Varför har alla mobiloperatörer blivit så dyra?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av zlavik, 7 mar 2013.

1. zlavik

zlavik Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

För någon månad sedan sålde tele2 och tre abonnemang med fastpris för runt 350kr. Halebop hade sitt rubbet för runt samma kostnad och i alla erbjudanden fick man med en flaggskeppsmobil i priser.

Nu går det inte att få tag i något liknande, flaggskeppsmodeller är bara att glömma. Alla operatörer tar runt 400+ för dessa med deras "mellan" abonnemang.

Tele2 som alltid har varit kända för att vara billiga är nu dyrare än Telia på t.ex. HTC One med mellanabonnemanget hos båda operatörerna.

Vad sjutton har hänt? Konkurrensverket kanske borde kika närmare på det här eller vad tror ni? ;)

2. kenuswe

kenuswe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Nu har jag ingen koll på vad det kostar med abonnemang + mobil men jag tycker nog att det finns bra och billiga abonnemang. Jag har exempelvis Comviq Fast Pris. Det kostar 245 kr / månad men jag som student har dessutom 50 kr rabatt så jag betalar 195 kr / månad för obegränsad samtalstid, sms, mms och har surf i upp till 4G hastighet med en gräns på 3 GB/månad. Superbra.

Men visst, jag köpte min telefon kontant vilket gör att min månadskostnad blir rätt liten. Varför blir abonnemangen dyrare? Ja, är ju som allt annat också. Vi har det bra här i Sverige och små höjningar lite då och då märker vi inte av tydligen.

3. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det går i vågor. Antagligen var det många mobilabonnemangs bindningstider som löpte ut mer eller mindre samtidigt, vilket ledde till att en operatör började prisdumpa med målet att binda upp många kunder.

Om en operatör prisdumpar så måste de andra följa med, alternativt riskera att gå miste om en drös kunder. Det är inget konkurrensverket kan göra något åt - det är ju inte förbjudet att inleda en rea och inte heller att haka på en annan operatörs rea.

Det kommer bli likadant igen, oroa dig inte. :)

4. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    det här var BOKSTAVLIGT TALAT ett år sen, inte någon månad sen. det var en kampanj, precis som klädbutiker har rea ibland var det här ett erbjudande. för någon månad sedan hade de dock andra kampanjer där tre hade ett mindre förmånligt fastpris och tele2 hade sina volym-abonnemang.

det är kampanjer, det går i vågor precis som i alla andra marknader.

sen håller jag med om att abonnemangen inte är billiga men det är inte operatörernas fel utan samhället vi lever i som går ut på att tjäna så mycket som möjligt.

5. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 063
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

Finns erbjudandet i fråga kvar? Låter ju hur bra som helst!

6. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Om man tycker det är dyrt att ringa nu är man inte så historiskt bevandrad... Priserna har sjunkit stadigt sen 2003 då 3 kom in som fjärde operatör på svenska marknaden. Innan dess kostade samtal 5:50 per minut dagtid hos Comviq. Sen kommer det olika kampanjer som är bra. Den kampanj du hänvisar till var ju extrem och varade i några månader. Men idag kan du få en helt ny LG Optimus G för 349 kr i månaden. Då ingår telefon och du har helt fria samtal o SMS o MMS och fri data som begränsas efter 2gb i sverige o danmark hos 3. Det är fortfarande otroligt billigt med telefoni i sverige och med de här priserna förstår jag inte hur operatörerna har råd att investera i nya nät. Istället går de ju ihop som Tele2 och Telenor gjort med 4gnätet. och alla operatörer samarbetar med sina 3g nät. Samarbeten minskar valmöjlighten för oss konsumenter men prispressen kräver det. Tre har investerat

7. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Jo du som tyckte det var dyrt att ringa kan ju fundera på den här ekvationen också. Tre som är den nyaste operatören och alltså lättast att räkna på har investerat över 25 miljarder i nätutbyggnad i sverige. Fortfarande fortsätter man investera, nu genom att bygga ett nytt 4g-nät samt förbättra täckningen med 3g på nya frekvenser. varje år har man kostnader för drift och underhåll samt kundservice. De första åren gick man med förlust då det tar tid för kunder att byta till en ny operatör. 2009 gjorde man en vinst på 400 miljoner och har sakta ökat sin vinst sen dess. Fundera då på hur många år det är kvar innan investeringen har betalat igen sig och man kan börja ge faktiskt vinst till ägarna. Dina 350 kr i månaden får nog ses som en väldigt låg summa i det sammanhanget. Jag tycker inte det är dyrt att ringa i sverige.

8. kenuswe

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Millwad gillar detta.
  9. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Visst blir det lite dyrare men dessa abonemang reades ut för halva priset! :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

10. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 063
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
  11. Gorynytj

Gorynytj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Du kan ju köpa via phonehouse, och ta Tre Fastpris och HTC One. 399 kr i månaden..

Dock ingår det bara 2gb per månad i det abonnemanget.. men fria samtal och sms. (ej videosamtal dock).

12. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Hur är detta hur bra som helst? Skall du betala 200 kronor i månaden plus köpa en telefon för 6000 kronor då eller? Det är ju tom dyrare än att köpa en telefon med fastprisab hos 3 utslaget på 24 mån. Då får du dessutom ingen support hos comviq annat än via mail och ett nät som inte stödjer alla de 4g frekvenser som HTC One stödjer. Skulle inte kalla det hur bra som helst. Inte ens bra tyvärr.

13. Acro vs razr

Acro vs razr Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någonting ska väl finansiera alla dyra reklamfilmer på tv också! jag tycker ett bolag hinner lagom göra en film så kommer nästa med häftigare. Dock blir de bara töntigare för varje ny. Com hems senaste glorifierar gang nam style tex så då ska väl nått annat göra på Harlem shake. Halebop gör inte så roliga men de har fortfarande abbonemang för under 300:-

14. kenuswe

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Nu är ju inte Millwad trådskaparen så hen kanske inte är ute efter att köpa en HTC One utan vill ha ett nytt abonnemang till sin nuvarande telefon.

Edit: Sen tycker jag att Comviq har utmärkt support via chatten på sin hemsida, men det är en smaksak.

15. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Idag tycker jag att abonnemangen är billiga, de flesta telefoner går t.ex. att få med 3Fastpris Sverige (som nämnts tidigare) för 399kr/månad genom The Phone House. Då får man ringa, smsa och MMSa obegränsat, 2GB surf ingår utan någon satt hastighetsbegränsning. Att köpa mer data kostar inte så mycket heller om man behöver det.

Comviqs fastpris är i särklass billigast om man inte ska ha någon telefon med abonnemanget - men lägger man till en telefon där stiger priset en hel del. Dessutom får man ju ingen telefonkundtjänst hos Comviq om man har abonnemang.

Halebop har också bra priser om man vill ha en telefon med.

16. zlavik

zlavik Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag håller med om att 399 är överkomligt för tres abonnemang, problemet där är att de inte har 4g täckning i Norrland. Allt över 400 känns dock lite väl högt för en student som vill ha en ny mobil.

17. Gorynytj

Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Jag svarade ju trådskaparen... o_O

Trådskaparen frågade om abonnemang under 400 och han nämnde HTC One.

Hade jag svarat någon annan än trådskaparen hade jag citerat denna person.

Last edited: 7 mar 2013
  18. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om man inte vill ha en ny mobil finns ju Comviqs fastpris ju, så det finns ju gott om bra alternativ till bra pris.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

19. kenuswe

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Ah, förlåt, läste lite för snabbt där och satte dig på citat också. Mitt misstag.

20. Gorynytj

Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Ah, nemas problemas. Inget att be om ursäkt för. Blev bara lite förvånad, du fick mig iaf att kolla så att jag inte svarade fel person :P