Varför har inte google fixat en funktion som backar upp hela mobilen likt iPhone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av tob, 25 feb 2012.

1. tob

tob Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

På iPhone backar den upp allt bilder, kontakter, sms/mms, samtalslistor osv...
    Med android (kör 4.0.3) så bakar den på sin höjd upp mail och kontakter vill man ha mer än detta måste man antingen roota,har flera olika programoror köra linuxterminal... ja ni förstår.

Varför finns det ingen lika smidig funktion inbyggt i android?

2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

kan tänka mig att det möjligtvis kommer inom rimlig tid efter att google drive offentliggjorts... man kan alltid hoppas. Sen finns det ju oxå tyvärr rätt mycket stora problem med att återställa backupera på android.. speciellt app-data mellan olika android-versioner.. det brukar vara helt döfött att funka bra. Tycker det slutar med att man kör en factory reset varje gång ist. Spel brukar funka bra.. appar som är mer som "system-appar" ballar fan alltid ur. ytterligare nånting att fixa i kack-android... nån gång skärper dom till sig ;)

3. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Vet inte riktigt vad du menar. Alla mina bilder, kontakter, sms och allt annat synkas automatiskt till Google. Vad exakt är det du saknar?

Sleepwalk gillar detta.
  4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

tror han eftersträvar ett enhetligt backuptool och inte nånting som sparar saker lite här och var....

Pzycic gillar detta.
  5. Sleepwalk

Sleepwalk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Lika här. synkar bilder , kontakter , mail , sms mot google.

Man kan väl inte kräva att den ska synka tex hela systemet. Eftersom det finns så mycket olika tillverkare av Android mobiler. Och det ser olika ut med drivrutiner m.m.

6. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

apple syncar inte hela systemet heller.. återigen så eftersträvad säkert ett backuptool där du backar just appar + data + system + sms + bilder jada jada jada... man kan göra det idag självklart men det är inte ETT enhetligt tool och det kommer inte från google.....och återigen.. det går nästan aldrig att återställa tillfredställande om man backar app-data och drar dom över på en ny versionsbas.... nuf said ;)

7. swanden

swanden Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Det jag tycker är lite intressant är att det står att lösenord för wifi-nätverk blir "back-upat" men det går aldrig fungerat för mig. Någon som det faktiskt har fungerat för?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

8. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Funkat fint för både mig och de jag känner.

9. KingLouie

KingLouie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Apple gör backup på all användardata men länkar appar så att de laddas ner igen, spelar ingen större roll för du får ett system som är precis som innan man tog backupen. Det går snabbt och smidigt och det borde vara likadant för Android för deras molntjänster är i mitt tycke överlägsna Apples.

10. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Det borde inte vara nåt problem att ha samma backupfunktion som iCloud. Jag hatar att återställa teknisk utrustning som ofta kräver timmar av konfigurering innan man får telefonen som man vill ha den. Där är iPhone överlägset idag. Kör nu med min gamla 3GS på grund av att min sgs2a pajjade. iOS och iPhone suger men i backuphänseende är iPhone mycket bättre.

11. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

google drive kommer säkert ha nåt sånt här i åtanke... känns det dsom iaf

12. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Yep, och i romen jag kör just nu så är Google Drive valet med i alla skicka menyer.

Blir spännnande att se vad Google snickrat ihop !

13. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Hur då?

Jag har valt att köra backup i inställningar men det enda som händer är att apparna laddas ner igen. Och även där är det sjukt irriterande att inte kunna välja vilja som ska laddas ner på nytt. Alltså att den har koll på vilja appar jag hade installerade innan ominstallation. Utan den laddar ner ALLA mina gamla appar så jag får sitta och avinstallera saker sen istället!

14. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Ni som säger att SMS, bilder etc backupas, vad menar ni? Det finns ju specialappar som kan ladda upp SMS och bilder från MMS till gmail-foldrar, men visa mig gärna en app som återställer MMS till telefonen.

Jag drar mig för att rensa telefonen för att testa ICS (SGS2) just pga att jag förlorar alla MMS (oklart om Titanium klarar av att återställa MMS-data vid byte från Gingerbread till ICS, och det kräver ju root).

Och om ni menar attt ni backupar bilder med Google+ så är ni väl medvetna att bilderna komprimeras en hel del (till 3mpixel och hårdare komprimering)?
    Och om man ska backupa andra filer så går väl inte det smidigt med Google? Det är väl dropbox-app eller liknande som gäller då.

Jag håller verkligen med tob, det här måste Google fixa.

Last edited: 26 feb 2012
  15. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Varför måste googla fixa det när det redan finns massor med lösningar redan? Jag kör titanium backup och den backar upp allt jag vill.
    Om du inte har root så kör Mybackup Pro.
    https://market.android.com/details?...iY29tLnJlcndhcmUuYW5kcm9pZC5NeUJhY2t1cFBybyJd

EDIT: Mybackup Pro kräver root för att backa upp app-data. Tydligen är det något i googles säkerhetskrav som gör att appar inte får tillgång till den datan utan root(såvida datan inte sitter i SD-kortet, men backupprogram får inte tillgång till det interna minnet).

Last edited: 27 feb 2012
  16. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Backup Pro verkar ju klara MMS, det är bra, missade det när jag letade runt i höstas på market för att backupa mina MMS, men någon generell backup-tjänst är det ju inte, den är ju inte alls till för t ex foton, videos och andra dokument.
    Det jag vill ha är ju en generell backup-lösning som backupar/synkar allt viktigt man har på telefonen och på andra enheter (datorer/tablets).

Just nu så har man mail och lite annat småkrafs på Google, varför inte ha allt där? Ungfär som iCloud, men förhoppningsvis bättre :)

Och med stor sannolikhet är det på gång...
    http://www.pcworld.com/article/249605/googles_gdrive_reportedly_to_launch_as_dropboxrival_drive.html

Last edited: 26 feb 2012
  17. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Google Drive verkar lovande. Ska bli intressant att se hur Google integrerar den i Android, vilket jag förutsätter att de på ett eller annat sätt kommer att göra.

Som det ser ut idag har jag mina bilder och videor på G+, kontakter på Google Contacts och SMS på SD-kortet (SMS Backup & Restore). Samtalsloggarna klarar jag mig utan. MMS:en likaså.

I övrigt gör jag emellanåt en komplett säkerhetskopia i CWM och en "adb backup" på mina appar.

18. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Med risk för att starta ännu en oändlig Android vs iPhone-debatt så är detta ytterligare ett exempel på vad som är skillnaden på Android-system och iPhone. I iPhone finns det, i Android så kommer det (kanske) i nästa version. Man kan iofs vända på det och säga att Android är såpass stabilt att det inte behövs en sådan backup-funktion. Hade behovet funnits i en större grad så hade det säkert dykt upp en app på Android Market.

19. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Kollade runt lite och Mybackup Pro klarar inte appdata utan root(skrev mer i min edit i förra posten).
    Vad gäller media så står det att man kan backa upp det i beskrivningen. För mig det fanns ett val när jag använde den för något år sen. Men jag föredrar att backa upp foton, videos etc för sig, eftersom de ligger på SDkortet ändå och följer med när du uppgraderar.
    Däremot så blir sorteringen på mms och sms lite konstigt när man återställer dem(den återställer mms och sms för sig, så de hamnar inte i kronologisk ordning utan mms i en hög, sen mms, el vice versa). Inte använt mybackup sen jag skaffade mig titanium, så kanske fixat nu. Annars var den lite småbuggig, men kan bero på att min Blade var en rätt trött telefon.

Nu glömmer du att IOS är bra mkt äldre än Android(i mobilmått mätt). Första IOS hade inte ens 3G, MMS, multitasking, copy paste etc etc. Och det tog ett bra tag innan multitasking, wifihotspot etc kom till IOS.
    Personligen så ser jag det inte som en prioritet att Google ska fixa något sånt totalt backupsystem utan att bättre att de lägger resurser på annat ist då det redan finns backup för kontakter, sms och appar(fast dåligt att appdatan inte följer med, det borde de fixa).

Last edited: 27 feb 2012
  20. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Nu är jag ingen Apple-användare själv, men jag har fått bistå med support även avseende iPhones och iTunes åt min nära bekantskapskrets åtskilliga gåner, och man måste tillstå att Apple faktiskt har lyckats ganska bra med sina produkter, (bara man har erkänt Den Enda Sanna Läran och vänt bönemattan åt väster och tillbett Steve Jobs ande åtta gånger om dagen.) Om man bara gör som Apple och iTunes vill och inte som man själv tror att man ska göra, så fungerar det bara. Till och med samtalslogg och skickade och mottagna SMS följer med vid en backup av en iPhone till iCloud. Det ska för sakens skull även påpekas att det är lätt att göra fel så att man tömmer ifånen helt på telefonnummer, bilder, film och musik vid en misslyckad synkning.
    Dessutom är det ett rent helvete att försöka flytta data mellan en iPhone och en telefon med ett annat operativsystem. Vid ett tillfälle slutade det med att vi fick sitta och knappa in alla adresser på nytt för hand. Det gick ju inte ens att flytta med hjälp av SIM-kortet eftersom vi inte hade en sån där adapter.