Varför kan folk inte sätta rimliga begagnatpriser?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av flipp, 14 mar 2021.

  1. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 187
    Mottagna gillanden:
    1 346
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Som säljare kan man nog gå med på det för att få ett snabbt avslut på en affär och därmed snabba pengar. Det är många som är i större behov av snabba pengar än du kan ana!

    Tror inte det är så många som gå in på Swappie och tittar först innan man ger ett bud heller för den delen.
     
  2. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Jag säljer och köper rätt mycket här. Det händer att jag bommar vad som är ett rimligt pris, men försöker justera efter att jag upptäcker att priset kanske inte är rimligt.

    Men vad som är rimligt är ju också en subjektiv fråga. Jag kanske tycker ett pris är rimligt som någon annan inte alls tycker. Man kommer inte alltid överrens helt enkelt, men oftast kan man ju förhandla. Jag är aldrig omöjlig, och i många lägen handlar det om att man hellre vill få ut något än att prylen ligger på hyllan och samlar damm.

    Andra gånger, som just nu för mig, så har jag en näst intill ny Samsung Galaxy Watch till salu. Den vill jag kanske inte sälja alltför billigt eftersom den är så pass ny. Samtidigt kryllar det av reor med mera nu, vilket gör det svårare. Det är en balansgång.

    Men jag är alltid öppen för diskussion på priset. Ger jag ett motbud på ett bud kan andra parten ge ett motbud på mitt motbud. Jag sitter inte på isen. Jag säljer inte prylarna för att kunna köpa mat. Så ett par hundra hit eller dit är inte det viktigaste i regel; det handlar mest om att priset ska kännas rättvist.

    Jag vill tro att merparten resonerar liknande.
     
    Boegas och ruf0ns gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 576
    Mottagna gillanden:
    8 541
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Även köp/sälj kan ha utvecklats till det sämre (svårt att veta) kan man fortfarande göra riktiga fynd om man har lite is i magen och är beredd att vänta några veckor. T.ex OP8 Pro har vid flera tillfällen gått för runt 2500 kr senate månaden. Fick tag på en Pixel 4 XL för 2800 kr med nytt batteri för några månader sedan här i forumet. Moto Edge 20 såldes för 2000 kr häromdagen etc. Dock varierar priserna rätt mycket vecka för vecka beroende på vem som annonserar och någon lägger säkert ut en Edge 20 för 3500 kr imorgon... :)
     
    Kristy och nza gillar detta.
  4. Lias08

    Lias08 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    1 099
    Mottagna gillanden:
    679
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Jag väljer K&S före t ex blocket (använder ej fb eller tradera) inte att jag behöver snabba pengar men för att jag vet att det finns seriösa köpare som kollar mina omdömen, tidigare affärer och köper det jag säljer direkt... kanske 100-200kr billigare än på blocket men det är värd det.

    Hatar blocket, skulle hjälpa en tjejkompis att sälja hennes bil. Lägger upp biljävlen för 70k, folk ringer/smsar och erbjuder 20k! Haha

    Därför undviker jag blocket så mycket så möjligt.

    Därför är det viktigt att vi här på forumet skriver omdömen om varandra även vi köper en grej för 50kr.
    Jag köper aldrig något från någon medlem som har 0 omdömen oavsett hur länge personen har varit medlem!
     
    GmbH, (SiC), katho och 1 annan gillar detta.
  5. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 691
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Man får väl sätta vilket pris man vill om man ska sälja här eller? Finns det någon som köper så...
     
  6. polar590

    polar590 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 514
    Mottagna gillanden:
    3 424

    MINA ENHETER

    Upp till var och en vilket pris man vill sätta, tycker jag det är för dyrt så avstår jag att köpa
     
    eastbound och Klurre gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 576
    Mottagna gillanden:
    8 541
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Självklart får man sätta vilket pris man vill. Dock underlättar det för både säljare och köpare att sätta ett marknadsmässigt pris direkt. Det minimerar den tid det tar innan varan blir såld. Undantaget är om säljaren bara vill sälja till ett visst pris och önskar behålla telefonen annars.

    Ser att folk försöker kränga Xiaomi 11T Pro för 5.5K-6K kan säga direkt att ingen kommer betala den summan för den telefonen. Den har sålts billigt via olika abonemangerbjudanden så 4K-4.5K är nog vad man kan räkna med. :P

    Att kolla nypris på priskjakt blir missvisande för telefoner som sålts billigt via abonnemang. Var samma sak ifjol med Mi 10T Pro. Den gick för 3.5K-4K i forumet för ett år sedan trots att nypris var runt 6K. Anledningen var bland annat att tele 2 sålde den billigt när man tecknade abonnemang (som sedan gick att säga upp). De flesta medlemmar i forumet har koll på sånt. Möjligen kan man få lite mer på typ blocket eller tradera.
     
    Last edited: 23 dec 2021
    Kristy och kupster gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 576
    Mottagna gillanden:
    8 541
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Märker att andrahandsvärdet på 2021 års flaggskepp nu gått ner en hel del. Ingen betalar 5K för mi 11. Nu verkar den ligga under 4K. Samma mönster på de flesta andra lurar som släpptes för ett år sedan/halvår sedan.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  9. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 162
    Mottagna gillanden:
    1 001
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    jepp, märkte det med en Op9pro 12/256.
     
  10. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 422
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Men om skärmen är trasig så betalat du nästan samma pris som du köpte.

    Sen om gamla ägaren säljer ska dom erbjuda kvitto så att man kan laga telefonen. Eller använd ett skal, fattar inte varför folk förväntar sig mycket från en trasig telefon.
     
    Last edited: 22 jan 2022
  11. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 162
    Mottagna gillanden:
    1 001
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    sorry,hänger inte riktig med
     
    DiiM gillar detta.
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 576
    Mottagna gillanden:
    8 541
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nästan bara Pixel 6 som fortfarande har ett riktigt bra andrahandsvärde. Den går nästan för samma pris begagnad som ny på fnac men nog bara en tidsfråga innan normalpris på den begagnad i nyskick är 5-6k.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 088
    Mottagna gillanden:
    45 249
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Blir roligt att se hur många som köpet begagnat vs nytt 2022. "Diminishing returns" kommer bli extremt påtagligt i år (se bara på Snapdragon 8 Gen 1, är minimal skillnad mot SD888, frånsett en lite biffigare GPU).

    Kameran blir i princip enda incitament, men även där är det svårt att erbjuda större förbättringar just nu (...eller ja, återstår så klart att se).
     
    kupster gillar detta.
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 576
    Mottagna gillanden:
    8 541
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Verkligen. Även kameraprestanda och skärmkvalitet verkar bara bli marginellt bättre. På skärmsidan verkar det mest vara mer omfattande dynamisk uppdateringsfrekvens som är nytt och det är ju verkligen ingen killer feature. Påverkar endast batteritiden på marginalen. Nej, 2022 ser ut att blir riktigt trist för normala smartphones. Foldables verkar däremot utvecklas en hel del.
     
    Last edited: 22 jan 2022
  15. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 422
    Mottagna gillanden:
    838
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Välj en telefon, vi säger en Oneplus 9 pro med trasig skärm för att den gammal ägaren tycker att skal och skärmskydd inte känns premium.

    Att laga den är 226€+moms+labour så priset är +300€. Plus minus 0 du förlorar ändå på att köpa från Tradera.

    Jag rantar också om folk vilja att inte ha skal. Skal håller telefonens värde uppenbart då inget går sönder.

    Men du nämnde inte trasiga telefoner, jag kollar på Tradera varje dag och ser ofta halv taskiga telefoner med höga priser.

    Sen frågar ni, hur mycket värde förlorar en helt ny flaggskepp. Jag förväntar mig inte att någon försöker spara 1 kr, vi pratar inte om scalpers som säljer GPU och PS5 över MSRP. Man kan förvänta sig att inte få moms tillbaka om man säljer en iPhone 13 pro. Andrahands är som taxfree.
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 576
    Mottagna gillanden:
    8 541
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tror nog sällan dessa halvtrasiga telefoner för höga priser blir sålda på Tradera.

    Håller med om att skal och härdade skärmskydd är bra för att bevara andrahandsvärdet. Dock kan det ibland förta känslan av att använda telefonen och då kan det vara värt att köra naket trots att man får räkna med en del repor och skav om man inte håller telefonen med silkesvantar
     
  17. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    742
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Köpte ett Pitaka skal till min S21 Ultra och måste säga att telefonen känns numer uber premium!! Hade ett annat 300kr plus skal innan men detta är i en helt annan liga! Med detta vill jag mena att jag förstår folk som ej vill ha skal. Men i dom fallen så tror iaf jag att man kan dra av iaf 20% på priset!

    Nu chansar jag lite då Pitaka skalet inte alls skyddar lika bra som dom vanliga skalen jag brukar ha, men här är det fan värt det!

    Då jag brukar byta lurar ett flertal gg per år så är det viktigt att jag får bra betalt för min gamla och brukar sälja dom vidare i ett mycket bra skick! Får se hur det blir denna gången.....
     
  18. polar590

    polar590 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 514
    Mottagna gillanden:
    3 424

    MINA ENHETER

    Så ni tror att även iPhone kommer att tappa i andrahands värde?
     
  19. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    742
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Iphone är ju Iphone. Knappast..
    Sen så kommer ju priserna gå upp och med det så borde andrahands värdet på lurarna bli högre. Men skicket är ju avgörande IMHO.
     
  20. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 657
    Mottagna gillanden:
    2 930

    MINA ENHETER

    Varför kommer priserna gå upp? Apple har väl inte höjt priserna på länge generellt?