Varför så låg hastighet när man surfar med mobilen som modem till datorn?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Tom Hardy, 1 feb 2011.

1. Tom Hardy

Tom Hardy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Hej!

Jag har ett Telenorabonnemang som ger mig max 3 mbit/s i surfhastighet. När jag testar med appen Speedtest så är hastigheten ca 2,8-2,9 mbit/s. Men när jag använder funktionen "Mobil åtkomstpunkt" och surfar via telefonen på datorn genom wifi och kör samma test på nätet (Speedtest.net) så är min hastighet bara 0,3-0,4 mbit/s. Enorm skillnad m.a.o.

Givetvis har jag haft mobilen på samma ställe när jag har mätt genom dator och genom mobil. Har prövat flera olika positioner dock med samma resultat. Uppkopplingen mellan datorn och mobil har varit god då mobilen har varit i datorns omedelbara närhet, har även testat på en annan dator med samma resultat.

Så vad orsakar skillnaden, och vad kan jag göra för att få normal surfhastighet på datorn när jag använder telefonen som modem?

Telefonen i fråga är en Samsung Galaxy S.

2. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Samma problem här. Man kanske skulle prova USB tethering i stället? Eller en app för wifi tethering i stället för den inbyggda funktionen?

3. Tom Hardy

Tom Hardy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Testade att koppla upp mig mot tjejens Desire och då kom jag upp i 1,4 mbit/s, hon har samma abonnemang f.ö.

Installerade drivrutinerna och testade med usb tethering och nu kommer jag också upp i 1,4 mbit/s. Betydligt bättre än dom 0,3 mbit/s som jag hade innan men hälften mot vad jag borde komma upp i. Ja ja, det räcker ju för vanlig surfning så jag lägger inte ner så mycket mer energi på detta.

Ekofasc gillar detta.
  4. spjerne

spjerne Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Wireless Tether på en rootad Tattoo, 2,8 mps...
    NÖJD!! :)

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Jag kan tänka mig att om du med speedtest kommer upp i 2.8-2.9 Mb/s så ligger du ganska nära maximal hastighet. Du är dock ändå inte riktigt uppe i maximal hastighet, d v s du har inte perfekta förhållanden för radiokommunikationen mellan telefon och basstation.

Sedan slår du på wifi tethering. Då blir såväl din telefon som din laptop plötsligt radiosändare som skickar ut mera skräp i etern. Visserligen på en annan frekvens än den som telefonen använder för att kommunicera med basstationen, men det kan ju knappast bli bättre förhållanden av ytterligare ett par radiosändare i närområdet.

Dock hade jag inte väntat mig att det skulle bli så stor skillnad...

m v h Henrik

worldwide gillar detta.
  6. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Jag har oxå max 3mbit från telenor, jag har fått allt mellan 1-6 Mbit både via usb och wlan tether. Kanske är något med samsung?