Varför hadde gamla Mobil nätverket bättre täckning ?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Cylon, 10 jun 2010.

1. Cylon

Cylon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag vet inte om jag mins fel, men visst var det så att gamla mobilnätverket hade fantastisk täckning ?

typ dom gamla RIKTIGA :P lurarna dom som var lika stora och större än mark telefonen är. Eller som en vän berättade: hennes ex och hon skulle åka båt och med sig skulle dom ha sin mobil, enda problemet var när dom kom fram till sin lilla båt upptäckte dom att dom hade glömt batteriet i bilen, och det var en ½timmes gång tid tillbaka, plus att baterierna var inga mesiga lättviktare :P utan dom var ungefär lika stora som mobilerna och vägde några kilo, man måste tillägga att mobilerna var ganska nya då, 80-talet någon gång, och var förutom tunga, var också redigt stora, typ en halv vuxen man...

men som sagt.. visst hade gamla nätet en bättre täckning?

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 233

MINA ENHETER

Lägre frekvens (t.ex. 450MHz för NMT) ger längre räckvidd från basstationen än de höga frekvenser vi köra idag (tex. 1800MHz). Men sedan skulle jag gissa på att en del av räckvidden också har offrats för utseendets och viktens skull, tex får det ju inte sticka ut någon antenn på telefonen numera.

3. dabman

dabman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

"Får" inte sticka ut en antenn? Menar du att det faktiskt är förbjudet? Det hade jag ingen aning om i så fall.

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 233

MINA ENHETER

Nej, inte juridiskt men jag tror inte det är någon ide att försöka sälja en sådan telefon. Man skulle nog sälja max 10 st eller så.

5. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Japp däremot tycker inte jag att dett skulle vara fel med en typ nexus one med möjlighet attt koppla in en extra stor antenn som man kunde använda när man ska vara någonstans mitt i ingenstans.

6. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Precis som Buzz skriver så beror det till största delen på radiovågornas längd. Ju längre vågor desto längre når de.
    Sen så är det ju faktiskt ganska mycket mer information som ska skickas genom luften idag.

Jag har också för mig att NMT-telefoner hade mer tryck (watt) i sina sändare.

7. swedebear

swedebear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Kollade lite på Wikipedia om det och det stod såhär: