Varför följer The Phonehouse fortfarande inte lagen?

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Bigphille, 8 okt 2011.

1. Bigphille

Bigphille Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag köpte min LG Optimus 2X hos the phonehouse i Löddeköpinge i Mars. Redan första veckan börja den hänga sig och starta om. Gick tillbaka till butiken och reklamerade. Fick en ny helt ny telefon. De kallade det ”Dead on Arrival” (DOA).

Den nya telefonen uppförde sig likadant, hängningar och omstarter. Fast den bröt nu också ofta samtal när jag ringde. Och den tappade ofta mottagningen, även om jag var mitt i stan. Försökte få rätt på den själv under sommaren genom att göra fabriksåterställning och att inte installera så många program. Efter sommaren gav jag upp och reklamerade telefonen för andra gången. Då skickade den på service som påstod att de hittat felet och åtgärdat det. Mainboarden byttes tydligen, vilket resulterade i ett nytt IMEI-nummer. Och mjukvaran uppdaterades.

Det enda som blev lite bättre var att den inte bröt lika många samtal och den tappade inte mottagningen lika ofta. Men problemet kvarstod. Hängningarna och omstarterna fortsatte. Så jag gick till butiken och reklamerade en tredje gång. Den skickades på service en andra gång. De påstod att de åtgärdat felet och uppgraderat mjukvaran.

Det var dock exakt samma version på både Baseband (725) och LGE-version (10d), som innan service. Alla problem var kvar i samma omfattning. Så jag gick till butiken och ville häva köpet, eftersom jag ansåg att de hade bytt eller lagat telefonen tre gånger. Enligt ARN ska man bara behöva tåla 2 ggr.

Återkommande fel - ARN

Köparen av en vara ska normalt inte behöva tåla mer än två försök att avhjälpa samma fel. Är det fråga om olika fel kan fler reparationsförsök få göras. - ARN

Fairshopping.se - Varför följer inte The Phonehouse lagen?

Butiken vägrade. De hade inte ens en knapp för ”häva köp” i sin dator. De ville istället skicka den på service en tredje gång och om telefonen fortfarande inte fungerade skulle den skickas ytterligare en gång till service för att konstatera att felet kvarstod och då häva köpet. Jag gick inte med på detta. Fick ett papper där det stod hur jag kontaktade thephonehouse.se. Där kunde jag ta upp mitt ärende med dem.

Jag beskrev hela ärendet för thephonehouse.se. Fick som svar att reklamationen inte var godkänd. Citat thephonehouse.se: ”Man kan ej häva köpet och få tillbaka pengar för en produkt som är öppen och använd.” Butiken hade svarat att DOA inte räknades och att den bara varit på service en gång. De hade missat att den fått nytt IMEI-nummer. Ringde upp kundtjänst på thephonehouse.se. De hittade båda servicetillfällena i datorn när de sökte på mitt telefonnummer. De sa att jag skulle gå tillbaka till butiken och reklamera igen. Och att den då skulle skickas till verkstaden för kontroll.

Så jag gick till butiken och gjorde en reklamation. Telefonen skickades till verkstaden (Anovo). En vecka senare fick jag svaret. DE KUNDE INTE HITTA NÅGOT FEL PÅ TELFEONEN. Reklamtionen blev inte godkänd.

Nu är det upp till mig att bevisa att det är fel på telefonen. Det beviset kommer jag lägga på youtube.

För att summera. De har bytt eller servat min telefon tre gånger. När jag sen vill ha pengarna tillbaka den fjärde gången så är det inte längre något fel på telefon enligt dem.

Frågan är bara vad jag ska göra nu, för TPH verkar inte följa lagen?

2. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Min första tanke är att du ska kontakta din konsumentombudsman där du bor och dra din historia för denna.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

3. Hellplant

Hellplant Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Skit i konsumentombudsman, deras hjälp är inte värd mycket då de inte har några påtryckningsmedel mot företag. Vänd dig direkt till ARN istället om du har tillräckligt underlag. Företaget måste då bevisa att de har rätt och du har fel. Ett beslut från ARN dröjer vanligtvis mellan 6–8 månader.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Nja, strikt sett så har du inte skrivit något som tyder på att de inte följer lagen. Däremot att de är besvärliga att ha att göra med (vilket nog stämmer in på de flesta telefonsäljare).

Problemet är väl att dagens telefoner är så ömtåliga, eventuellt pga kass konstruktion men antagligen mest för att få ner vikten. Detta tillsammans med att många kunder "tappar" eller hittar på andra anledningar till att deras telefon gått sönder när de i själva verket vill ha en nyare modell. Då hamnar de ärliga kunderna i kläm hos misstänksamma butiker.

Men idén med att filma när den beter sig trasigt tycker jag låter som en bra ide. Fungerar både som bevis mot butiken och som påtryckning mot tillverkaren som får dåligt rykte.

5. Bigphille

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag ska ringa konsumentombudsmannen på måndag.

Problemet med att fånga felen på en film är att det endast går att fånga ett av de problem jag haft, dvs hängningar, black screen of death. Brutna samtal och omstarter fastnar inte på bild.

Men jag ska göra ett försök nästa gång den hänger sig.

Några fler förslag?

6. Bigphille

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Att de inte följer lagen menade jag att de trots att de bytt eller servat telefonen 3 ggr inte går med på att häva köpet. Man ska bara tåla 2 ggr enligt ARN, som jag vet inte är "lagen".

Dessutom hävdar butiken var gång jag är där att de inte haft problem med denna modellen. Vilket bara är dumt. Dels för att de borde veta om de stora problem som LG haft med denna modellen. Och dels för att det spelar ingen roll, för jag har problem med just min telefon.

7. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 252
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Hela din historia vittnar om varför man inte skall handla på The Phonehouse.

Om den hänger sig igen så låt den vara till du kommer till butiken så dom får se den på det viset.

8. Bigphille

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag lyckades fånga en BSOD på film och reklamerade telefonen idag. Förhoppnigsvis för sista gången.

9. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Lite OT, men jag har tre gånger lämnat tillbaka telefoner på Phonehouse utan problem, bla en LG O2X
    Anledning till återlämnande har varit att jag inte gillade telefonerna

10. Bigphille

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Reklamationen blev godkänd idag av anovo. Men när jag kom till phonehouse-butiken så vägrade killen i kassan att häva köpet. Nu ska butikschefen ringa mig.

Om de inte häver köpet så blir det anmälan till ARN. Har redan pratat med konsumentvägledaren i min kommun.

Detta är så sjukt tråkigt att hålla på med. Vill bara ha en telefon som fungerar. :-(

11. Rexa

Rexa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Av vilken anledning vägra han dig att häva köpet? Mena han att du skulle använda den trasiga eller? Ring LG då dom skrev det på deras facebook sida.

12. The Phone House

The Phone House Adult Droid Verifierat konto

Mottagna gillanden:
    516

MINA ENHETER

Kan du skicka dina detaljer till mig så att jag kan kika genom ärendet och även kontakta butikschefen, om det behövs för att reda ut eventuella frågetecken.
    Du kan antingen PM:a mig eller så kan du maila till mig på [email protected]

Vänligen,
    Toni
    Phone House Kundtjänst

13. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Det är inte anovo som godkänner reklamationen, det är LG. Jag hamnade också i liknande limbo när jag lämnat in min telefon för reklamation hos Media Markt. Jag var lite otålig, så jag skickade ett email till Anovo för att fråga hur det gick med min telefon, de svarade då att reklamationen var godkänd. Men när jag kontaktade Media Markt, så hade de ingen info om det (de i sin tur måste ju få ok från LG att telefonen är reklamerad och att de kan ge ut en ny), så jag fick vackert vänta tills Media Markt fått allt på papper från LG. Ha tålamod, snart sitter du med en fungerande telefon i din hand! :)

Sent from my SGSII using Tapatalk

14. Bigphille

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Så då var man fri från både Phonehouse och LG. Butiken har betalt tillbaka alla pengarna för telefonen.

Tack till de på phonehouse.se som faktiskt försökte hjälpa mig.

Jag kommer dock inte rekommendera någon att i framtiden handla hos phonehouse eller köpa någon LG produkt.

Om någon har någon fråga eller behöver hjälp i liknande situationer, så hör av er.

15. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Varför ens handla där? De är ju dessutom svindyra.

16. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Grattis!!! Vad blir det för lur nu då?? SGSII eller Galaxy Nexus, kanske?

Sent from my SGSII using Tapatalk

17. Bigphille

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det blev en Samsung Galaxy Note. Mycket nöjd än så länge.

Nu ska jag inte störa mer i denna delen av forumet. Lycka till med era LG-telefoner.