Varför jag inte köper betal-appar för Android - alls!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Xboy, 22 sept 2011.

1. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Att påstå att appar för Android-lurar är dyra vore att överdriva. Faktum är att de flesta välgjorda appar är väldigt prisvärda och ofta bara kostar några kronor. Superpopulära spelet Cut The Rope kostar blygsamma 6,47 SEK, Fruit Ninja 8,11 SEK, Worms 7,00 SEK och LauncherPro Plus 23,35 SEK. Att köpa Android-appar är alltså ett ganska billigt nöje. Ändå köper jag inte något alls, och sedan jag skaffade min Android-telefon har jag inte heller köpt en enda app.

Varför? Svaret är enkelt. Gmail-adresserna har sedan länge i praktiken tagit slut. Heter man något i stil med "Fredrik Andersson", "Erik Lindgren" eller "Daniel Olsson" och skall registrera ett Gmail-konto för sin Android-telefon får man räkna med att ha adresser som "[email protected]", "[email protected]" och "[email protected]". Snyggt? Knappast. Seriöst? Nej, inte direkt.

I takt med att att flera hundratusen nya Android-användare ansluter sina telefoner till Internet varje månad drabbas allt fler och fler av problemet - allt för att Google envist vägrar att släppa fler Gmail-domäner alternativt, som Microsoft generöst tillåter, att låta vilken e-postadress som helst bli en riktig Passport-adress för användning med exempelvis MSN och Xbox Live.

Tyvärr är inte Google Apps-domäner en lösning. Domännamnet kostar pengar och Android har dessutom väldigt begränsat stöd för Google Apps. Glöm Listen, Google Plus och i princip alla nya tjänster som Google introducerar.

Så tyvärr, Google. Släpper ni inte in nya spelare i matchen kan ni inte räkna med att de heller skall vara med och spela.

2. strangnet

strangnet Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Så du köper inga appar för att Anders Svensson inte kan räkna med att få anders.svensson@gmail? Låter ju nobelt, men jag tror inte jag hittills hört folk som klagat på bristen av epostadresser under gmail-domänen.

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang, jag förstår helt enkelt inte sambandet?

Hur menar du?

1. Eftersom jag inte kan få en vettig gmail-adress vägrar jag köpa appar
    2. Eftersom jag inte kan få en vettig gmail-adress vägrar jag använda android-telefon
    3. Eftersom jag inte kan få en vettig gmail-adress kan jag inte ansluta min telefon till något google-konto eller market fast jag egentligen skulle vilja köpa appar

Inte heller jag har köpt några appar, men det har inget med min gmail-adress att göra. Trots att jag har ett ganska ovanligt namn kunde jag inte få den adress som jag ville ha. Det är nog bara att acceptera att principen "först till kvarn" måste gälla. Men vad spelar utseendet på gmail-adressen för roll? Jag använder den så lite som möjligt för email. Vem skulle vilja att det plingade till i fickan för varenda mer eller mindre spam-likt mail som ramlar in?

m v h Henrik

bfly gillar detta.
  4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Jag är lite med på hencas linje. Jag förstår inte alls varför en email skulle hindra dig att köpa appar. Om du så vill så skulle du kunna använda en annan email som så kallad huvudmail och strunta i mailen du får till denna gmail.

Edit:

En uppdatering, jag raderade precis mitt primära konto som är min @gmail.com där jag har köpt alla appar.
    Istället har jag två stycken konton på privata domäner som jag har hos Google Apps. Där fungerar det alltså att köpa utan problem.

Så i slutändan finns inga problem, finns inte den @gmail.com du vill ha kan du alltid köpa en egen domän för då får du ju välja helt fritt.
    Om det inte passar kan du ha ett gmailkonto enbart för appar.

Last edited: 22 sept 2011
  5. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Håller med dom förra även om jag förstår dig.

Själv har jag inget problem att acceptera att man kan alltid inte få det bästa,snyggaste eller mest praktiska.

Vad var syftet med tråden egentligen?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

6. olovskiij

olovskiij Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

ursäkta, men inlägg #1 var något av det dummaste jag läst..

Hur hade du tänkt att alla johan larsson/mohammed mohammed/steve johnson i hela världen skulle kunna få en adress där det INTE innehåller någon siffra eller något "oväntat" tecken? ska alla dela på en? nej, tänk efter lite så kommer du nog på att det inte finns någon sådan mail/foum/hemsida som kräver inloggning, som flera personer kan ha samma namn/nick på....

suck...

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det här var ju en av de töntigaste åsikterna jag någonsin läst...

Utvecklarna av det du avstår ifrån / piratar skall alltså lida för att du är fåfäng?

8. Etzolin

Etzolin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Håller med här. Har själv egna domäner som jag har med Google Apps. Visst, Google Apps kan vara lite begränsat ibland men i ditt fall funkar det alldeles utmärkt. Ett domännamn kostar inte ens 100 kr om året, och när du väl har domännamnet får du välja precis vilket kontonamn som helst på din epostadress.

9. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ska dra igång www.sammaepostadresstillalla.nu och jobba på detta!

Tycker också att alla porrsajter ska få heta sex.com, alla bilbytarsajter bytbil.com osv. En jävla orättvisa är det vad det är med dagens system. SAMMA DOMÄNER OCH NAMN TILL ALLA!

10. fizz

fizz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Låter ju helt efterblivet...

Erkänn att du är snål bara.

Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!

11. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 332
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
  12. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Troll trollitroll! Eller bara väldigt egendomlig?

13. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Hmm.. Så du vägrar alltså köpa applikationer för att du inte kan få en vettig emailadress? Bullshit.

Då kan t o m jag erkänna att jag är snål som bara den..

TS argument håller inte.

Sent from my iPod touch using Tapatalk

14. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Känns inte som en speciellt seriös tråd. Som redan sagts kan du köpa appar på Google Apps-konton numera och kan registrera ett "Google Account" på vilken mailadress du vill. Brorsan har exempelvis Google Music på ett yahoo.se-konto så även många nya tjänster fungerar.

Däremot håller jag med om att de borde tillåta alla tjänster på Apps-kontona, förutsatt att de inte blockerats av administratören av domänen. I fallet som privatperson alltså dig själv.

Som sagt kostar domäner nästan ingenting. .info-domäner kan fås för ca $2/år vilket med dagens växlingskurs inte ens är 15 kr. Även .se-domäner behöver inte vara speciellt dyra heller.

Last edited: 23 sept 2011
  15. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Jag tycker att OP har helt rätt, inte kan man betala för appar om man inte får en vettig epostaddress, förstår inte hur så många är av er inte kan följa detta resonemang.

Var inne på ICA och handlade för några dagar sedan och eftersom jag inte kunde få någon vettig @ica.se address så struntade jag i att betala.
    Samma sak hände faktiskt på statoil, jag tankade bilen men när jag skulle betala erbjöd dom mig ingen emailaddress alls, så jag satte mig i bilen och åkte iväg helt enkelt.

Stå på dig OP, det är klart emailaddressen ska vara avgörande för om du ska betala eller inte... och gör likadant när du är ute och handlar, får du ingen bra emailaddress så betala inte.

Sleepwalk, Riyonah, Orici och 6 andra gillar detta.
  16. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 121
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Hur resonerar du egentligen? Låter väldigt barnsligt.

Snåljåp är vad du är i mina ögon, vad du än säger.

17. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Varför drabbas swedroid av forumtroll nu :/

Sent from my Nexus S using Tapatalk

18. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Mest intressant är väl hur någon kan tycka det är kul att alla andra ser en som en idiot :)

"Muhaha, de tycker jag är HELT SVÄNGD!!!! Hahahah!"

:neutral:

19. Mathias1

Mathias1 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag ber om ursäkt till OP (alla tänker vi olika) och jag ber om ursäkt för OT, men denna post var ju hysteriskt rolig! :D

Sleepwalk gillar detta.