Varför lägger telefontillverkare in appar som inte går att avinstallera?

Diskussion i 'Allmänt' startad av xtreme, 5 jul 2012.

1. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nästan alla androidtelefoner har förinstallerade appar. För ovana användare kan jag förstå att det är bra men varför är de inte bara installerade som vanliga appar, dvs man kan avinstallera dem om man inte gillar dem. Varför låser telefontillverkare appar från att avinstalleras?

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det är väl en del av deras "identitet", tillhörande deras system/launcher och således vill de väl inte att man ska kunna avinstallera det även om man inte använder det. Kalla det nån form av branding eller något.

Vi slipper sånt på WP vilket jag är glad för. MS har satt som krav att inga appar får vara låsta och således kan man avinstallera vad man vill om man nu skulle ha en brandad telefon.

3. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Dels för att slippa support samtal från folk som tagit bort appar av misstag, dels för att de får betalt att skicka med reklam/demo appar. Tycker man illa om sådant betende så är det att rösta med plånboken som gäller.

Från och med ICS (Android 4) är det dock löst genom att man kan inaktivera appar man inte vill ha.

4. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hur menar du då?

Menar du dölja? Kan inte se ngt om inaktivera i min SGS3. Hur är dom när dom är inaktiva? Ligger kvar på minneskortet men drar ingen prestanda och syns inte bland programmen?

5. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Köp inte produkter med skräpprogram förinstallerade.

På min Galaxy Nexus heter det Inaktivera. Inställningar -> Apps -> Alla -> En förinstallerad app -> Inaktivera knappen. Man måste dock vara lite försiktig så man inte inaktiverar något som behövs.

När de är inaktiverade så ligger de kvar på system partitionen men syns ingenstans förutom sist i alla appar listan i inställningar och startas aldrig.

6. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Enklast är väl att köpa en Nexus-enhet för att slippa sådant. Var väl kanske det du menade.

Möjligheten att deaktivera appar har funnits även innan ICS. Det var dock via terminal-kommandot 'pm disable'. I ICS har de som du säger lagt till det som ett alternativ i gränssnittet vilket är trevligt.

Att de inte går att avinstallera är för att de ligger på system-partitionen som är monterad som read-only av säkerhetsskäl. Anledningen att de ligger där och inte på data-partitionen är för att de ska överleva en wipe.

Last edited: 6 jul 2012
  7. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Fungerade pm disable även med låst bootloader utan root? Hade jag ingen aning om.

8. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ingenting i Android påverkas av låst eller olåst bootloader. Ingen av pm:s alla kommandon kräver root vad jag vet. Det skulle vara ganska poänglöst då ingen enhet annat än emulatorn skeppas med root. :)