galaxy Nexus.

13. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Varför fortsätter folk att jämföra iPhone med android? MAN KAN INTE OPTIMERA ETT OS FÖR HUNDRATALS OLIKA ENHETER, så är det bara. Om nexus serien var den enda som körde android skulle det vara mer flyt i telefonen, men android skulle vara mycket mindre

Sent from my HTC Desire HD using Tapatalk

14. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Håller med. Om det inte funkar som på Iphån, då är det fel och lagg och man söker nån mystisk helig Graal som benämns "flyt"... Nu verkar det där ha fixats på ICS men det funkar kanske annorlunda ändå. Kanske inte sämre men annorlunda och då är det vips fel... Själv undrar jag vad det där mystiska flytet ska vara och vad man ska ha det till - och undrar jag det. Tja, då saknar jag det inte/det flyter bra för mig... redan utan ICS. Min Hero var långsam men knappast min Z - och även den är ju gammal nu...

Sent from my ZTE Light with Tapatalk

Last edited: 20 okt 2011
  15. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Varför anklagar du bara Google när du har Asus som mellanhand också. Märker inget inmatningslagg på min Xoom tex. Men visst har sett lite GC lagg ibland och någon gång har den nästan hängt sig hellt, men det var ju bara att reboota så var det finnt igen.
    Tycker tillverkarna kommer undan lite för lätt i debatten, det är ju faktiskt Asus som paketerar mjukvaran för Transformer inte Google.
    Om "flyt"/"lagfritt" är så viktikgt varför köpte du inte en iPad från början? Känns som vi har gått igenom det här ämnet i ett flertal trådar redan.

16. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

För att ipad är en stor ipod touch... inte en tablet... dock ska jag faktiskt byta till iphone nu, vilket jag själv tycker är tråkigt då android egentligen är bättre för mig, men det faller på flytet..

Jag KAN inte använda en touch-enhet som laggar. Det känns onaturligt och billigt. Man måste kunna följa med skrollandet för arg veta när man ska stanna på en hemsida etc, det går inte med 5fps...

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

17. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

SKITSNACK... Honeycomb gjordes enbart till tegra 2 chips och en viss upplösning, där hade de enbart ett enda chips med en enda upplösning att ta hänsyn till, och nog fan failar dem.

Jag har fått erbjudandet att köpa en ipad 2 för 2800kr, blir nog tyvärr så...

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

18. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 298

MINA ENHETER

Men förfan,gå å köp en Apple produkt å sluta gråta...

unikum, flippzii, azek och 7 andra gillar detta.
  19. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Kärnan i honeycomb är inte specialgjord för tegra2. Den må ha vissa anpassningar integrerad men det är fortfarande samma modulära kärna som tidigare.

Skulle vara intressant att strippa bort hela jdk och köra android 100% native för att se om det gör så stor skillnad som jag tror det skulle göra.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

20. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Laggar det alltså direkt ur lådan utan några ytterligare appar installerade? Isf är det ju ganska kasst.

Eller har du installerat en massa dåligt skrivna appar som gör saker i tid och otid i bakgrunden?