Varför görs inte en framtidssäker telefon?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ann-Cathrine, 16 sept 2024.

1. Ann-Cathrine

Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag undrar varför det inte görs några framtidssäkra telefoner med specifikationer och uppdateringar för en tio år eller så.

Jag ser att mycket i telekombranschen bara handlar om att indirekt lura kunder att hela tiden köpa nytt och uppgradera.

Istället för att göra stora uppdateringar vad gäller material, utseende, prestanda osv så släpps mängder av modeller som knappt skiljer sig åt.

Tekniken finns säkerligen för mycket av det kunder väntar på i prestanda osv men istället för att göra en framtidssäker telefon ska man köpa typ fem eller tio telefoner på vägen.

Exempel

Nitstal - öka det direkt till 5000

Batteri - gör det utbytbart och öka direkt till 10000 mAh

RAM - öka det direkt till exempelvis 48 GB

Lagring - öka det direkt till 1 TB

Processor - öka direkt till exempelvis 5.0 GHz

Laddning - minska laddningstiden direkt till exempelvis 10 minuter från 0 till 100%. Ha både trådlös och trådbunden laddning där laddare och kablage följer med varje telefon.

Gör tre olika varianter på chassi men med samma prestanda osv

Böjda kanter
    Rundade kanter
    "Rektangulär" utan rundade kanter

Gör telefonen i tio olika färger från början.

Inget mera tjat om halvkassa mobiler med halvdålig prestanda utan tillverka en telefon med specifikationer som "gör alla nöjda" och som kan säljas till hyfsat pris då den massproduceras.

Den tillverkare som presenterar det bästa erbjudandet mot kund får sälja, övriga konkurreras ut.

Även om det såklart inte är helt jämförbart med exempelvis matlagning så skulle att tillaga en rätt med den logik som finns inom mobilbranschen innebära att jag lagar en rätt med bara en krydda fastän jag vet att rätten behöver tio olika kryddor för att bli god.

Istället för att köpa alla tio kryddor på en gång så prövar jag med att lägga till en krydda i taget och konstatera att rätten inte blev så god som jag väntat mig. Jag väntar också flera månader mellan gångerna jag lagar rätten och trots att jag vet vilka tio kryddor som behövs redan från början så fortsätter jag att laga en inkomplett rätt 20 gånger till.

Jag ser det bara som ett sätt att lura kunder på och många sitter och jämför sina telefoner med flaggskeppen och känner sig missnöjda på olika sätt. Det behövs inte hundratals modeller att välja på om en enda modell ger det allra bästa och kommer i flera färger och chassin.

cyberfriend gillar detta.
  2. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 665
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Enkelt svar: Det är vinstdrivande företag och vill tjäna pengar

Kristy och Leo83 gillar detta.
  3. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

Finns knappt någon som efterfrågar det du nämner. Det närmaste du kommer vad du nämner är flaggskepp från Samsung, pixel och iPhone. Vad gäller hårdvara och uppdateringar. Merparten av mobilanvändare använder telefon till att ringa, surfa,fotografera och sociala medier. De bryr sig inte om hårdvara och uppdateringar om allt fungerar.
    Gå till dig själv. Vad har du för telefon?

4. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 992
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    En telefon är ju en kompromiss mellan många olika saker. Det är en massa teknik som ska pressas in i ett så litet och lätt format som möjligt. Och priset ska vara acceptabelt för konsumenterna.

Att göra en telefon med de prestanda som TS föreslår skulle med dagens teknik bli väldigt mycket dyrare och den skulle bli såpass stor att den vore ohanterlig att bära med sig och använda.

Jag skulle säga att telefonutvecklingen hela tiden ligger och tänjer på gränsen till vad som är tekniskt möjligt att tillverka i kombination med att det ska bli ett hanterbart format och gå att sälja till ett pris som konsumenterna accepterar.

Gorgeous, bernard och Kristy gillar detta.
  5. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Som andra säger handlar det om kostnad. Men jag gissar även att mobilen skulle bli rätt klumpig och tung med 10000 mAh-batteri.

Mobilerna som kostar runt 2k t.ex. får sällan så många uppdateringar medans dom dyrare flaggskeppen får det. Det är förstås p.g.a kostnad.

Just angående lagring dock kan jag delvis hålla med dig. 1TB kanske blir lite dyrt, men nog kunde flaggskeppslurarna ha minst 256GB eller 512GB nu, det borde inte medföra nån enormt högre kostnad.

Det är ju lite samma sak med datorer, folk vill ju ha så bra dator som möjligt, men får väl kompromissa lite, om dom inte har 50k att lägga på datorn.

Kristy gillar detta.
  6. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB
    En dator går att ha under en längre tid eftersom man själv kan uppdatera den till mer ramminne, bättre grafikkort och större extern lagringsmedia. En dator brukar man dock förvara i en väska eller endast använda hemma och den blir inte lika sliten som en mobiltelefon som ofta är i fickan.

Har faktiskt kvar en HP stationär som jag köpte 2007. Den har uppdaterats och har Windows 7. Används dock inte ofta då det finns många fler laptops i hemmet med bättre prestanda.

Min sons Samsungs S23FE har Android 14 och snart 15 min egna S10+ har stannat på Android 12. Det finns skillnader men inte speciellt stora mellan 2 generationer Android.

Brukar försöka använda en bättre telefon i 5 år åtminstone. Om den håller så länge.

Kristy gillar detta.
  7. mattihp

mattihp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 199
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2
    Telefon 2:
    Samsung s20+
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Modulära telefoner är nog det enda som går att framtidssäkra, vi vet inte vad som gäller i framtiden.

Kristy gillar detta.
  8. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jag tänkte på laptops, men det stämmer, RAM och hårddisk går ju enkelt att byta ut där.

9. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

nu bryter vid ner dina krav lite.
    5000 nits? finns endast en telefon som klarar detta och då på en liten del av displayen under ett par sekunder. 5000 nits kommer att bränna sönder displayerna fort och dra oerhörda mängder ström ur batteriet.

Batteri, utbytbart är inget större problem. 10000mah blir större och tyngre. telefonen kommer väga mer.

Ram, inget problem. Så länge du vill betala för det.

Lagring, Se Ram

Processor 5.0Ghz, visst kan vi det, kommer kräva rejäl kylning och göra telefonen större och tyngre.

Laddning 10 minuter från 0 till 100%, nu tänker du att man skall pressa in 10000mah i batteriet på 10 minuter. det är 10ah på 10 min. det skulle betyda att laddaren du skall använda kan mata ut 60A. Ett normalt vägguttag kan som mest leverera 2400W.

Du behöver ta din telefon till ett snabbladdningsuttag för ElBil! och med resten av specifikationerna du kräver kommer den inte att klara sig mycket längre än ett dygn i alla fall, troligen kortare.

10. cyberfriend

cyberfriend Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Kan man verkligen använda mobilen i 10 år utan problem så kanske det ändå är värt att betala mer för den från början.
    Men slitaget är ju omfattande på en mobil som man alltid har med sig.

Min nokia 6700 Classic hade jag dock utan problem i 9 år. Den betalade jag 1.990 kr för och fick ett par hörlurar med också.

11. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Kristy och fryguy gillar detta.
  12. svenix

Mottagna gillanden:
    7 992
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Problemet med modulära telefoner är att de adderar en massa detaljer och vikt till telefonen. Och det går inte idag när telefonerna är så oerhört kompakt byggda att varje kubikmillimeter och varje gram redan är intecknade.

Ska man ha modulära telefoner måste man ha någon slags avgränsare eller fack mellan de olika modulerna. Sedan måste man ha kontakter och kablage för att förbinda de olika modulerna. Det blir alltid större, tyngre och dyrare att bygga en modulär telefon jämfört med att integrera allt på ett tätt packat kretskort.

Nu är inte jag någon motståndare till att använda telefoner längre tid eller modulärt byggda telefoner. Det vore önskvärt ur flera aspekter. Men som det ser ut idag med all möjlig olika teknik vi vill ha i telefonerna samtidigt som de ska vara smidiga och lätta att bära runt i fickan tror jag det blir svårt att kombinera.

En bra telefon idag är såpass kraftfull att man kan ha den fem år om man vill. Tio år tror jag är svårt att uppnå. Men har man telefonen fem år så har man väl gjort miljön en tjänst och sparat en del pengar åt sig själv.

Min nuvarande telefon är en Oneplus 8T som jag nu haft i tre år. Jag ser ingen större anledning att byta ut den ännu. Den fungerar ypperligt och kan troligen göra tjänst i två år till utan större problem. Jag tror att fem år idag kan vara en lagom brytpunkt för hur länge en bättre telefon kan hålla och vara hyfsat aktuell teknikmässigt.

Tio år är en oerhört lång tid och man får komma ihåg att standarder för telenät, batteriteknik, wifi och bluetooth m.m. utvecklas mycket under en tioårsperiod. Det är nog väldigt svårt att få en tio år gammal telefon att kännas aktuell efter tio år. Det mesta i den lär vara föråldrat. Fem år är en rimligare horisont i mitt tycke.

Kristy gillar detta.
  13. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Köper du en Samsung eller Pixel idag så får den uppdateringar i ca 7 år. Bryr man sig inte lika mycket om säkerhet så kan du använda mobilen många år efteråt också. Det är två populära märken, så du lär definitivt kunna byta batteriet även om 5 år.

Kristy och Gorgeous gillar detta.
  14. svenix

Mottagna gillanden:
    7 992
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Inte illa ment men som livslång elektronikpulare vill jag tillrättalägga en del saker i ditt inlägg.
    Ett batteri på 10000 mAh motsvarar 10 Ah. Skall man ladda 10 Ah på 10 minuter krävs en laddare som ger 60A. Så långt helt rätt. I Watt räknat blir det 60A gånger batteriets spänning som oftast är 4,2V lika med 252W. Inga större problem att få 252W ur ett typiskt vägguttag som precis som du säger kan leverera 2400W.

Något uttag för att ladda elbilar krävs alltså inte. Däremot tror jag inte den batteriteknik finns idag som tål att ladda hela batterikapaciteten på 10 min. Det skulle bli en oerhörd påfrestning för batteriet med stora problem med värmeutveckling o.s.v. Kanske i en framtid när vi har annan batteriteknik men idag med Li-ion och LiPo batterier tror jag inte det är möjligt.

Kristy och Holabanarne gillar detta.