Varför fungerar blåtand så mycket bättre på iPhone än Android?

Diskussion i 'Off Topic' startad av tob, 7 nov 2012.

1. tob

tob Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har en Nexus S, har även andra androidmobiler. Jag har alltid haft ett jäkla trassel med blåtand, Android och ljud. Jag måste stänga av sätta på det, ansluta på nytt. musik spelas i mobilen istället för i högtalarna, nya bilar ser jag inte låttitlarna i bilstereodisplayen och allmänt trasslande och en massa inställningar.

Har även en jobbmobil iPhone 4S sedan några månader tillbaka och jag tycker det fungerar så mycket bättre med blåtand och ljudet, det är inte problemfritt men har mycket mindre problem med detta. Jag använder numera uteslutande iPhonen när jag ska spela upp musik trådlöst till enheter.

Har ni upplevt likande problem och hur kan det vara så att apple lyckas göra blåtandet så mycket bättre och framför allt smidigare?

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Blåtand som så, kanske, men med android kan man i alla fall skicka över saker till varandra med blåtand.

3. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Jag köpte Sony Ericssons bluetooth headset för ca ett halvår sen till min GN, lyssnar mestadels på spotify men samtal via den sker till som tätt och när det kommer till anslutning så är den hur bra som helst. Startar jag spotify för att sedan klicka igång bluetooth tar det MAX 2 sekunder innan jag hör musiken i headsettet. Aldrig heller påträffat något fel/segt/allmänna störningar.

4. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 289

MINA ENHETER

Har inga problem med blåtand i min sgs3. Sen hör man i sin omgivning både folk med android och ios som har konstiga problem, oftast brukar ju problem bero på dåligt kompatibilitet mellan enheterna och vissa fungerar bättre medans andra fungerar sämre. Har kört streaming mot flertalet bilar utan några som helst problem, dock utan låttitel i bilens display eftersom android inte stödjer det (via Spotify allafall.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

5. Hotel

Hotel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Har inte heller några problem med blåtand. Jag använder blåtandsheadset varje dag med enheten inkopplad hela dagen. Jag behöver aldrig starta om anslutningen.

Kan det möjligtvis vara så att du har någon form av hårdvaruproblem i din konfiguration? Det behöver inte bara vara enheten i sig som felar.

Talaren ovan nämner kompatibilitet, det är min gissning likaså.

Jag använder som synes nedan en Samsung Galaxy S3 4G.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

Last edited: 10 nov 2012
  6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Alltså, är det någon som gör det? Vad skall man skicka? En bild?

Mailar inte alla allt till varandra nu för tiden? Jag har nog inte skickat något ifrån en telefon till en annan sedan innan jag fick min första smartphone.

7. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag tänkte samma sak. Skicka grejer via blåtand gjorde man när de första 3G-telefonerna kom, och då var det asballt. Via IR var ännu coolare.

8. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag skickar saker via blåtand rätt ofta. Om man är i skolan t.ex. och kompisen vill ha en viss låt jag har. Wifi får vi ej använda och han har inget surfabonnenang.

Då är blåtand jäkligt smidigt, tycker jag, då hans Ray inte har NFC.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

9. Alucard-

Alucard- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Första 3g lurarna? Jag gjorde det på 6210 tiden redan ;-)
    Ang. att blåtand bråkar med Android och inte iphone är för att det finns inte många olika versioner av iphone hårdvara gämfört med Android lurarna. En bil kan ta upp till 10år att utveckla under den tiden hinner marknaden förändras så nya uppdateringar osv görs till mjukvaran. Nu när det inte finns så många iPhones kan man ju optimera mjukvaran för dem telefonen men inte alla nya androids som kommer varje månad. Detta vet jag är ett faktum hos många tillverkare.
    Jag kan dock påstå att jag aldrig haft problem med trådlöst ljud på mina telefoner (S. Galaxy S2 lumina 800 galaxy Nexus S3) Mycket är nog tyvärt error 50 (felet är 50cm framför skärmen) eller helt enkelt en ouppdaterad bil.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

10. wdrsn

wdrsn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    iPhone 12 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 pro
    Bluetooth har en standard, så följer bara bil-/mobiltillverkarna den så ska de f-n inte vara något problem.

Jag har en Mini Boombox (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=973510) och den fungerar klockrent med min iPhone5 och iPad2. När jag använder den med min sambos HOX eller min N7, så brukar ljudet hacka då och då. Oerhört störande.

Last edited: 8 nov 2012
  11. Alucard-

Alucard- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

ja visst har dom en standard men drivrutiner osv kan skilja.

12. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Säker på att det har med BT att göra på din N7? Eller är det så att du använder tex Spotify över Wifi?

13. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    IR var härligt, när man typ skicka över en asball ringsignal på 50kb som tog evigheter :D

14. wdrsn

wdrsn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    iPhone 12 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 pro
    Har för mig att det är både med Spotify via WiFi och lokala filer via musikspelaren.

15. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 419
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har inga problem med min mobil (står vilken jag har i sidan). Har nu en bluetooth högtalare som det fungerar perfekt, och förut så hade jag ett bluetooth headsett och det fungerade också perfekt