Varför ingen så kallad styrkula?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av svendolph, 28 jul 2010.

1. svendolph

svendolph Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För oss som inte är jättekvicka i händerna och har förmågan att på microskopisk nivå ha precisionssikte ger avsaknaden av något styrdon det mycket svårt att träffa rätt länk på webbsidor. Särskilt, i mitt fall ,Goggle Reader Mobil där jag är störsäker att träffa rätt men i 60% av fallen klickar på 1 eller två länkar neråt (aldrig uppåt). En bra bit ovanför ger bästa träffsäkerheten.

Nu går detta aldrig att ändra på men min fråga är varför Samsung inte hade med någon form av "styrkula" i konstruktionen? Har ni med tex HTC Desire dåliga erfarenheter av styrdon som ska ersätta musen. Är det en värdelös och onyttig funktion som Samsung lät oss slippa?

Eller är man blåst på en funktion man trodde alla beröra/touch-telefoner hade?

2. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jag har en Desire och har provat kollegans Galaxy S. För mina behov är styrpinnen ett måste och ett no-go för Galaxy S för min del. Så ja, jag är väldigt nöjd med funktionen hos styrpinnen.

3. Sir Anselm

Sir Anselm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag använde aldrig, och då menar jag verkligen aldrig, styrkulan på min Magic, så jag skanar den inte ett dugg. Är det tajt med utrymme mellan länkarna på en websida tar det ju en sekund att zooma in med multitouch ;)

4. sniff

sniff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade en hero innan och jag saknar inte styrkulan för annat än notifiering när jag fått mail, sms eller missade samtal.

Prickar ofta rätt på länkar och i text på första försöket, men som Anselm sa så kan man zomma in på hemsidor och lyckas du inte pricka rätt i en text så kan du ta fram de virituella piltangenterna och flytta markören med.

5. nixxz

nixxz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173

MINA ENHETER

Har inte ens tänkt på att jag inte har någon styr kula längre. Använde den inte på varken min magic,legend,n1. Legend har typ en styr kula.

6. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

De som har problem har nog bara inte lärt sig var fingret är längst, vilket för de flesta är i mitten av toppen som inte brukar vara den biten av fingret man ser när man petar. Jag ser ingen som helst behov av att använda en styrkula för att gå till webadresser då även om jag inte kan pricka rätt är pinch-zoom ett snabbt sätt att göra klickandet enkelt.

I text är det lättare att se att folk kan ha problem då man inte kan zooma där. Själv träffar jag nästan alltid mellan de två bokstäver jag valt med ett eller två tryck. Om det är två tryck är det ändå inte snabbare att använda en styrkula.

Jag tror inte man kan säga att styrkulan är värdelös överlag eftersom det med största sannolikhet är individuellt. Däremot är det absolut ingenting jag saknar eftersom jag inte skulle använda den och det skulle förmodligen göra denna design fulare.

7. EUNE

EUNE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Saknar. Inte så mycket för att träffa rätt på länkar då det går att zooma. Utan mer när jag skriver. Skriver snabbare än jag läser så det blir ett och annat stavfel. Slutar i regel med att jag raderar fram till felet och skriver om.

8. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    enda gången jag saknar styrkula kan vara när man skrivit fel i sms, och det är knappast någon big deal för mig

9. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Men det är väl som med allt annat, om styrkulan är så viktig liksom led blixt osv. då skulle man väl inte ha köpt denna telefon överhuvudtaget?

Blir lite konstigt att klaga på att SGS saknar fysiskt utskjutbart tangentbord när man väl köpt telefonen... enda gången jag kan tänka mig att styrkulan är bra är väl kanske i något spel som t.ex. quake eller doom... att rätta text med styrkula känns lite overkill.

10. svendolph

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vilken telefon med den hårdvaran, skärm och lika snabb i menyerna kunde jag köpt annars menar du Evil_E? :)

Jo jag känner mig blåst på en funktion (obs inte lurad) om den finns på de flesta liknade telefoner och är mycket praktisk men de flesta här verkar ju tycka att styrkula kan kvitta så får väll tro att det är på det viset. Visst kan man nyp-zooma med länkar men håller ofta telefonen med en hand (kaffe i den andra) och det blir att knacka-zooma istället.

(Utdraget tangentbord är en köp-dödare för mig då jag inte gillar tjocka telefoner med opraktiska minitangenter + att jag tycker Swype är det bästa som uppfunnits.

Alltså- en pek eller berörings-telefon med fysiskt tangentbord ser jag ingen vits med men många tycker nog annorlunda.)

11. NickeW

NickeW Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Med tanke på att man verkar ha försökt efterlikna iPhonens utseende och vissa funktioner så antog man kanske att om miljontals iPhone-användare klarar sig utan så kan det ju vara en funktion som bara ett fåtal använder sig av..?
    Använder Swype och tycker att det är busenkelt att redigera text med de inbyggda piltangenterna där. :)

Men det handlar väl bara om att vänja sig vid olika saker antar jag, har aldrig haft styrkula och hade säkert också saknat den om jag vant mig vid att ha en.

12. Herrolsson

Herrolsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad är skillnaden mellan blåst och lurad? :ehm:

13. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vilken telefon med den hårdvaran, skärm och lika snabb i menyerna kunde jag köpt annars menar du Evil_E?

Ja, det är just den avvägningen man får göra... idagsläget finns det ingen telefon som slår SGS och då får man "stå ut" med att den saknar styrkula eller led indikator eller en fungerande GPS (gps blir väl förhoppningsvis fixad i framtiden)
    Men om 3-4mån. finns nästa sk. superlur och då sitter man där igen och suktar :P och så kommer det fortsätta och det är bl.a. det jag gillar med Android att det ständigt kommer nya häftiga telefoner.

14. svendolph

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Symbian-historia hämtat från verkligheten:

- Hon är blåst, sa jag högt för sig själv och nickade menande åt hennes onödigt dyra telefon hon uppenbart inte kunde använda.

- Nej, svarade hennes bror, hon är inte blåst, hon är lurad. Försäljaren sa att telefonen var väldigt lätt att använda. Han påstod att hans 87 åriga mormor tyckte det var den enklaste telefonen hon haft. Vem som helst kan använda den modellen.

- Inte en blåst blondin, svarade jag skämtsamt.
    Nästa morgon vaknade jag med en blåtira.

15. Milky Way

Milky Way Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Apple iPhone 15
    Platta:
    Apple iPad PRO 12.9" M1
    Skulle inte sakna den så mycket om jag bytte. Använder den enbart för att redigera text samt ibland istället för att zooma för apps som saknar zoom.

Här en Desire btw.

16. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Varför köper man en om man vet att den saknar den?

17. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Den blev nog borttagen för att för många klagade på den i recensioner av de första Android telefonerna. "Onödig funktion" var det många som skrev när de hade testat telefonen i någon vecka. Jag använder den inte heller så ofta men den är ovärderlig när man tex ska flytta markören fram åt tillbaka och läsa långa texter.

18. tidelipop

tidelipop Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker det är mycket lättare att träffa länkar med fingret än jag trodde att det skulle vara. Det enda jag tycker är riktigt svårt är att markera text, det kunde de löst smidigare. Hoppas det kommer. Sen att flytta markören kan också vara lite knepigt, här skulle jag vilja se någon "gesture" inlagd i Swype för att flytta markören fram, tillbaka, upp och ned. (finns det?)

19. lammin

lammin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter att ha haft Desire o Legend så saknar jag bara den optiska musen när jag vill redigera ett sms som blivit knas. För övrigt saknar jag "bara" ngn form av blixt och led indikator för sms, missade samtal etc. Det tycker jag för övrigt är en jättemiss, en led blixt kan ju vara bra men är inget måste, däremot suger det ju att man måste gå o kolla luren om man haft den liggande ett tag. På de andra såg man ju blinket på håll. Å andra sidan är ju skärmen så mkt bättre på sgs enligt mig plus funktionen att spela divx on the fly. Jag är typen som byter rätt ofta, lite för att det är kul men oxo för att ingen tillverkare prickat rätt ännu. Drömscenariot för mig vore ju sgs med ledflash ledindikator och scense gränssnittet. Touchwiz är inget bra i jämförelse... men men.. plus o minus måste balanseras. Nu blir det sgs ett tag tills htc kommer med något nytt värstinggodis. Desire var ju bra men inte så snygg, eller hmm designen var okej, färgen ful. Hade de kunnat släppa desire i olika färger så... ursäkta utsvävningen :)

20. tlew

tlew Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

har inte lyckats hitta det i Swype. Det finns i QWERTY-tangentbordet (håll ner ?123-knappen en liten stund så dyker dessa upp). SlideIT har också piltangenter.