Varför har ingen trafikvett i Ryssland?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Hund, 2 dec 2012.

1. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Oftast när det sker en olycka i trafiken brukar man ju skoja och säga att det säkerligen är en ryss. Men faktiskt, nästan alla videos som finns Youtube kommer från Ryssland. Där den ena ryssen är värre/dummare än den andra och det är verkligen idiotiska olyckor som faktiskt har kunnat undvikas.

Hur kommer det sig att ryssar är helt tappad bakom flötet när det kommer till trafikvett? Och varför har alla kameror installerad i bilen? Jag antar att det finns ett samband mellan dessa två frågor?

2. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Vad jag förstått är det ganska vanligt i Ryssland att folk på t.ex. övergångsställen slänger sig lätt på bilar som stannar för att få ut skadestånd. Har man ingen kamera på bilen så ser det ju då ut som om man kört på personen.

Angående trafikvett så är det nog ganska enkelt. Ryssar har inget vett över huvud taget.

3. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

serverar man vodka till lunchen som praxis är det väl dömt att misslyckas antar jag ;)

4. Ondskan

Ondskan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Utan att ha nån bekräftad fakta att komma med, men har läst nånstans att de tydligen ofta har nått villkor i försäkringarna som endera tvingar eller uppmuntrar kamera i bilen. .. Inget jag kan bekräfta med källa dock.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

5. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    988
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Kamerorna är till för att bevisa att det inte var ens eget fel när en olycka sker. Finns dessa vip-bilar , t.ex de som jobbar för myndigheten, säkerhetstjänsten, osv. och även om de gör fel så får troligtvis den andra bilen skulden om de inte kan bevisa att de är oskyldiga.

Fanns en artikel om det i en tidning, hittar tyvärr inte på internet. Ett exempel från den var en bil från säkerhetstjänsten som körde rakt in i en annan bil och sedan skyllde på henne. Hon hade dock en kamera i bilen som visade att hon var oskyldig.

Sen är det enkelt att köpa sig ett körkort utan att ta någon som helst körundervisning så folk kan helt enkelt inte trafikreglerna.

6. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Intressant minst sagt. :)

~ Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2 ~

7. stefan78

stefan78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Last edited: 2 dec 2012
  8. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
  9. Hänglås

Hänglås Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Sen kan vi ju säga att Sverige har ca 9 miljoner invånare medan Ryssland har x antal miljoner mer. Hade varit roligt med en %-sats per capita eller liknande :)

10. Surfboster

Surfboster Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Går inte att jämföra Sverige med Ryssland pga den stora folkmängdsskillnaden.
    De flesta filmerna kommer från ST.Petersburg med 5milj resp Moskva med 10 milj invånare.
    Tänk er hur det skulle se ut med olyckor i Stockholm eller Malmö med denna enorma folkmängd.

11. Jizzler

Jizzler Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Nedan följer ett strålande exempel på varför det i vissa länder är ett måste med framåtvänd kamera i bilen:

http://www.youtube.com/watch?v=wDfy6lxuSgo

Förvisso inte Ryssland, men ni ser poängen...fattig pojke ser dyr bil och tar sats för framtiden ---> fail.

12. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Precis så jag menade.

13. Letalis

Letalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Off-Topic: Funderar själv på att skaffa en sådan car cam. kostar typ 350kr för en bra.

On-Topic: Vill också minnas att jag läst någonstans att man kan få försäkringslättnad om man har kamera monterad i bilen. Kommer dock inte ihåg om det var ryssland. Men med tanke på hur många kör där så känns det som en billig lösning för att försvara sin oskyldighet.

14. Ondskan

Ondskan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Ett alternativ kan ju vara att sätta fast telefonen i rutan och köra nån app, typ Autoguard

Finns garanterat andra också. Men en första sökning gav just den

15. Jizzler

Jizzler Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Framåtvänd kamera ger definitivt lättnader i försäkringspremier i flera länder och med tanke på materialet som kavlas ut på tuben så är det inte undra på. Det bör vara ett ganska intressant jobb att vara skadereglerare på ett F-bolag med tanke på alla möjliga (och omöjliga) händelser som passerar.

16. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Kärringen har ju en kompis ifrån Ryssland. Hon är tillsammans med en Svensk snubbe, eller va får man väl säga idag. Men hur som helst, han berättade något intressant för mig. Han jobbar för Volvo i Minsk och där är det standard/tradition att när man får sålt en lastbil så ska kund och säljare dricka ett drickglas med vodka. Sedan kör ju kunden iväg med lastbilen. Jag satt bara å stirrade på honom när han berättade. De är fan helt sinnes.

Sedan så skulle mina lunchtimmar på jobbet bli rätt torra om ryssarna lärde sig köra bil. Jag brukar nämligen roa mig med, att på mobilen, titta på dårarna på Youtube. Billigt nöje :D

En sån där kamera, tror ni verkligen man kan få en lägre försäkringspremie i Sverige om man installerar en sån? De kan ju faktiskt vara en rätt vettig investering om de skulle funka. Självrisk är ju inte lika intressant att få sänkt för den enda gång man betalar självrisk är ju om man själv är "skyldig" och det finns väl inget värde för en själv i de fall att ha de på video :P

17. fugl12

fugl12 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

För att det är ryssar som kör i ryssland

18. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium