Varför har vi inte root?

Diskussion i 'Allmänt' startad av CogD, 6 juni 2010.

1. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Varför måste man trixa för att få root?
    Jag kan förstå att man inte är root i normalläge men att inte ens få bli det?
    Skulle ni gå med på att inte ha root-access på eran dator?

Visst alla kanske inte vill eller ska ha rootprivilegier men istället för att helt låsa rootkontot kan man ju istället göra det (lagom) svåråtkomligt så att det inte är något man pillar med av misstag utan att veta vad man gör.

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jadu.. Min gissning är att det finns flera orsaker. T.ex så skulle det gå att göra ett "virus-program" som tar över root, och börjar göra dumma saker på telefonen. Att root finns på telefonen från början gör den automatiskt attraktivare i längre tid, då specialrommar skulle rulla in i väldig fart, och detta gör att folk väntar med att köpa ny telefon.

Den största anledningen är nog att den breda massan inte vet vad root är eller innebär. Och de bryr sig inte heller.

3. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fast det skulle ju inte nödvändigtvis vara lättare för program/illasinnade att komma åt rootkontot än det är på din hemdator, och det kryllar ju inte av priviligieeskalerande virus.

Att telefontillverkarna/operatörerna vill ha kontroll är väl en anledning som (hur mycket jag än tycker att det är fel) jag kan tänka mig. Företag verkar av någon skum anledning ogilla att man använder saker man har köpt av dem till vad man vill.

Att den stora massan inte vet vad root är kan mycket väl stämma, men det förklarar inte varför man aktivt låst ut användaren från root-access istället för att låta det vara dolt.
    Det är ju inte som att folk skulle öppna en terminalemulator och skriva su- av misstag. så det tror jag inte alls är en anledning.

Last edited: 6 juni 2010
  4. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.914
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    De som verkligen vill ha root fixar ju det ändå.
    Så otroligt dumt att försöka stoppa det.

Jag rootade här om natten. Var ju relativt enkelt på Desire men ändå inte lika enkelt som på vissa andra lurar har jag förstått. :)

5. Mr_Miyagi

Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag är väldigt besviken på att man inte har root-tillgång, som du säger, inget man skulle acceptera på en vanlig dator och telefonerna är ju faktiskt i princip en liten dator. Ännu värre känns det när man vet att det är Linux i grunden.
    Velade väldigt länge med om jag skulle köpa Android pga detta eller om jag skulle vänta in MeeGo istället. I slutändan valde jag ändå Android för att det verkar lättare att utveckla till.

Jag tror att den största orsaken till att man vi inte har root-tillgång är pga operatörerna. De vill kunna kontrollera telefonerna och vad som får köras på dem, speciellt i USA där operatörslåsningen är mycket hårdare. Bara att titta på hur det ser ut för t.ex. iPhone i USA med operatören, de har ju blockerat massor av grejer.

6. mannyb

mannyb Androidpamp Staff Member

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Som Mr_Miyagi nämner så tror jag att operatörerna är en bidragande orsak till detta. Dels på grund av att de vill kunna kontrollera vad kunderna gör och dels på grund av att en rootad enhet med en kass ROM som de inte har godkänt kan göra stor skada i deras nät.

En annan orsak är tillverkarna själva, som vill sälja nya telefoner löpande. Om de hindrar folk från att roota så hindrar de också folk från att lägga in nyare versioner av operativsystemet, vilket tvingar folk till att köpa nya telefoner för att få den senaste mjukvaran. Med Android känns det som att de försöker gå en slags balansgång mellan att tvinga folk att köpa nya telefoner och att ge folk uppdateringar.

7. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Sedan kan man ju göra en hel del saker som operatören inte vill, eftersom man kan ändra telefonens nät-egenskaper och andra lite mer känsliga inställningar. Det är som att använda datorn du fått på ett nät som är kontrollerat, din hårvara måste vara ok för att få vara med och med root kan man göra den icke-ok relativt snabbt.

Vanliga människor behöver inte root, det är bara någon promille som ens vet vad det är.

8. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Det är väl snarare precis såhär oerhört många får virus... klickar på "kolla denna häftiga..."-mailet som administratörer.

9. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu vet jag inte riktigt hur telefoni fungerar, men borde det inte gå att jaila de kritiska delarna och sen ha en "superuser" som har tillgång till allt utom det?

Som det ser ut nu har man ju inte ens läsrättigheter till hela telefonen.

10. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, om man kallar det virus så.
    Men jag menar ju inte att man ska köra som root i vanliga fall utan precis som vanligt använda sig av sudo eller su- vid behov.

11. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Den stora anledningen tror jag är att användare accepterar det vi hade aldrig accepterat att inte ha admin rättigheter på våra datorer även om jag tror microsoft och apple hade älskat att ta bort dem eftersom support mängden hade minskat drastiskt.

12. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag inte använt OS X särskilt mycket men som jag har förstått det har man inte root i OS X men är med i wheel/sudoers group.
    Man kan däremot välja att "enable root", en lösning jag gärna hade sett även i Android.

13. speakman

speakman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Vad behöver man egentligen root till? Det verkar ha övergått mer eller mindre till ett självändamål. Tidigare behövdes det för t.ex. WiFi Tethering, men det ingår väl i FroYo numer. Vad kvarstår?

Personligen anser jag dock att det är väldigt viktigt att man har kontroll på sakerna man äger. Särskilt när de börjar bli så intelligenta och "självgående" som dagens moderna mobiltelefoner.

14. Adyzz

Adyzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tycker alla borde sälja en modell som kostar 500:- mer med root inlagt. :D

15. CogD

CogD Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu verkar de flesta saker som jag vill kunna göra som kräver root ha lagts till i 2.2, men jag vill ändå av rent principskäl ha root-access på min egen hårdvara.

Så en affärsmodell där varje (grundläggande) funktion i ett operativsystem ska kosta extra låter bra?
    Du kan få köpa en dator av mig för 1000 spänn, sen kostar det en femhundring varje gång du vill installera ett program, göra backup eller konfigurera om nånting.

16. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4.346

MINA ENHETER

Jag håller med, det är den största anledningen till att jag inte köpt en Android-telefon ännu. Kör jailbreak på min iPhone 3Gs och kan göra det jag vill med den.

Men vill byta till Android då det ska vara mer öppet och inte lika låst till tillverkaren. Men som det verkar just nu så är det nästan lika låst som hos en iPhone som inte är jailbreakad.

Android, öppet? Tydligen inte..