Diskussion: Varför inte "soft bottons" på One X

Discussion in 'One X - Allmänt' started by monty, Apr 6, 2012.

1. monty

monty Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Varför tog inte HTC steget till mjukvaruknappar på deras nya flaggskepp? Riktigt synd tycker jag. Hade lätt kunnat tänka mej att köpa den annars.

När man har haft GNex så förstår man hur förträffligt det är. De hade ju kunnat trycka i en lite större skärm, eller gjort luren lite mindre.

Kan det vara så att telefonen redan var påbörjad innan google tillkännagav ICS och dess funktioner?

Sent from my Galaxy Nexus using Softbottons.

2. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Nej jag förstår inte det "förträffliga" med det... ??

HTC samt Samsung med Touchwiz foljer inte den sanna vägen utan kollar mer på hur användare använder en lur, ofta en "Newbie" som kan ha det besvärligt.

3. Mollan

Mollan Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
    Jag tycker det verkar bra, man utnyttjar ju skärmen till sin maximum genom att inte ha en bar längst ner med knappar. Vet inte de hade kunnat göra skärmen så mycket större genom att ta bort knapparna, där lär finnas annan hårdvara under knapparna som måste få plats också.

4. Zisid

Zisid Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det lär inte ta så lång tid att få fram knappar på skärmen skulle jag tro. De har ju redan tagit bort menyknappen på skärmen och lagt den på multitakingknappen. Så valmöjligheten kommer troligtvis snart att finnas, vilket är bra. :)

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vi får ju större skärm än Nexus då vi har knappar utanför - förutom "meny"-knappen.

Min personliga åsikt är att jag tycker det känns bra att ha knappar utanför skärmen, dels för att jag är så van vid det men även för att det känns tomt utan, lite konstigt att tycka så kanske - men så är det :)

6. lagujo

lagujo Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker att det känns väldigt bra att det inte är soft buttons, skärmen utnyttjas oftare fullt ut än på galaxy nexus. Kanske kommer det i framtiden visa sig att soft buttons är ett bättre val när det gäller att utnyttja telefonens yta men jag tror att innan alla appar är fixade är det dags att byta telefon ändå.

Sent from my HTC One X using Tapatalk

7. monty

monty Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Men tänk om knapparna hade varit en del av displayen som du hade kunnat nyttja vid film eller foto. Då hade det varit ännu större skärm. Det är det som är vitsen. I vissa launchers eller ROMar kan man visa eller dölja verktygsfältet från "rullgardinen" eller genom gestures. Det går även att navigera med gestures om man vill ha knapparna dålda för maximal bildyta.

Det går även att göra verktygsfältet mycket mindre så man får mer bildyta och mindre knappar. Har testat med knappt en tredjedel av ursprungshöjden och det blev inte på något vis svårare att träffa knapparna.

Bara det att man kan ändra utseende på knapparna är anledning nog tycker jag.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Last edited: Apr 7, 2012
  8. monty

monty Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tror inte det. Jag gissar att knapparna använder samma digitizer som skärmen. Det enda de behövde göra isåfall var att ändra lite i mjukvaran samt ändra layouten där ljuset markerar de olika knapparna. Med mjukvaruknappar så är det en förlängning av displayen med pixlar osv. Skulle tro att det blev för mycket omarbete. Jag ser ingen annan anledning till att HTC skulle valt dedikerade knappar.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

9. RikNik

RikNik Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag håller med Monty. OneX verkar fantastisk på alla sätt och vis men jag tycker det är otroligt synd att den inte har mjukvaruknappar. Jag älskar att mjukvaruknappar är modifierbara och att dom anpassas beroende på hur man använder telefonen.