Varför kollar Mantano mitt eboksbibliotek?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Arne Anka, 16 dec 2013.

1. Arne Anka

Arne Anka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag använder Mantano på mina Androidenheter och även Mantano cloud för att synka böckerna. Det fungerar bra, bästa lösningen för Android jag testat.

Dessutom har jag hela samlingen i Calibre och exporterar det till ett OPDS-bibliotek som jag har gjort tillgängligt via min webserver. Därifrån laddar jag ner till en av mobilerna och synkar sedan med Mantano cloud.

Men idag kollade jag igenom accesslistan för webservern och upptäckte en okänd IP. Kollade upp den via Whois och fann att den var registrerad på Mantano.

Varför skall de kolla på mitt privata bibliotek? Och hur har de fått tag på IP-adressen dit, jag har den enbart inlagd på mina enheter i Mantanoappen, det pekar på att de plockar hem mina konfigurationer.
    Det jag ser är att något som presenterar sig som Apache-httpclient (antagligen en automatiserad) försöker hämta en specifik epub fil i mitt OPDS-bibliotek (och får en 401 då den är lösenordsskyddad).

Jag gillar Mantano, de har fungerat bra men detta förstår jag inte. Finns det någon vettig anledning till varför de gör så här?