Varför röststyrning är bra, men görs fel!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Snapphane, 13 dec 2011.

1. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Fick en uppenbarelse här imorse. Det har pratas mycket om t ex Siri och hur häftigt det är. Vissa är extatiska och andra menar att ingen vettig människa kommer vilja gå runt och prata med sin telefon. Jag tillhör den senare sorten men har nu kommit på VARFÖR vi ska ha smart röststyrning som t ex Siri.

Föreställ er den här situationen, du gör något hemma (eller på jobbet) och har fullt upp. Telefonen ligger på bordet och plötsligt ringer telefonen. Nu har man normalt två val, låt det ringa och kolla vem det var sen eller så avslutar man vad man gör, torkar av sina händer om det behövs och försöker hinna med att svara.

Med smart röststyrning hade det här varit mycket enklare. Man frågar helt enkelt telefonen, "vem är det som ringer?". Telefonen berättar det för dig och du kan enkelt ge nästa kommando, "lägg på och skicka ett SMS att jag ringer upp om ca 30 min" alt så ber man den svara och slå på högtalartelefonen (och ogillar man personen är det väl bara att lägga på direkt).

Det finns såklart ett par andra situationer när det är praktiskt, t ex för att säga åt telefonen att vara tyst om den ringer på ett möte (programmeras det smart kan säkert även andra säga åt telefonen att vara tyst), på en surfplatta (eller en Google TV) kan man enkelt bara säga "paus" om man behöver t ex gå på toaletten, mm.

Kan inte se att mycket av de "vanliga", dagliga funktionerna behöver röststyras. Men just i de här lite jobbiga situationerna när man har svårt att nå telefonen eller när det inte passar att röra på telefonen, så hade det inte varit helt tokigt att ha dessa funktioner. Det enda som behöver göras annorlunda från Siri och Vocie Action är att man inte kan ha en knapp/sensor som aktivera det, utan det behöver vara extra intelligent och veta när den ska lyssna. För att ha micen igång 24/7 är nog inte en smart lösning :P

2. Rasumusu

Rasumusu Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

bra idé! Kanske kan man få telefonen att vara uppmärksam då dess gyro inte har påverkats på länge (ligger stilla på t.ex. ett bord) eller när den ringer så blir den uppmärksam!?

3. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Min uppgift på det här forumet måste vara att säga följande ord: Tasker. Jag brukar i alla fall nämna det ganska ofta :) När det ringer kan kanske Tasker starta appen som krävs?

4. Bobby83

Bobby83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    362

MINA ENHETER

5. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Är det någonstans det behövs så är det i bilen. Dock har jag märkt att micken på min LG O2X knappt reagerar när jag sitter i sätet en arm bort.

6. Ree

Ree Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har också haft den idén, att man ska kunna kommunicera med mobilen/ens dator på samma sätt man gör med en människa. Dock så ÄR det här första steget mot just den framtiden. SIRI är helt enkelt det mest avancerade lösningen vi har hittills, då den i huvudsak använder sig utav Wolphram Alpha för att få fram svar på frågor, och inte superavancerade algoritmer som räknar ut vad man faktiskt -vill-, vilket framtidens mobiler kommer lista ut.

Tobby> Otroligt svårt att få till röstigenkänning i bullriga omgivningar. Att vi människor kan höra vad någon annan säger samtidigt som t.ex. en låt spelas på radion är en helt otroligt svår sak att återskapa digitalt. Vänta 20 år. Minst!