Varför problem råder med en bra kamera-app

Diskussion i 'Applikationer' startad av jenordfoto, 20 jul 2011.

1. jenordfoto

jenordfoto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Hej.

Har länge gått i underfund med att det inte kan vara så svårt att göra en kamera-app, jag själv skulle aldrig klara av att göra en men det är inte det som är poängen. Till iPhone har vi två större program som heter Instagram och Hipstamatic, båda levererar riktigt bra bildresultat och i också många olika former. Till Android så har vi däremot bara ett fåtal och jag kan bara säga att två är dugliga. Retro camera och Vignette är dom två bästa kamera apparna till Android just nu.

Men varför kan ingen göra en app där effekterna är likvärdiga hipstamatics eller instagram? Det kan ju inte vara så svårt, om ma lyckas skapa ett program som vignette, vad är då problemet med att skapa de effekter som behövs för att göra vissa av oss användare nöjda? Jag har en känsla av att hipstamatic inte kommer till android och apple verkar ha ett finger med i spelet.

Diskutera..det kan väl ändå inte vara omöjligt att bygga en kamera-app med det utbud som iphones appar erbjuder?

/J

2. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Menar du att det inte finns några kameraappar med effekter till android? Vad är detta för effekter? Kan den eventuella avsaknaden av denna typ av app bero på ett svalt intresse?

Sent from my Nexus S using Tapatalk

3. jenordfoto

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Problemet är ju att det just finns ett intresse, precis som till iPhone. Jag tror att folk hellre köper en iPhone för att få tillgång till dess appar i form av hipstamatic och instagram. iPhone saknar helt och hållet konkurrens gällande det, och frågan är varför. Visst, det skulle i teorin kunna vara avsaknaden av intresse men jag hör folk som klagar hela tiden. Jag har köpt vignette, det fungerar bra men det är ju en drös effekter som saknas för att den ska kunna komma att konkurrera med dom större apparna, och frågan är bara varför.

Effekterna jag pratar om är de effekter som instagram och hipstamatic levererar.

4. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

camera360? Retro Camera? Camera ZOOM FX? picplz? Magic Hour? har du testat alla dom med?

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Jag tycker mig ana någonting motsägelsefullt i ditt inlägg...

Varför vill ingen annan skriva appen som du vill ha? Svaret ligger kanske inte så långt bort ifrån varför du inte själv vill skriva appen?

Att skapa appar är tidsödande. Det handlar inte bara om den initiala tidsinvestering som krävs för att lära sig göra appar. Även när man behärskar detta hantverk krävs det mycket arbete för att få fram en app.

Varför skall någon investera all denna tid för att få fram en app? Det måste finnas någon form av motivation. Denna motivation kan t ex bestå i att man själv väldigt gärna vill ha appen. Den kan också bestå av någon slags ekonomisk förhoppning att tillräckligt många skall vara villiga att betala för appen för att den spenderade tiden skall ge en god timlön. Sedan kan det naturligtvis också finnas flera drivkrafter, som t ex höjd social status och bekräftelse av goda omdömen. I de flesta fall tror jag att det är flera samverkande faktorer som får någon att börja utveckla en app.

När det gäller just de funktioner som du efterlyser så verkar det helt enkelt just nu inte finnas någon som är motiverad att ta fram dem.

m v h Henrik

6. jenordfoto

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Retro camera är okej..resten är på gränsen till dåligt. Programmen fungerar bra, men är inte ett dugg lik Hipstamatic och Instagram. Har du provat hipstamatic eller instagram så borde du veta att det är en förbannat stor skillnad. :) Varför Hipstamatic är intressant är för att det är så välgjort med dess många effekter och ramar något som många appar verka sakna på market.
    Jag besitter ingen som helst kunskap på området vad gäller programmerande som jag dock vet att många andra gör och där svarade jag på din första mening.

Klart det är tidsödande att göra appar, det kan jag också förstå men om man skriver en app som t.ex. Retro Camera så undrar jag varför man istället inte kunnat ta alla de godsaker som Instagram och Hipstamatic har och göra en snarlik app. Jag ska också göra klart för er att jag bara pratar om ett rent effektprogram där man kan lägga på effekter på bilderna och ta bilder.

Nä det finns förmodligen inte det.

Men det jag ville poängtera var att folk som gjort de kameraappar till Android idag inte borde ha något problem med att göra en app där de effekter som går att lägga på bilder i iPhone finns med. Man skippar den sociala biten i appen..tänk vignette med andra ramar och andra filter. There you go, resten skiter jag i. Att göra ett filter verkar inte ses som ett problem för utvecklarna.

Last edited: 21 jul 2011
  7. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Problemet är att även om det finns väldigt många fina algorithmer för att manipulera bilder så är det fortfarande väldigt svårt att få till avancerade bild filter. Och få dem att köra snabbt på alla olika plattformar. Det räcker inte i android att de kan köra bra på de snabbaste telefonerna utan du måste optimera så mycket att alla telefoner klarar av det.

8. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Jag vet inte, men det känns som att intresset är ganska lågt för denna typ av appar till android, har aldrig ens fått frågan om nån, och när jag fråga några polare för ett tag sen när jag ville mecka med en bild, så fanns det ingen som ens testat nån, medans flera med iphone hade eller hade testat appar för det. Eftersom att jag bara skulle fixa en bild så gjorde jagf det i datorn, jag kommer förmodligen inte att behöva det igen på väldigt länge

9. Hampa_D

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

10. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Såvida du inte anser dig vara totalt obildbar tror jag dock fortfarande att det snarare mest handlar om att du inte är tillräckligt motiverad för att spendera den tid som krävs för att lära dig utveckling och sedan implementera det du vill ha.

Utan att vara insatt i vad Instagram och Hipstamatic har för funktioner känner jag ändå respekt för de kunskaper som krävs förutom de rena programvaruutvecklingskunskaperna. Den underliggande förståelsen för hur ett effektfilter fungerar i ett retuscheringsprogram kan vara allt annat än trivial.

m v h Henrik

11. jenordfoto

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Det stämmer faktiskt.
    Ja.
    Har letat retroid men hittar det inte på Market.
    Jag har funnit min nisch, jag låter någon som gillar att programmera ta hand om det. Ja jag vet att det krävs en massa kunskap för att bygga en app, jag har goda själ att inte prova på det själv.

12. carlinho

carlinho Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag personligen skulle älska en Instagram app till Android.
    Finns många halvdana.

13. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Det som Reconnn skriver stämmmer. För att den ska funka på iOs föremål så behöver man bara göra appen i 2-4 olika utföranden, en för iphone, en för iPod och en för iPad. Medans för android så behövs det en för low end som kör 2.1, en för mid end som kör 2.1 en för highend som kör 2.1, en för low end 2.2... mm du förstår principen va?

14. SamDroid

SamDroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Camera fun pro har ju sjukt många effekter. Testat den? Polare som har iphone brukar imponeras av att se effekterna direkt innan bilden ens ör tagen

Sent from my LG-P990

15. jenordfoto

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Ja, det är inte ofta man tänker på det men nu när du säger det. Lite mer att rätta sig efter än iPhone där alla kör samma.
    Det verkar ju mer vara en förvrängare av bilder och så, inte alls lika seriöst som jag vill ha det. Tack ändå.

16. Hampa_D

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

Nu blir jag sugen på att veta hur hipstamatic fungerar och ser ut. Någon får gärna posta tex en bild på något alldagligt te.x en liter mjölk taget med hipstamatic så jag kan få en referens bild.

edit: snabbsökningen via mobilen gav den här videon http://www.youtube.com/watch?v=qvBEGmrXgJY och jag kan säga att jag inte är imponerad visst det ser fint ut men mycket mer är det inte ska kolla vidare för det måste finnas något mer än bara ta kvadratiska bilder? återkommer

17. jenordfoto

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Det var väl kanske inte den bästa reviewen man kunde hitta på youtube, se denna..jag är väldigt imponerad. ‪"Hipstamatic" App Review‬‏ - YouTube

18. Hampa_D

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

får nog säga att från de videos jag hunnit med att se så
    har hipstamatic ett awesome gränssnitt och ramar men utan att testat
    appen så verkar magic hour (det lilla jag testat det) ha bra mycket
    mer fördelar kollade filtermarket där allt är gratis och jag tror det
    fanns runt*13000
    *filter annars är det bara att göra sitt eget. precis
    som man kan göra i hipstamatic genom att kombinera film linser osv. En till fördel jag ser med magic hour är att du kan lägga filtret i efterhand.
    Men förklara gärna om det är ui't på hipstamatic du vill ha då förstår jag dig helt och hållet för snyggt är det. För i slutändan verkar det för mig som det ända programmen gör är att lägga filter på bilder vissa gör det på ett snyggare och flashigare sätt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

19. jenordfoto

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Varför har ingen rekommenderat mig Magic Hour tidigare? Måste testa omgående, jag återkommer.

Edit: Det här programmet verkar vara lösningen på alla problem..nu är det ett faktum att tråden är värdelös, den här kamera appen är grymt välgjord och bra. Tack för att du "råkade" nämna det för mig!

20. Hampa_D

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

Hehehe råkade nämna det gjorde jag ju redan i ett tidigt skede, men får hålla med om att hipstamatic är bra mycket snyggare som de flesta iphone appar är. Men istället glömma tråden kan man väl dela filter och visa upp sina bilder?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk